Pe mări asiatice
Măreaţa flotă rusă de mare largă a preluat, pare-se, obiceiurile măreţei flotile aeriene ex-sovietice. Ruşii au început să folosească mijloace „neconvenţionale” în speranţa că tot mai mulţi marinari americani îşi vor da demisia, secătuind rezervele de personal ale US Navy, doar – doar or ajunge şi ultimii în situaţia australienilor care au nave dar nu şi marinari să le folosească.
Aşa se face că, probabil cu gândul la un cargou cu oi, comandantul unui Udaloy din prima serie – DD572 „Amiral Vinogradov” a hotărât să joace o partidă de chicken cu comandantul unui Ticonderoga – USS „Chancellorsville”. Poza de mai jos este elocventă pentru ce s-a întâmplat acolo. Totul sub privirile plictisite a doi marinari ruşi ieşiţi la bronzat pe helipadul distrugătorului rusesc.
Declaraţia americanilor:
„At approximately 11:45 am on June 7, 2019 while operating in the Philippine Sea, a Russian Destroyer (UDALOY I DD 572) made an unsafe maneuver against guided-missile cruiser USS Chancellorsville (CG-62), closing to approximately 50-100 feet putting the safety of her crew and ship at risk.
While USS Chancellorsville was recovering its helicopter on a steady course and speed when the Russian ship DD 572 maneuvered from behind and to the right of Chancellorsville accelerated and closed to an unsafe distance of approximately 50-100 feet. This unsafe action forced USS Chancellorsville to execute all engines back full and to maneuver to avoid collision.
We consider Russia’s actions during this interaction as unsafe and unprofessional and not in accordance with the International Regulations for Preventing Collisions at Sea (COLREGS), „Rules of the Road,” and internationally recognized maritime customs.”
Declaraţia ruşilor, prin vocea Tass:
„The US cruiser Chancellorsville suddenly changed its course and crossed the Admiral Vinogradov destroyer’s course some 50 meters away from the ship. In order to prevent a collision, the Admiral Vinogradov’s crew was forced to conduct an emergency maneuver.”
Conform Tass, incidentul s-a petrecut în partea sud-estica a Mării Chinei de Est, când o flotilă rusească şi un grup al unui portavion american – probabil „Reagan”, au navigat în direcţii paralele.
Lăsând niţel la o parte declaraţiile ambelor părţi, să profităm puţin de poza de mai jos şi de ceea ce putem vedea cu proprii ochi. Uitându-mă la siajul navelor se poate observa că nava americană are un curs şi o viteză stabile. Siajul navei ruseşti pare să arate că navele au mers o vreme în paralel după care nava rusească a virat către babord şi a accelerat pe un curs de coliziune cu nava americană. Ulterior, distrugătorul rusesc a virat la tribord – se vede destul de clar – iar crucişătorul american a pus motoarele înapoi – zic americanii.
Conform COLREG – Regulamentul de evitare a coliziunilor pe mare, în opinia mea, aplicabilă ar fi Regula 15, iar conform acesteia, americanii trebuiau să acorde prioritate. Ceea ce au şi făcut, în final.
REGULA 15 „Încrucişarea drumurilor” – Când două nave cu propulsie mecanică au drumuri care se încrucişează astfel încât există un risc de coliziune, nava care vede cealaltă navă prin tribordul său trebuie să se abată din drumul celeilalte nave şi, dacă circumstanţele permit acest lucru, să evite să-i treacă prin prova.
Pe scurt, ruşii au forţat mâna americanilor. Mai jos regula 15 explicată pe înţelesul tuturor.
Probabil că ruşii au vrut să testeze grupul de luptă al portavionului, nefiind prima dată când fac asta. Ori, în astfel de cazuri, navele de escortă ale portavionului se comportă de obicei precum un ciobănesc care-şi apără turma. Ruşii au băgat niţel băţul prin gard, americanii l-au prins ş.a.m.d., hârjonelile specifice războiului rece sunt din nou la ordinea zilei…
O filmare drăguţă:
Americanii n-au scăpat momentul să facă nişte poze bune:
Şi pe plaiuri mioritice
În încheiere, aflu că s-a mai consumat un episod penibil din şi mai penibila sagă a corvetelor multirol: asocierea câştigătoare a deschis un dosar în mai anul curent prin care, în esenţă, solicită obligarea autorităţii contractante la comunicarea rezultatelor licitaţiei. Au pierdut. Însă ce mi s-a părut interesant e faptul că Fincantieri a intervenit în dosar şi a cerut respingerea contestaţiei asocierii franco-române…
După cum se arată lucrurile n-o să avem nici corvete, nici fregate înarmate prea curând… No further comments! Aşa că m-am gândit să le dau o nouă idee: anularea licitaţiei pe motiv de schimbare, modificare a necesităţilor strategice ale flotei române la Marea Neagră. Idei pentru o nouă structură a flotei pot găsi aici şi aici. Mă mulţumesc şi cu patru fregate adevărate în loc de şase…
Editat: nu cred că vom avea nici măcar rachete de coastă, umblă vorba prin târg că guvernul a cam ajuns la fundul sacului din moment ce trebuie să umble la salariile / numărul angajaților de la stat… Norocul nostru că ne-a cumpărat Adrian S.
Nicolae Hariuc
P.S. Acesta pare să fie articolul meu cu numărul 100 pe romilitary… 🙂
Surse:
http://tass.com/defense/1062467
https://portal.rna.ro/SiteAssets/servicii/personal-navigant/Partea%20B%20SECTIUNEA%20II.pdf