Romania Military

Buletin naval de… vară (Nr. 1/Iulie 2017)

În timp ce noi ne dăm de ceasul morţii, încercând să naştem în chinuri groaznice nişte programe majore de înzestrare si mai facem câte o licitaţie de modernizare nave sau achiziţie 3 complete de „puşti” de 12,7 mm, alţii îşi văd liniştiţi de treabă într-un mod cât se poate de eficient si de serios.

DDG 125 – Jack H. Lucas sursa: navaltoday.com

Aflăm astfel că Huntington Ingalls Industries a primit un contract pentru construirea distrugătorului DDG 125 – “Jack H. Lucas”. În mod normal această ştire ar fi de-a dreptul banală dacă n-am vorbi de primul distrugător de clasă “Arleigh Burke”, in declinarea Flight III.

Dar cu ce se deosebeşte „Jack H. Lucas” de celelalte surate din aceeaşi clasă? Imaginile de mai jos fac cât o mie de cuvinte…

Făcând un rezumat, Flight III va încorpora următoarele modificări:

Principalele modificarii “Arleigh Burke” Flight III fata de Flight II

Americanii trag prin urmare la maxim de această platformă navală, foarte versatilă de altfel. Urmare a acestui proces de modernizare, distrugătoarele vor avea capabilităţi tehnico-tactice îmbunătăţite însă, într-un raport pe subiect, GAO (Government Accountability Office) avertiza că, în acest moment, US Navy a atins limitele până la care este eficientă din punct de vedere tehnic şi economic modernizarea acestei platforme. Prin urmare, US Navy ar trebui să înceapă să se gândească la un înlocuitor.

Modificari structurale ale suprastructurii la Flight III. Modul de amplasare a celor doua RHIB a fost reconfigurat. Sursa: www.navyrecognition.com

Acelasi spatiu la Flight II, asa cum este in prezent. Sursa: www.navyrecognition.com

Spatiul reconfigurat va fi folosit pentru amenajarea de noi cabine pentru echipaj. Sursa: www.navyrecognition.com

Noua pupa, marita pentru cresterea flotabilitatii si stabilitatii navei. Sursa: www.navyrecognition.com

Vedeta Flight III – noul radar SPY 6. Sursa: www.navyrecognition.com

De altfel, distrugătoarele de clasă „Arleigh Burke” au deja un deplasament foarte apropiat de cel al crucişătoarelor de clasă „Ticonderoga”, pe care tind să le egaleze şi din punct de vedere capabilităţilor tehnico-tactice, de începi să te întrebi de ce unul e distrugător şi celălalt crucişător.

În acest moment diferenţele dintre cele două sunt date de puterea de foc în termeni cantitativi (altfel ce lansează „Arleigh Burke”, lansează şi „Ticonderoga”, sau mai degraba invers) determinată de mai multe silozuri de lansare în VLS-urile Mk41 amplasate pe crucişătoare, o mai bună redundanţă a sistemelor (cel de-al doilea castel, cel din pupa, care gazduieşte elemente ale radarului AN/SPY 1) şi capabilităţi de comandă şi control la care se adaugă spaţiul suplimentar necesar echipajului, toate încă superioare în cazul crucişătoarelor „Ticonderoga”. Şi cum crucişătoarele au ieşit din producţie iar US Navy are nevoie de mai multe nave, se încearcă augmentarea capabilităţilor distrugătoarelor, a căror producţie a fost reluată curând. Chiar şi aşa, se estimează că parte din navele clasei „Ticonderoga” vor prinde 2035 – 2045 în serviciul activ al US Navy, şi ele făcând parte dintr-un plan de modernizare a capabilităţilor.

USS Lake Champlain (CG-57), vedere de sus. Sursa: wikipedia

Rămânem în SUA şi discutăm puţin despre proiectilele de artilerie destinate distrugătoarelor de clasă „Zumwalt” şi nu numai. Aflăm astfel de aici: http://www.defenseworld.net/news/19703#.WWE3fYSGPIU că BAE şi Leonardo au trecut la dezvoltarea de muniţii ghidate bazate pe „Vulcano” a celor de la Leonardo, muniţii ce vor fi oferite US Navy şi aliaţilor. S-ar putea ca problema proiectilelor pentru tunurile de 155 mm de pe „Zumwalt” să fie în final rezolvată cu nişte costuri cât de cât digerabile pentru contribuabilul american.

Un element de maximă noutate vine tot din SUA, de parcă toată lumea vrea să-şi termine treaba înainte de vacanţă! Chiar si eu!

Spuneam într-un articol mai vechi, publicat în seria „Nave celebre” că americanii ar face bine să renunţe la transformarea LCS-urilor în fregate şi să se apuce de un design nou, creat de la zero.

S-ar părea că m-au ascultat parţial, pentru că tocmai s-a emis o Request for Information, prin care se solicită propuneri pentru viitoarea FFG(X) a US Navy. Textul RFI-ului îl puteţi găsi aici: http://snagfilms-a.akamaihd.net/d7/e7/9e3ec76d4f47a1643707633250ee/base-notice-rfi-ffg-x-us-navy-guided-missile-frigate-replacement-program-n0002418r2300.pdf

De la început trebuie spus că textul RFI-ului nu exclude complet o variantă pe steroizi a LCS-urilor, dar le impune o serie de caracteristici pe care le va fi destul de greu să le îndeplinească. De altfel americanii doresc un design existent pe care să poată mula cerinţele lor specifice, un design care poate fi naţional sau internaţional.

Pe scurt, ce vrea US Navy de la viitoarea sa fregată?

În concluzie, viitoare fregată va putea lupta ASuW, ASW, EW dar şi AAW (iar aici este o discuţie dacă doar pentru propria apărare sau şi pentru protecţia altor nave), va însoţi grupurile de luptă ale portavioanelor, va proteja convoaie sau va lupta într-un grup de luptă sau independent. Se insistă destul de mult pe posibilitatea de a culege şi transmite informaţii preţioase culese cu ajutorul elicopterului şi al dronelor ambarcate, aceste informaţii putând fi folosite ca soluţii de tragere de alte nave americane, pe scurt, lupta în reţea.

 

Trecem Atlanticul şi aflăm că britanicii au atribuit BAE Systems un contract în valoare de 3,7 miliarde de lire sterline pentru construcţia primelor trei fregate Type 26 – „Global Combat Ship” care vor înlocui treptat fregatele Type 23. Sper doar că alor noştri nu le va veni nicio idee năstruşnică, chiar dacă, personal, sunt un mare fan al acestor fregate.

Ştim că această fregată (anti-submarin, zic ei, multirol aş zice eu) cu un deplasament de aproximativ 6000 de tone joacă pe cartea modularităţii şi flexibilităţii, impresionând prin autonomia de 7000 de Mm sau 60 de zile datorată unui sistem de propulsie de tip CODLOG (Combined diesel electric or gas) şi, cel mai probabil, şi unor tancuri de combustibil pe măsură.

Fregata Type 26. Sursa: wikipedia

Fregata va beneficia de un “integrated mission bay”, iertată fie-mi romgleza suficient de mare pentru a primi containere, drone aeriene, de suprafaţă sau submersibile şi RHIB-uri în timp ce helipadul se remarcă prin faptul că poate acomoda chiar şi un elicopter Chinook.

Probabil că fregata va face parte din grupul noului portavion al UK şi va fi capabilă să susţină “diplomaţia” UK cam peste tot în lume, atât ca parte a unui grup de nave cât şi independent.

Despre armament nu se ştie mare lucru încă, cu atât mai mult cu cât UK va renunţa la Harpoon. Este dat ca sigur sistemul AA şi anti-rachetă CAMM, bazat pe racheta Sea Ceptor, VLS-ul urmând a avea 48 de rachete, sisteme CIWS Phalanx, un tun principal de 5 inch şi 2 staţii teleoperabile cu tunuri de 30 mm. Despre radar se ştie că va fi Artisan 3D al celor de la BAE Systems.

 

Nicolae Hariuc

Surse:

http://www.royalnavy.mod.uk/news-and-latest-activity/news/2017/july/02/170702-deal-for-t26-frigates

http://www.navyrecognition.com/index.php/news/naval-exhibitions/2017/sna-2017-show-daily-news/4816-sna-2017-huntington-ingalls-industries-unveils-scale-model-of-ddg-51-flight-iii-design.html

http://www.navyrecognition.com/index.php/west-european-navies-vessels-ships-equipment/royal-navy-vessels-ships-equipment/frigates-and-destroyers/108-type-26-frigate-global-combat-ship-datasheet-pictures-photos-video-specifications.html

http://www.defensenews.com/articles/us-navy-releases-specs-for-a-proposed-guided-missile-frigate-a-break-from-the-littoral-combat-ship?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_campaign=EBB%2007.11.2017&utm_term=Editorial%20-%20Early%20Bird%20Brief

Nave celebre – Episodul 9: Fregate americane – Partea II. FFG(X)??

 

 

 

 

 

Exit mobile version