Într-un interviu luat de Europa FM, interviu pe care l-am publicat şi noi, domnul ministru Fifor afirma la un moment dat ca 2018 va fi anul marinei. În acest context mi-a atras atenţia un comunicat al MBDA din 9 noiembrie 2017, comunicat pe care-l redau integral mai jos.
„După fregata Raden Eddy Martadinata, intrată în serviciul Marinei Indoneziei în aprilie 2016, aceasta a recepționat, pe 30 octombrie 2017, cea de-a doua fregată de tipul SIGMA 10514, numită I Gusti Ngurah Rai.
Proiectate de grupul olandez Damen și realizate prin transfer de tehnologie la șantierul naval PT PAL din Surabaya, aceste nave de 105 metri lungime și 14 metri lățime au un deplasament de 2365 tone.
Fregatele pot găzdui 100 de marinari, sunt dotate cu două motoare diesel de 10.000 KW și două motoare electrice de 1300 KW și pot atinge 28 de noduri viteză și parcurge 5000 de mile cu 14 noduri, având o autonomie de 20 de zile pe mare.
Navele SIGMA 10514 sunt dotate cu un tun de 76 de mm OTO-Melara, un tun de 35 mm Oerlikon Millennium, 12 rachete sol-aer VL Mica și 8 rachete antinavă Exocet MM 40 produse de grupul european MBDA, precum și torpile MU 90.
În plus, navele sunt dotate cu un hangar pentru elicopter și o platformă pentru un vehicul de 10 tone. În 2014, Indonezia a comandat Airbus Helicopters 11 aparate AS565 Mbe Panther, unele dintre ele fiind echipate cu sonar HELRAS și un lansator de torpile pentru lupta anti-submarin.
MBDA”
Există o şansă foarte bună ca Damen să fie declarat câştigător al licitaţiei, având în vedere că prin proiectul de Hotărâre de Guvern despre care am discutat si noi pe site este favorizat constructorul olandez, care şi-a stabilit şi consolidat o prezenţă importantă pe piaţa construcţiilor navale din România.
În aceste condiţii ar trebui să ne uităm puţin la configuraţia indoneziană, una destul de capabilă din punctul meu de vedere. Şi una destul de probabilă în condiţiile memorandumului semnat anul acesta între MBDA şi Electromecanica Ploieşti, în 24 august 2017, cu ocazia vizitei preşedintelui Macron la Bucureşti.
Ca o scurtă paranteză trebuie spus că Parlamentul României a aprobat două programe majore de înzestrare care au legătură într-o măsură mai mare sau mai mică cu MBDA, programul de înzestrare cu rachete antiaeriene cu rază scurtă şi foarte scurtă în valoare de 2,1 miliarde de euro şi programul de înzestrare cu corvete multifuncţionale, un program evaluat la 1,6 miliarde de euro, din care ştim că armamentul şi senzorii constituie o componentă semnificativă a preţului final.
Soluţia MBDA pentru cele două programe de înzestrare este VL Mica şi Mistral 3, două rachete foarte bune în opinia mea, rachete care ar urma să fie produse în ţară în condiţiile materializării memorandumului de care am vorbit mai sus. Cele două rachete vor fi subiectul unui articol viitor, aşa că nu vom dezvolta aici capabilităţile lor.
În ceea ce priveşte rachetele anti-navă indonezienii au optat pentru ultima declinare a Exocet, MM40. Merită spus că Exocet are şi o versiune cu raza de acţiune mărită, de aproximativ 200 de km, la altitudini foarte mici, MM40 Block 3. Tot Exocet poate fi o opţiune şi pentru bateriile de coastă, un alt program aprobat de Parlamentul României.
Şi dacă tot am ajuns aici, nu m-ar deranja şi nişte Aster… 🙂
Un alt fapt care mi-a atras atenţia a fost preferinţa indonezienilor pentru Panther, un elicopter uşor / mediu vândut în foarte multe exemplare, inclusiv către Paza de Coastă a SUA. Cu o masă maximă de 4300 kg Panther este capabil să ducă lupta în toate mediile putând fi echipat cu rachete antiaeriene Mistral, rachete anti-navă AS 15 TT şi torpile anti-submarin şi poate fi folosit inclusiv pentru a „marca” ţinte pentru rachetele navei mamă.
Personal, prefer un elicopter mai greu, mai ales că, atât viitoarele corvete cât şi fregatele suportă elicoptere medii spre grele. După cum am mai spus, elicopterul ambarcat este foarte important pentru flotă şi, actualele Puma Naval, sunt nişte platforme limitate.
Până una alta salut memorandumul încheiat între Electromecanica Ploieşti şi MBDA şi aştept cu nerăbdare concretizarea acestui parteneriat!
Nicolae Hariuc