La 14 mai 2020, s-a publicat în SEAP un anunț de participare având ca obiect „R.K. / Revizie majoră cu modernizări sistem energetic la nava tip dragor maritim”. Valoarea totală estimată a potențialului contract este de 15.478.717,84 lei, fără TVA. În vederea atribuirii contractului, autoritatea contractantă are în vedere ca de obicei criteriul prețului cel mai scăzut urmărind să achiziționeze unu până la patru servicii de R.K. și revizie majoră cu modernizări sistem energetic la nava tip dragor maritim. Adică, vor repara minim o navă, maxim pe toate patru, într-un termen de 48 de luni.
Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 18 iunie 2020, ora 10:00 iar data estimată a expedierii invitațiilor de prezentare a ofertelor sau de participare către candidații selectați (ei estimează un număr de trei candidați) va fi 17 iulie 2020.
Licitația în sine nu este ceva nou. Noi am prezentat aici pe site caietul de sarcini al licitației inițiale din 2017. La acel moment erau avute în vedere trei categorii de lucrări:
- Înlocuire echipamente / servicii de furnizare și instalare echipamente noi;
- Amenajări interioare; și
- Reparații capitale.
La punctul 1 de mai sus, la acel moment erau avute în vedere:
- sistemul energetic al navei;
- instalarea unui sistem integrat de monitorizare și control motoare principale și auxiliare;
- instalarea unui sistem integrat de navigație și comunicații; și
- echipamentele de dragaj/alte echipamente și instalații de bord.
Licitația respectivă a trecut prin mai multe momente: singurul șantier care și-a depus candidatura în termen a fost Șantierul Naval Midia S.A., secondat de patru subcontractanți: Service Faur S.R.L., Operativ Service Co-Prest S.R.L., Metacom Weld S.R.L. și Geomarco Construct S.R.L., valoare estimată a contractului fiind atunci de 30.252.100,85 lei, fără TVA, pentru una până la trei nave care să fie reparate/modernizate.
Până la urmă, prima licitație a fost anulată, întrucât “Nu a fost depusă nicio ofertă sau au fost depuse oferte care, deși pot fi luate în considerare, nu pot fi comparate datorită modului neuniform de abordare a soluțiilor tehnice și/sau financiare.” Se pare că S.N. Midia S.A. şi-ar fi retras într-un final candidatura.
Licitaţia de modernizare a dragoarelor a fost reluată ulterior, cu un termen foarte strâns de depunere a ofertelor dar cu un buget mai mare, acesta crescând de la un maxim de 30.252.100,85 lei, fără TVA, la un maxim de 40.336.134,15 lei, fără TVA.
Conform informațiilor mele, câștigător a fost tot Șantierul Naval Midia S.A. În noiembrie 2018, cu ocazia organizării unei noi licitații, bugetul maxim ajunsese deja la 47.058.000,00 lei.
Noi detalii aflăm de-abia doi ani mai târziu, când apare anunțul de atribuire “Reparaţii şi Andocare la nava tip Dragor Maritim, Proiect 1073/3 şi Proiect 1370”. Contractul a fost atribuit în 8 aprilie 2019, prețul pentru patru servicii fiind de 8.142.195,00 lei, fără TVA, câștigătorul fiind… Șantierul Naval Midia S.A.
Prima navă la care au început lucrările este DM 30 – Slt. Alexandru Axente ocazie cu care a apărut și primul act adițional la contractul inițial.
Cel mai probabil, cei din FNR au fost nevoiți să eșaloneze execuția lucrărilor prevăzute mai sus, a căror valoare totală ajunsese la 47.058.000,00 lei, fără TVA, fie din rațiuni financiare, fie din rațiuni pur tehnice sau operaționale.
Toate aceste operațiuni sunt necesare, ultima dată când am urcat pe DM 25 la Ziua Porţilor Deschise în 2019 nu arăta prea grozav. Mai jos aveţi câteva poze ale comenzii DM25. Mai jos comanda vedetei blindate fluviale. Cred că e destul de clar cine a trecut prin modernizare.
Să sperăm că se vor achiziționa patru servicii de „R.K. / Revizie majoră cu modernizări sistem energetic la nava tip dragor maritim”.
Dacă sunteţi interesaţi, puteţi citi o retrospectivă a licitaţiilor ţinute în ultimii ani pentru Forţele Navale Române aici şi aici.
Nicolae