Dintru început, problema se pune aşa: noroc că vorbim de o licitaţie cu fonduri europene! Deşi după recenta „reuşită” cu elicopterele de la ISU nu mai ştiu ce să zic, dar nu sunt tocmai optimist…
Aflăm prin urmare din Hotărârea nr. 766/2018 că achiziția se încadrează în Programul național Fondul pentru securitate internă, cadrul financiar 2014-2020, acțiunea specifică 2 „Echipamente Frontex”, finanțat de către Comisia Europeană.
O altă veste importantă este că deja a fost semnat Contractul de finanțare nr. 42/FSIB din 28.03.2018 prin care Inspectoratul General al Poliției de Frontieră își propune să achiziționeze o navă maritimă de patrulare și 3 (trei) șalupe de intervenție necesare în operațiunile comune Frontex.
În dotarea Inspectoratului General al Poliției de Frontieră Române, la Marea Neagră, se află următoarele clase de nave, clasificate conform Anexei nr. 4.4 la Ordinul ministrului internelor și reformei administrative nr. 636/2008 pentru aprobarea Normativului privind asigurarea tehnică de marină a structurilor deținătoare de nave din Ministerul Afacerilor Interne, cu modificările și completările ulterioare:
- navă multirol din subclasa nave maritime de supraveghere (clasa 0, subclasa 2), asimilată ca fiind navă tip OPV conform clasificării Frontex. Adică Damen 6610 – „Ştefan cel Mare”;
- nave de patrulare din subclasa nave maritime de patrulare (clasa 1, subclasa 1), asimilate ca fiind nave tip CPV conform clasificării Frontex. Adică nave proiect 157, ex. „Neustadt”;
- nave maritime de intervenție (clasa 2), asimilate ca fiind nave tip CPV conform clasificării Frontex. Adică nave proiect Shaldag Mk IV, proiect Bigliani;
- șalupe de patrulare, control și/sau intervenție (clasa 3), asimilate ca fiind nave tip CPB conform clasificării Frontex.
Practic, prin această licitaţie se urmăreşte achiziţia unei nave similare celor proiect 157, ex. „Neustadt” şi a trei nave similare celor Shaldag Mk IV. Poze detaliate cu P-157 „Neustadt” mai jos.
Patru nave proiect 157, ex. „Neustadt” operează în acest moment Garda de Coastă, numere de bordaj 1101, 1102, 1103 şi 1104. Navele sunt destul de vechi, fiind construite în 1969 – 1970, în Germania, pe atunci Federală: BG-12 „Bad Bramstadt” – 1969, BG-15 „Eschwege” – 1969, BG-16 „Alsfeld” – 1970 şi BG-17 „Bayreuth” – 1970. Aflăm dintr-un articol publicat în vara lui 2006, că „Poliţia de Frontieră Română a achiziţionat de curînd trei nave, tip P-157, destinate executării misiunilor de supraveghere şi control a frontierei maritime a ţării noastre.”
Câteva date tehnice (editat):
- Lungime – 39.3 m
- Lăţime – 7 m
- Pescaj – 2,1 m
- Deplasament maxim – 218 t
- Propulsie – 3 elice, 1 x MWM diesel (504 kw) croazieră, 2 x MTU diesel (4416 kw) pentru viteza maximă
- Viteza maximă – 30 Nd
- Autonomie – 450 Mm @ 27 Nd
- Echipaj – 23 oameni
Navele au fost achiziţionate în perioada desfăşurării negocierilor de aderare la Uniunea Europeană şi au costat Poliţia de Frontieră 360 000 euro, o sumă simbolică. Cele trei nave, dar şi cea achiziţionată cu mai mulţi ani în urmă, erau bătrâne la data achiziţiei aşa că declaraţia lui Vasile Blaga dată cu ocazia ceremoniei de intrare în flotă merită menţionată:
„Peste şapte-opt ani, cît este termenul garantat de funcţionare (n.a. ele funcţionează şi acum, 12 ani mai târziu), România o să-şi permită să cumpere sau să fabrice nave noi, preţul unei asemenea nave depăşind zece milioane de euro”
Cerinţele licitaţiei sunt următoarele:
- lungime totală Loa minim ≥ 38 m;
- lungime totală Loa maxim ≤ 43 m;
- lățime maximă B max ≥ 6 m;
- pescaj navă goală d ≤ 2,5 m;
- viteză maximă la starea de agitație a mării gradul I Douglas: minimum 30 Nd pentru o perioadă minimă de
60 min.; - viteză de patrulare: 2 – 8 Nd;
- autonomie cu menținerea unei rezerve de 10% din carburant și lubrifiant: 600 Mm.
Bugetul? Potrivit contractului de finanțare nerambursabilă menționat mai sus, achiziția navei maritime de patrulare are o valoare, fără TVA, de 64.972.125 lei (77.316.828,75 lei cu TVA) iar achiziția celor 3 (trei) șalupe de intervenție, este în valoare de 20.958.750 lei, fără TVA.
Nu-mi permit să avansez estimări sau dacă este vizată sau nu o anume companie. Observ doar că se solicită o navă similară celor proiect 157, ex. „Neustadt” şi trei nave similare celor proiect Shaldag Mk IV şi reamintesc că avem doi constructori navali în România: Damen, respectiv Vard, cu un bogat portofoliu de nave de patrulare.
Am putea avea de la Damen, ceva similar modelului Stan Patrol 4207 iar de la Vard, ceva similar modelului 7 040.
Şi Vard:
Să le urăm succes şi, mai ales, alegeri bune!
Nicolae Hariuc
Surse bibliografice:
https://www.telegrafonline.ro/trei-noi-vedete-de-patrulare-pe-mare