Weastland AH-1 Apache, versiune construita in UK, AH-64D
Armata Britanica foloseste Apache AH-64D ca principal elicopter de atac din 2001. Aeronavele au fost folosite cu mult succes in Afganistan si in Libia, dar cu toate ca exista in continuare necesitatea unei flote de elicoptere de atac dedicate si chiar daca se tine cont de eficienta acestei arme, in acest moment se discuta serios daca AH-64D mai pot fi mentinute active, sau daca vor fi trecute in rezerva, poate chiar scoase cu totul din inzestrare.
Pe langa problema baniilor, din ce in ce mai evidenat in ultimii ani, Apache-ul britanic are si o problema de mentenenta. Astfel flota americana de AH-64D a fost, sau va fi in curand, modernizata la standardul “E”, iar in aceste conditii americanii vor mai asigura piese si alte lucruri necesare pentru elicopterele britanice doar pana in 2017.
Dilema britaniciilor este simpla: ori renunta la elicoptere cu totul, ori mai baga ceva bani si le aduc si ei la standardul “E”, daca nu intreaga flota, macar o parte dintre ele. In acest moment britanicii detin 66 de aparte operationale, insa s-ar putea sa ramana doar cu 50 in urmatorii ani, sau, daca lucrurile merg prost sa renunte de tot la Apache.
In acest moment toate variantele sunt luate in discutie si se cauta solutii. Bineinteles ca problema de fond sunt banii, iar o decizie finala se asteapta sa se ia in 2014.
Insa si modernizarea la standardul “E” este delicata, datorita faptului ca elicopterele britanice au in dotare arme si echipamente specific britanice, diferite de ale Apache-urilor americane, ori in acest caz nici up-grad-are nu rezolva problema de tot. Unele voci sustin ca s-ar putea lua in considerare chiar inlocuirea intregi flote cu alt tip de elicopter de atac, poate chiar cu Tiger-ul European.
AH-64E
Numai ca elicopterul de atac al EADS intampina o opozitie foarte puternica din partea militariilor britanici, care il considera net inferior Apache-ului, asadar din punct de vedere militar, o modernizare a actualelor aparate americane aflate in dotare, ar fi o solutie de dorit. Pe de alta parte finantistii Guvernului Majestatii Sale Britanice fac calculele peste calcule si le da prea scump, iar asta inseamna ca nu intreaga flota va primi pachetul de modernizare si s-ar putea ca un anumit numar de aeronave sa ramana nemodernizate. Ori toata lumea stie ce inseamna asta: fier vechi!
Asadar avem pe de o parte banii, care sunt din ce in ce mai putini si optiunea ca intr-un fel sau altul AH-64 sa scada sau chiar sa dispara din inventarul britanic, iar pe de alta parte armata, care sustine ca nici nu se poate pune problema ca flota de elicoptere sa fie inlocuita sau redusa prea mult, militarii refuzand deocamdata sa declare un numar minim de elicoptere care ar trebui meninut obligatoriu in serviciu.
Sursa: Telegraph.co.uk
GeorgeGMT