Am fi putut fi noi… Exact asta am gândit când am citit articolul de pe Naval News despre intrarea în serviciul marinei Emiratelor Arabe Unite a celei de-a doua corvete de clasă Gowind, „Al Emarat (P111)”.
Nava face parte dintr-un contract încheiat 2019 care vizează achiziția a două corvete de clasă Gowind pentru marina EAU cu opțiunea de a mai comanda încă două. Deși valoarea acordului nu a fost dezvăluită oficial, un raport din Defense News menționa faptul că EAU ar fi investit 850 de milioane de dolari în această comandă.
Conform TheDefensePost, programul celor din Emirate a fost anunțat în 2017, compania locală Abu Dhabi Ship Building Company servind drept partener al Naval Group. Prima corvetă, „Bani Yas” a fost lansată la apă în 2021 și a intrat în serviciu în decembrie 2023 în timp ce a doua corvetă, „Al Emarat”, a fost lansată la apă în mai 2022 și a intrat în mod oficial în serviciul marinei militare a Emiratelor pe 7 februarie 2025. În aceeași perioadă a fost semnat și un contract de întreținere a celor două corvete pentru următorii trei ani.
Perioada lungă de la lansarea la apă și intrarea în serviciu este explicată de durata testelor desfășurate de constructor și, ulterior, de durata instruirii echipajelor.
Cum era chestia aia de prin filme? Orice asemănare cu persoane reale este pur întâmplătoare…
Dar să revenim la corveta celor din Emirate… Versiunea lor are o lungime totală de 102 metri, o lățime de 16 metri și un deplasament de 2.800 de tone. Corvetele dispun de catargul integrat Panoramic Sensors and Intelligence Module (PSIM) care include aproape toate sistemele de senzori ale navei, cum ar fi radare, optronică, suita de război electronic, antene de comunicații, sisteme meteorologice ale navei etc.
Nu sunt un fan al îndesării tuturor ouălor în același coș dar pare să fie la modă la francezi. Personal, consider că un aranjament ca cel de pe Sa’ar 6, trei antene radar fixe pe catargul prova și o antenă radar fixă pe catargul pupa oferă mai multă redundanță în cazul în care nava este lovită. PSIM pare să ușureze „treaba” constructorului dar în cazul în care catargul este lovit… Devii brusc orb, surd, înțelegeți ideea…
Corvetele sunt dotate cu câte un radar de supraveghere Thales NS110 cu IFF integrat, un radar de control al focului STIR 1.2 EO Mk2, un nou sistem integrat R-ESM/C-ESM de la Elettronica (Elt) Roma, un sistem IRST HGH bazat pe doi senzori electro-optici SPYNEL-X 8000 fixați de o parte și de alta a PSIM, patru antene up-link și transmițător pentru ghidarea rachetelor antiaeriene, sonare Thales KINGKLIP Mk2 HMS și CAPTAS-2 VDS și două radare de navigație.
Compania franceză iXblue a furnizat sistemele de navigație Marins și unitățile de distribuție și procesare a datelor Netans. Totodată, se pare că francezii i-au învățat pe cei din emirate să-și dezvolte propriul sistem centralizat de conducere a luptei.
Armamentul este demn de a fi luat în seamă:
- 1 tun OTO 76mm SR cu sistem STRALES (și muniție ghidată DART) – tun principal
- 16 rachete antiaeriene VL MICA (VL MICA NG în viitor) – apărare antiaeriană cu rază scurtă / medie de acțiune
- 8 rachete navă-navă MM40 EXOCET Block 3C SSM în două lansatoare cvadruple
- două lansatoare triple de torpile pentru torpile ușoare MU90
- 21 rachete RAM CIWS – apărare antiaeriană apropiată
- 2 tunuri rapide de calibru mic (stații telecomandate)
- 2 lansatoare de rachete ghidate (de la LIG Nex1)
Nu în ultimul rând, mi s-a părut destul de interesant noul lansator dezvoltat de Naval Group cu sprijinul Thales, KNDS și MBDA – Multi-purpose and modular launching system (MPLS), îl vedeți în cel de-al doilea videoclip. Lansatorul este capabil să folosească mai multe tipuri de muniții, așa cum sunt proiectilele reactive dirijate de la Thales, Lightweight Multi-role Missiles (LMM), Mistral și Akeron de la MBDA precum și alte tipuri de muniții dezvoltate de KNDS. Acest lansator (un memorandum pentru dezvoltarea lui a fost semnat cu ocazia Euronaval 2024) pare să fie consecința directă a experienței dobândite de francezi în acțiunile din Marea Roșie.