Datorită celor de la DeFapt.ro aflăm că programul celor două elicoptere de luptă anti-navă, H215M de la Airbus merge înainte, un contract în valoare de 150 de milioane de euro fiind semnat la sfârșitul anului trecut (decembrie 2023). Potrivit surselor DeFapt.ro, se pare că francezii ar fi încercat să supraliciteze cerând 25 de milioane de euro în plus. Probabil că francezii s-au simțit tare pe poziție pentru că Forțele Navale Române operează deja elicoptere Puma și nu doreau să adopte un nou tip de elicopter care să necesite investiții suplimentare în instructajul piloților, întreținere și piese de schimb, mai ales că avem IAR Brașov în țară. Până la urmă au închis în marja celor 150 de milioane de euro…
Airbus va furniza cele două elicoptere, platforme care vor fi modificate și finalizate de IAR Brașov care vor asigura și întreținerea lor ulterioară. Dar surpriza de-abia acum apare, citez:
Sistemul de rachete și muniția aferentă, evaluate la peste 30 de milioane de euro pentru cele două elicoptere (inclus în cele 150 de milioane de euro), vor fi livrate de filiala italiană a francezilor de la MBDA.
În completare, la solicitarea DeFapt.ro, Biroul de Presă al ministerului Apărării a transmis că în suma estimată au fost incluse și costurile legate de „achiziția și instalarea la bordul aeronavelor a echipamentelor specifice capabilității de luptă anti-navă la suprafață, suportul logistic integrat pentru operarea elicopterelor și a sistemelor de armament, instruirea personalului navigant și asigurarea stocurilor de muniție pentru sistemele de luptă.”
Prin urmare, având în vedere surprinzătoarea alegere, m-am gândit că nu ar strica să facem cunoștință mai îndeaproape cu produsul filialei italiene a MBDA. Aceștia produc două tipuri de rachete anti-navă, Marte, o rachetă ușoară, cu rază mai scurtă de acțiune, care poate fi lansată de pe elicoptere și avioane, nave sau chiar din baterii de coastă și Teseo, o rachetă anti-navă cu rază lungă de acțiune, lansabilă de pe nave.
Cum șansele de a avea Teseo pe cele două elicoptere sunt destul de reduse, vom arunca o privire ceva mai detaliată asupra Marte.
Racheta arată… ca o măciucă! 🙂 Un aspect mai puțin relevant pentru o armă dar care totuși m-a lovit cu puterea unei salve de 155mm.
După cum spuneam mai sus, racheta Marte are mai multe variante:
- MARTE MK2 (MDCS) – sistem mobil de apărare costieră (baterie de coastă);
- MARTE MK2/N – versiunea navală;
- MARTE MK2/S – versiunea pentru elicoptere (AW101 și NFH90);
- MARTE MK2/A – versiunea pentru avioane (Eurofighter); și
- MARTE ER – versiunea cu rază de acțiune extinsă, pentru elicoptere și avioane.
Marte MK2/S este una din versiunile cu șanse mari de a fi integrată pe cele două Airbus H215M. Conform celor de la MBDA, Marte MK2/S este o rachetă anti-navă cu o rază de acțiune de peste 30 km, lansată din elicopter. Este o rachetă de tip „trage și uită” (eng. fire and forget) care poate fi utilizată în orice condiții meteo, ziua sau noaptea și este capabilă să zboare către țintă la altitudini foarte mici, practic la „rasul” valurilor (eng. sea skimming). MK2/S folosește navigația inerțială și poate fi programată să urmeze o anumită traiectorie, mai multe puncte intermediare putând fi programate. În faza terminală este ghidată cu ajutorul unui sistem radar activ. Încărcătura de luptă dispune de un focos semi-perforant exploziv cu detonare la impact sau în proximitatea țintei.
Ca dimensiuni generale, avem o lungime de 3,85 m, o greutate de 310 kg, viteza fiind „înalt” subsonică.
Italienii se laudă că racheta este foarte potrivită pentru lupta în proximitatea litoralului, ceea ce fără îndoială este și cazul nostru.
Conform informațiilor publice disponibile pe site-ul celor de la MBDA (aici), Marte ER este destul de diferită de MK2/S din mai multe puncte de vedere:
- Primul, și poate cel mai evident, pe lângă aspectul mai prietenos cu ochiul omenesc (arată mai mult a rachetă și mai puțin a măciucă), este raza de acțiune de peste 100 km și faptul că folosește pentru propulsie un turbojet. Versiunea lansabilă din elicopter beneficiază și de ajutorul a două mici rachete auxiliare, cel mai probabil cu combustibil solid, pentru a compensa viteza redusă a elicopterului prin comparație cu cea a unui avion de vânătoare.
- O a doua caracteristică, demnă de menționat, este capacitatea versiunii cu rază lungă de a zbura deasupra solului și de a lovi ținte terestre navigația inerțială fiind suplimentată de GPS și de un radioaltimetru.
- De asemenea, Marte ER poate primi actualizări în timpul zborului, poate fi dirijată către țintă și de altă platformă decât cea care a lansat-o și poate fi lansată în salvă pentru a copleși apărarea inamicului. Totodată sistemul de ghidare bazat pe un radar activ dispune de capacități de război electronic pentru a mări șansele de lovire.
Un alt avantaj este că cele două rachete pot fi folosite de același aparat de zbor fără a necesita modificări ale sistemului de acroșare/lansare, doar actualizări ale softului, dând astfel dovadă de flexibilitate.
Rămâne de văzut ce rachetă va fi fost aleasă de cei din Forțele Navale Române. Eu sper că va fi Marte ER pentru că pare superioară la mai toate capitolele la care se adaugă capacitatea de a lovi ținte terestre din adâncimea teritoriului inamic, la fel ca racheta Naval Strike Missile (NSM). Nu am prezentat și racheta Teseo în acest articol întrucât mi se pare foarte puțin probabil să fi fost aleasă.