Conform unei știri neconfirmate apărute pe contul de Twitter al Navy Lookout s-ar părea că Forțele Navale Române vor cumpăra vânătoare de mine din Marea Britanie:
Ex-HMS Ramsey and HMS Blyth have been sold to the ??Romanian Navy.
Ex-HMS Shoreham and HMS Grimsby have been decommissioned and handed over to the ??Ukrainians.
Believe all 4 vessels still in Rosyth or training crews around the Firth of Forth area.
Photo @dcullen_photo pic.twitter.com/6thjN4S6KD
— Navy Lookout (@NavyLookout) October 20, 2022
În primul rând, trebuie menționat faptul că Navy Lookout este o publicație respectabilă.
În al doilea rând, conform Defence Equipment Sales Authority – DESA (Autoritatea pentru Vânzarea Echipamentelor Militare) din Marea Britanie, publicată în 2021, vânătoarele de mine de clasă Sandown sunt disponibile la vânzare. Broșura este disponibilă accesând acest link.
În al treilea rând, HMS Ramsey și HMS Blyth intrate în serviciul Royal Navy în 2000, respectiv 2001, au fost retrase din serviciul Royal Navy în 2021, însă înțelegerea mea era că au fost deja antamate de Ucraina. Conform celor de la Navy Lookout, se pare că ex-HMS Shoreham și HMS Grimsby ar fi fost deja predate ucrainenilor. Dar poate este o confuzie și, de fapt este invers, cu Ramsey și Blyth pentru Ucraina și Shoreham și Grimsby pentru România.
În al patrulea rând, m-aș bucura dacă marina română mi-a urmat sfatul din articolul care poate fi recitit aici și a achiziționat aceste vânătoare de mine… 🙂
HMS Grimsby (M108), a intrat în serviciu în 1999 iar HMS Shoreham (M112) a intrat în serviciu în 2001. Este posibil ca navele să fi ieșit din serviciu la sfârșitul lui septembrie 2022 sau începutul lui octombrie:
HMS Shoreham and HMS Grimsby alongside in Rosyth conducting training with ??Ukrainian sailors.
Believe they will be formally decommissioned from the RN and handed over to Ukraine this week. Shoreham to be renamed Черкаси
Photo @dcullen_photo pic.twitter.com/cOuaQitvvT
— Navy Lookout (@NavyLookout) September 12, 2022
Navele din această clasă prezintă o serie de avantaje:
- construcția din plastic armat cu sticlă care rezistă foarte bine în mediul marin și este nemagnetică. În plus, poate fi reparată relativ ușor și rezistă foarte bine în timp dacă a fost corect întreținută;
- propulsie hibridă silențioasă, remotorizate cu Volvo Penta, manevrabilitate bună (2 x bow thruster) și calități nautice excelente (navă construită pentru mările limitrofe Marii Britanii);
- recent modernizate cu sisteme de comandă și control noi, un excelent sonar cu adâncime variabilă și cu posibilitatea de a opera vehicule submersibile telecomandate și, în viitor, autonome;
- rol secundar de navă de patrulare (Offshore Patrol Vessel – OPV);
- echipaj redus prin comparație cu dragoarele noastre care au nevoie de 79 de oameni pentru a fi operate;
- navele mai pot fi operate încă 20 de ani fără a necesita investiții majore, doar întreținerea curentă și actualizări ale sistemelor.
Singurul dezavantaj major pe care îl văd este că acest tip de nave nu poate executa și operațiuni de dragare a minelor marine folosind „clasica” dragă mecanică.
Un alt potențial dezavantaj poate fi reprezentat de prețul pe care britanicii l-ar putea cere. Dacă am actualiza cu inflația prețul plătit de estonieni pentru cele 3 unități luate in 2008 am putea estima un preț pe 2021 de aproximativ 96.000.000 euro. Asta vine cam 64.000.000 euro pentru două nave.
Toată povestea rimează cu declarațiile contraamiralului Mihai Panait cu ocazia unei vizite în SUA. Mai jos, dintr-un articol USNI News:
The Romanian Navy wants more minehunters to keep merchant ships safer in the Black Sea, its top service official said last week. The mine threat in the Black Sea is affecting overall freedom of navigation in the region, Rear Adm. Mihai Panait, chief of Naval Forces of Romania, said at a discussion on the Black Sea hosted by the Yorktown Institute and New Strategy Center.
Vom vedea, diavolul se ascunde în detalii dar, în opinia mea, ar fi o veste excelentă!
P.S. Mulțumiri @hohenstaufen pentru semnalare.