Guvernul german s-a saturat de ThyssenKrupp Marine Systems
Lucrurile se complică pentru nemţii de la TKMS şi Lurssen. După recentele peripeţii în urma cărora marina germană a refuzat să accepte în serviciu o fregată tip F125, iată că cele două şantiere dau chix şi în programul corvetei MKS180. De altfel, corveta cu pricina prezintă aceleaşi caracteristici atipice ca fregata F125, ceea ce mă face să mă întreb dacă cei din marina germană sunt genii sau au luat-o razna complet. Despre MKS180 (Korvete 131) puteţi citi mai multe aici.
Mie mi-au atras atenţia deplasamentul de 5000 t, specific fregatelor nu corvetelor, dar şi o configuraţie atipică a armamentului instalat la bord, armamentul antiaerian fiind limitat la… Sea Ram. Şi, similar F 125, noua corvetă/fregată va trebui şi ea să poată opera oriunde pe glob, inclusiv în mediul arctic!?!?! Iniţial, nemţii au vrut patru nave dar ministrul apararii german, doamna Ursula von der Leyen, a anuntat (în 2017) că vor fi construite şase nave, prima fiind aşteptată în serviciu în 2023. Chiar şi aşa, cele patru nave sunt evaluate la 3,9 miliarde euro, o sumă cu care s-ar putea cumpăra două Arleigh Burke… Iar preţul programului tocmai ce a crescut cu 500 milioane de euro. Se aşteaptă ca pentru şase nave suma să treacă de cinci miliarde de euro.
„Concedierea” asocierii TKMS/Lurssen a mai lăsat doar doi concurenţi pentru construcţia corvetei, asocierea dintre German Naval Yards Kiel şi BAE Systems şi asocierea Damen cu Blohm+Voss.
Vestea proastă a sunat cam aşa: „The Federal Office for Equipment, Information Technology and Use of the Bundeswehr has informed Thyssenkrupp Marine Systems that the consortium consisting of ThyssenKrupp Marine Systems and Lürssen has been excluded from the further tendering process in the MKS 180 procurement procedure.”
Ştirea a creat panică, îndeosebi printre numeroşii sub-contractori ai TKMS/Lurssen, obişnuiţii comenzilor marinei germane din ultimii 20 de ani. Probabil, decizia marinei a fost influenţată de rezultatele „deosebite” ale fregatei F125, aflată în întârziere cu doi ani faţă de planul iniţial şi afectată de numeroase probleme tehnice sau chiar conceptuale.
Motivele „concedierii” nu au fost făcute publice dar speculaţiile indică faptul că preţul cerut de cei de la TKMS pentru cele patru corvete s-ar putea să aibă mult de-a face cu asta, ca şi unele acuzaţii de dare de mită.
Vestea este deosebit de bună pentru competitorii TKMS/Lurssen care păreau să fi acaparat piaţa construcţiilor navale militare.
Iniţial, la licitaţie s-au înscris şi DCNS şi Fincantieri dar s-au retras din competiţie.
Acest proiect este unul de urmărit întrucât el semnalează deja un trend cel puţin neconvenţional în echiparea şi dotarea marinei germane. Si ramane de vazut daca acest trend arata un vizonarism deosebit sau…nu.
Dacă lucrurile vor merge bine, prima navă ar trebui să ia calea mării prin 2023 şi, ca o noutate, MKS 180 va fi prima navă germană care va dispune de rachetele anti-navă norvegiene NSM, Germania semnând deja un contract ferm cu Kongsberg Gruppen (la mijlocul lunii februarie) in valoare de aproximativ un miliard de euro (achiziţia NSM are legatură cu submarinele U212 cumpărate de Norvegia).
De altfel racheta anti-navă NSM va deveni arma standard pentru navele germane şi cele norvegiene, de unde deducem noi că şi F 125 va folosi tot NSM, racheta norvegiană fiind practic „adoptată” de cele două ţări, probabil – în cazul Germaniei – la schimb cu submarinele mai sus menţionate.
Dar atunci apare întrebarea ce vor face nemţii cu RBS 15 de vor să ne-o vândă nouă, atât timp cât RBS-ul se fabrică acum doar în Germania (si posibil si in Suedia)?! Va mai avea RBS 15 MK III viitor? Va dezvolta Germania două familii de rachete anti-navă în paralel?!
Implicaţiile acestui deal sunt de urmărit. Cu atât mai mult cu cât pare că Germania acordă mult mai multă atenţie beneficiilor economice decât celor pur militare în condiţiile în care sunt unul din reprezentanţii NATO în Marea Baltică.
Eu, Nicolae, încă nu-mi revin… Really? Corvetă de 5000 t cu 2 Sea Ram pe post de apărare antiaeriană, cu capabilităţi arctice ?!?!? şi la un preţ mediu estimat de aproape 1 miliard de euro/navă? Nu mai bine se lasă băieţii aştia de făcut nave şi le iau de la unii care chiar se pricep la aşa ceva?
Nicolae Hariuc
George GMT
Surse:
https://global.handelsblatt.com/companies/thyssenkrupp-blocked-warship-tender-893609
http://www.kn-online.de/Nachrichten/Wirtschaft/Marineschiffbau-TKMS-und-Luerssen-sind-bei-MKS180-rau