N-am mai vorbit de ceva timp despre stadiul programelor de înzestrare a Forțelor Navale Române, mai ales că noi informații au apărut recent în spațiul public. Pentru scopul acestui articol am selectat strict programele de achiziții care privesc marina, incluzând aici și pușcașii marini.
Înainte de a ataca problema, cred că merită menționat faptul că, potrivit unui comunicat al FNR (aici), marina a avut în 2024 o execuție bugetară de peste 99% și se bucură de „atenția” ministerului de resort în ceea ce privește înzestrarea cu noi mijloace tehnico-tactice. Astfel, ministrul apărării, Dl. Angel Tîlvăr, evitând expresii de tristă amintire de genul „Anul marinei”, a declarat recent:
Având în vedere provocările curente și viitoare din mediul de securitate regional și faptul că Forțele Navale au o contribuție esențială la consolidarea capacităților de apărare ale României, ca aliat riveran Mării Negre, vom acorda o atenție specială, în anul 2025, programelor de înzestrare destinate acestei categorii de forțe, atât pe componenta maritimă, cât și pe cea fluvială.
În această notă optimistă, să începem!
Programe în curs de executare
Astfel, dintre programele de inzestrare care au contracte și livrari în derulare menționăm:
- Sistem UAS tactic-operativ clasa II;
- Sistem de instalații mobile de lansare rachete antinavă (SIML);
- Vânătorul de mine clasa SANDOWN;
- Vehicule amfibii de asalt pentru Regimentul de Infanterie Marină (RIM) – AAV 7;
- Elicoptere H215M cu capabilități de luptă la suprafață;
- Modernizare nave purtatoare de rachete.
Comentarii:
- Am trecut aici sistemul UAS tactic-operativ clasa II pentru că un sistem urmează să fie alocat marinei. Ministerul Apărării Naționale, prin C.N. Romtehnica S.A., și Compania Elbit Systems Ltd din Israel au semnat în data de 20 decembrie 2022, acordul-cadru de furnizare a produsului „Sistem UAS tactic-operativ clasa II” (sursa aici). Acordul-cadru are o durată de cinci ani și are ca obiect atribuirea de contracte subsecvente de furnizare a maxim șapte sisteme UAS Watchkeeper X în valoare totală de aprox. 1.891 miliarde lei, fără TVA. Elbit Systems a primit prima comandă de achiziție în valoare de aproximativ 180 de milioane de dolari pentru furnizarea a trei sisteme tactice de avioane fără pilot (UAS) Watchkeeper X în 19 iunie 2023 (sursa aici). Primele livrări ar trebui să aibă loc în 2025, dar, din păcate, se pare că sunt întârzieri generate de războiul dintre Israel și Hamas conform unui articol publicat de DeFapt.ro. Articolul citat ar trebui luat cu un mare drob de sare, este pe „surse”, mai ales în lipsa unor declarații oficiale din partea Elbit sau a MApN. Rămâne de văzut!
- În ceea ce privește programul de dotare cu două vânătoare de mine de clasă Sandown, prima navă a fost deja livrată și probabil că și cea de-a doua va sosi în cursul acestui an, am citit la un moment dat că echipajul ar fi deja în Anglia pentru instrucție și preluare. Am urmărit aparițiile primului vânător (M-270 „Slt. Ion Ghiculescu”) în spațiul public cu speranța că voi vedea pe puntea navei sau la exercițiile la care a luat deja parte sistemul SeaFox. Nu l-am văzut, ceea ce nu înseamnă neapărat că el nu a sosit încă, dar nici nu pot să-l consider un semn încurajator. Programul început în 2023 are o valoare estimată de circa 150 de milioane de euro, din care peste 13 milioane de euro au fost acordate constructorului naval Babcock pentru suportul logistic inițial, iar alte 24 de milioane sunt pentru Atlas Electronik UK pentru „sistemele autonome de cercetare și încărcăturile de distrugere aferente sistemului de lupta contra minelor (SeaFox) pentru instalarea sistemului de lupta contra minelor”. Aici pare că sunt întârzieri dar nu cunosc motivele reale.
- O surpriză pentru mine a fost să găsesc programul de modernizare a navelor purtătoare de rachete printre programele începute, aflate deja în curs de implementare. Am tot scris pe acest subiect așa că nu mai insist aici. Se pare că navele vor trece prin reparații capitale, remotorizare cu turbomotoare de origine canadiană și, ulterior, modernizarea sistemelor de detecție și a armamentului ambarcat. Totul va veni pe filieră americană, contractul având ca obiect rachetele anti-navă NSM, radarele și sistemele centralizate de conducere a luptei fiind încheiat direct cu Guvernul SUA. Nu știm când va fi gata de luptă prima navă purtătoare de rachete dar mă aștept ca programul să dureze undeva între 3 și 4 ani.
- Și programul elicopterelor H215M cu capabilități de luptă la suprafață merge înainte, contractul a fost semnat cu IAR Brașov în decembrie 2023 și ne putem aștepta la livrări undeva începând cu 2026. Ambele elicoptere vor fi dotate cu racheta anti-navă Marte ER produsă de MBDA, filiala italiană. Din câte știu, un contract s-ar fi încheiat deja și cu aceștia astfel încât livrarea elicopterelor ar trebui să fie în grafic.
Mențiune specială:
- De aici lipsește ceea ce pare a fi un program de dotare cu șalupe rapide de intervenție a flotilei fluviale. Astfel, coform unui comunicat de presă al FNR (aici), „șalupa rapidă de intervenție Dimitrie Știubei, cu numărul de bordaj 103, a intrat vineri, 17 ianuarie, în serviciul Forțelor Navale Române, ca platformă navală în compunerea Secției 1 a Divizionului 88 Vedete Fluviale Amiral Gheorghe Sandu, din organica Flotilei Fluviale Mihail Kogălniceanu.” Este cea de-a treia ambarcațiune de acest tip. Despre prima puteți citi mai multe informații într-un articol mai vechi publicat mai demult de subsemnatul pe rnhs.info.
Programe în procedură de achiziție
La acestea adăugăm programele care au demarate procedurile de achiziție (licitație lansată):
- Vedeta de intervenție pentru scafandri.
Comentarii:
- În primul rând, trebuie menționat dintru început că a mai fost o licitație cu acest obiect, licitație care a rămas nefinalizată. Cei de la Centrul de scafandri s-au mișcat foarte bine în ultima perioadă poate și datorită faptului că România este țara lider și coordonator în programul PESCO – EU Network of Diving Centers. Mai multe despre acest program aici. Prin urmare, Centrul de scafandri a derulat în ultimii doi – trei ani numeroase investiții în infrastructura necesară acestui centru de instrucție european. Conform celor de la Forbes România, ca cifre, în ultimii doi ani, investițiile Centrului de Scafandri au depășit 117 milioane de lei. Inaugurat în noiembrie 2022, numai noul Laborator Hiperbar – Sistem de scufundări simulate LH-300 reprezintă o investiție de peste 58,8 milioane de lei cu TVA. De cealaltă parte, investiția în bazinul semiolimpic se ridică la aproximativ 33,4 milioane de lei cu TVA, la care se adaugă și cea de peste 24,9 milioane de lei cu TVA pentru un proiect cu centrale termice murale pe gaze naturale.
- Nici navele nu au fost uitate: Grigore Antipa despre care am scris mai demult aici și aici, reabilitarea navei de sprijin Grozavul și a celor două vedete, Venus și Saturn. De asemenea, planurile includ și achiziția unor nave rapide de inserție și extracție a scafandrilor de luptă și a celor EOD și aici se încadrează licitația menționată mai sus. Contractul a fost atribuit către Marine Technologies SRL iar achiziția are ca scop îndeplinirea angajamentelor asumate de România și prevăzute în Planul de implementare a proiectului PESCO European Union Network of Diving Centres (EUNDC) nr. A-805 din 11.02.2021, aprobat de către șeful Statului Major al Forțelor Navale, prin care este prevăzută dotarea cu șalupe rapide de intervenție pentru scafandri special dedicate Cursului de Formare, Pregătire și Antrenare Scafandri. Se vor achiziționa două până la trei ambarcațiuni iar valoarea maximă a contractului este de până la 12.421.350 lei. Mai multe informații aici. Aceste ambarcațiuni vor fi mai mici dar și semnificativ mai rapide decât vedetele maritime de intervenție Venus și Saturn care au un deplasament de 128 tone, o lungime de 38,78 m și o lățime de 5,41 m și viteza maximă de 17 Nd.
Programe ce vor fi lansate în 2025
Și, în final, programele de înzestrare a căror proceduri de achizitie sunt preconizate a fi lansate începând cu 2025, adică programe de înzestrare care parcurg sau au parcurs deja fazele finale de documentare și fundamentare:
- Modernizare fregate T22R;
- Nave de patrulare maritimă.
Comentarii:
Aici intrăm într-o zonă unde nu avem prea multe informații în afara celor care au circulat prin presă. 300.000.000 euro buget pentru cele două nave de patrulare maritimă mi se pare puțin, mai ales în cazul în care visăm la mai mult de o turelă cu tun de 76mm și tunuri rapide de 20 – 30mm. Rămâne de văzut!
În ceea ce privește modernizarea celor două fregate, aici lucrurile sunt și mai neclare, nu știm ce senzori și ce armament intenționează FNR să instaleze pe ele și nu avem nici măcar un buget estimat. Eu de pildă știu că FNR au solicitat soluții de la MBDA UK, racheta Sea Ceptor, un subiect despre care am scris mai demult aici.