UKCSG
Da, doamnelor și domnilor, britanicii sunt mândri și au toate motivele: anul acesta, Her Majesty’s Ship Queen Elizabeth și grupul său naval vor face voiajul inaugural. Cruciera va cuprinde opriri în Gibraltar, Creta, Oman, Singapore și, bineînțeles, destinația finală, Japonia. Nu lipsește traversarea zonelor contestate din Marea Chinei de Sud în numele principiului mărilor deschise. Sunt programate numeroase exerciții militare cu diverși parteneri pe tot parcursul crucierei. Experiența britanicilor cu operaționalizarea F-35B pe portavion va fi foarte utilă și Japoniei care tocmai își modernizează „distrugătoarele” pentru a folosi F-35B de pe ele.
Grupul naval multinațional va fi alcătuit din nava amiral, Măria Sa Regina Elisabeta, două distrugătoare Type 45 (sursele vorbesc de HMS Defender și HMS Diamond), două fregate Type 23, unul dintre noile petroliere de clasă Tide și bătrâna RFA Fort Victoria. A fost confirmată și participarea pe toată durata voiajului a USS The Sullivans, un distrugător de clasă Arleigh Burke cu capacitate de luptă anti-balistică și fregata de clasă De Zeven Provincien, HNLMS Evertsen. Membrul nevăzut al grupului va fi un submarin de atac, probabil unul de clasă Astute. Conform sursei citate, un distrugător Type 45 și o fregată Type 23 vor fi detașate în Marea Neagră atunci când grupul de luptă va ajunge in estul Mediteranei.
Grupul aerian va fi probabil similar cu cel din exercițiul de anul trecut și va fi compus din 14 – 15 avioane F-35B ale RAF și USMC, din 8 elicoptere Merlin și probabil Wildcat. A fost confirmată și participarea unui aparat de avertizare aeriană timpurie, Merlin Crowsnest. Aglomerație mare pe puntea Măriei Sale? Nu tocmai, nava poate duce lejer 24 de aparate F-35B și unele surse (wikipedia) par să indice că pe puntea sa se vor afla 24 de F-35B chiar cu ocazia crucierei inaugurale.
Grupul de luptă va fi cu siguranță o priveliște impresionantă!
Noutăți Type 26 și Astute
Construcția primei fregate de clasă Type 26, HMS Glasgow avansează. Se pare că cele două bloc-secții au fost finalizate. Secțiunea prova a fost deja mutată din hala unde a fost construită în vederea asamblării finale. Spre surprinderea mea, se pare că vor fi doar două bloc-secții. Cele două bloc-secții vor fi asamblate curând, întreaga navă urmând a fi terminată până în 2022 când se așteaptă lansarea la apă. Livrarea către Royal Navy este estimată a surveni în 2025 nava urmând să fie declarată operațională în 2027.
În aceeași perioadă, cei de la BAE au reușit să lanseze la apă și cel de-al cincilea submarin nuclear de atac de clasă Astute, HMS Anson. Programul este întârziat și reflectă „relaxarea” survenită în anii 1990, după terminarea Războiului Rece dar și numeroasele reduceri ale bugetelor de apărare. Demonstrează totodată că baza industrială se construiește greu și se pierde ușor, în lipsa unui plan de ansamblu care să asigure permanent ocuparea ei cu proiecte.
Catapulte și cabluri arestoare pentru portavioane
S-ar părea că britanicii intenționează să opereze vehicule aeriene fără pilot de pe portavioanele lor. Conform sursei citate, în februarie 2021, ministerul apărării britanic a adresat o cerere industriei de apărare solicitând informații despre un sistem de catapultare electromagnetic capabil să lanseze aeronave cu o greutate de până la 24949 kg. Intenția britanicilor este să monteze acest sistem după 2023.
Trebuie precizat că discuția despre echiparea portavioanelor britanice cu catapultă și cabluri arestoare este veche. Se pare că navele au o minimă pregătire în acest sens, propulsia este de tip Integrated Electric Propulsion (IEP) și produce suficient curent electric pentru a putea opera o catapultă electromagnetică. Sub puntea de zbor, navele au prevăzută o punte intermediară unde pot fi montate toate mecanismele catapultei și cablurilor arestoare.
Britanicii dezvoltă de ceva timp proiectul VIXEN, un coechipier robotizat („loyal wingman”) de dimensiuni medii pentru F-35B, transonic, care s-ar putea să-și facă apariția în jurul anilor 2030. Acesta ar trebui să aibă o rază de luptă similară F-35B și o încărcătură utilă de 8500 kg constând în armament și combustibil. Va avea caracteristici „stealth” moderate pentru a menține prețul per unitate în limite acceptabile.
Britanicii dezvoltă în paralel mai multe vehicule fără pilot, inclusiv unul sacrificabil în anumite scenarii de luptă. Aceste avioane fără pilot ar urma să coste în jur de 10 milioane de lire sterline ceea ce este considerat ca fiind exagerat de optimist.
De asemenea, este foarte posibil ca englezii să fie interesați să achiziționeze și aeronava fără pilot pentru realimentare în zbor MQ-25 Stingray produs de Boeing pentru US Navy, ceea ce ar mări raza de acțiune relativ limitată a F-35B prin comparație cu alte avioane ambarcate.
Cum cele două portavioane au o durată de viață planificată de circa 50 de ani, englezii se pregătesc pentru un grup aerian mixt, format din aeronave pilotate și aeronave fără pilot. De altfel, am văzut multe idei interesante cu privire la Royal Navy în ultima cartă a apărării, dar despre ele voi vorbi cu altă ocazie.
Ca și tancul, portavionul refuză și el să dispară, în ciuda predicțiilor unora sau altora.
Nicolae