Programul MILGEM (programul național turc de construcție de nave de suprafață) merge înainte. După cele patru corvete de clasă Ada, turcii au trecut la o versiune mărită, noua clasă fiind botezată Istanbul. Programul a avut succes și la export, un contract estimat la aproximativ 1,5 miliarde USD fiind încheiat cu Pakistanul în 2018. Un alt contract a fost încheiat recent cu Ucraina, prima navă fiind deja pusă pe cală.
Relativ recent au apărut mai multe detalii despre versiunea vândută Pakistanului – botezată Babur, după cum reiese din clipul de mai jos, preluat de pe contul de Instagram al NavalPost.com, din care am sintetizat principalele caracteristici tehnico-tactice.
Astfel, turcii își laudă puiul despre care spun că este construit în baza unor standarde militare, prin urmare cu o capacitate mare de încasare iar proiectul a fost supus mai multor măsuri de natură a reduce semnătura navei în spectrul radio, infraroșu și acustic.
Prin comparație cu Ada, dimensiunile au crescut, versiunea pakistaneză fiind mai aproape de clasa Istanbul. Astfel:
- Lungime 108,2 m
- Lățime 14,8 m
- Pescaj 4,1 m
- Deplasament 2985 tone
- Viteză maximă 26 Nd
- Autonomie 4000 Mm la 14 Nd (viteza de croazieră)
- Echipaj 142
Propulsia este CODAG cu două motoare diesel și o turbină pe gaz, nava fiind dotată cu două elice cu pas variabil. Inventarul energetic este completat de patru generatoare diesel, capabile să furnizeze 560 Kw fiecare.
Helipadul și hangarul sunt pregătite să opereze un elicopter tip Z9-EC (din gama 5 tone) și un vehicul aerian fără pilot Scan Eagle. Poate fi echipată cu mai multe RHIB-uri ce pot fi lansate la apă inclusiv prin pupa.
Radarul pare să fie un Thales Smart S de generație ceva mai veche pe care Turcia îl produce sub licență. Suita de senzori mai cuprinde un radar de control al focului și o bila opto-electronică completate de un sonar amplasat în chilă. Am remarcat și echipamentele de război electronic, pe catarg, sub radarul de cercetare, nava fiind echipată inclusiv cu un sistem de avertizare împotriva iluminării cu laser și cu un sistem de contramăsuri împotriva torpilelor.
Sistemul centralizat de conducere al luptei banuiesc că e de proveniență turcească – Sadvent. Nava este echipată cu rachete anti-navă, un tun de 76 mm, un CIWS care pare să fie autohtonul Gokdeniz – 35 mm precum și cu două tunuri rapide de 25 mm – STOP.
Un aspect interesant privește sistemul antiaerian care va echipa cele patru nave construite de Turcia. Inițial s-a discutat despre sistemul chinezesc HQ-16, un sistem dezvoltat de chinezi dintr-unul rusesc ce beneficiază de un sistem de ghidare radar semi-activ ceea ce, în mare, înseamnă că racheta trebuie ghidată de radarul navei către țintă. De altfel, Pakistanul a cumpărat și patru fregate Type 054 din China.
S-ar părea că pakistanezii n-ar fi totuși prea fericiți cu racheta chinezească. Conform unei surse turcești, se pare că pakistanezii ar fi optat pentru Albatros NG (CAMM ER) produsă de MBDA. Racheta CAMM ER este dezvoltată de subsidiara italiană a MBDA și se pare că aceștia n-ar avea nicio problemă în a da acces marinei pakistaneze la o arma modernă, sofisticată și, spune pliantul, foarte eficientă.
De altfel, urmărind clipul de mai sus, putem observa la un moment dat semnătura distinctivă a CAMM, forma de ciupercă a celulei de lansare verticală a rachetei. Din clipul de prezentare s-ar părea că Babur va avea 12 tuburi, într-o configurație de 6 + 6. Pot foarte bine să fie și 8 + 8, rămâne de văzut.
Programul MILGEM mi se pare unul de succes. Turcia a făcut eforturi mari și, în prezent, s-ar părea că 75% din implicarea industrială provine din industria turcească. Îmi aduc aminte cu nostalgie de momentul când turcii au fost declarați câștigători ai licitației de modernizare a celor două fregate, ăăă, pardon, OPV-uri, de clasă T22R. De-a lungul timpului am mai scris câte ceva despre Ada, Istanbul sau chiar NPR-urile și vehiculele fără pilot dezvoltate de Turcia. Pot fi citite aici și aici.
Ada era propunerea turcilor și în programul nostru de dotare cu corvete multirol, dar n-a fost să fie, condiția de proveniență dintr-o țară NATO și UE scoțându-i din joc încă de la bun început. Păcat, concurența nu strică nimănui…
Deosebit de interesantă mi se pare și ideea lor de a înlocui F-35B cu vehicule aeriene de luptă fără pilot. Baykar Technologies a început să se ocupe de problemă. Cum tipul care conduce compania pare să fie un geniu, probabil că va și reuși. Ideea îi frământă și pe englezi care ar dori un aparat de avertizare timpurie ceva mai potent pentru cele două portavioane ale sale. Prin urmare investighează aceeași idee.
De notat deal-ul cu Ucraina pentru motoare fără de care turcii ar cam fi dat mărunt din buze… Și, din nou de notat, Turcia pariază masiv pe drone și-și dezvoltă constant propriile muniții inteligente sau mai puțin inteligente.
Nicolae