PESCO este o iniţiativă europeană prin care se urmăreşte consolidarea securităţii şi apărării europene. Cu excepţia Maltei, Marii Britanii şi a Danemarcei, toate ţările membre UE participă la acest program. Având în vedere decalajul industrial dintre vest şi est mie mi se pare destul de clar cine dă (cu cardul) şi cine ia de pe urma celor 47 de proiecte adoptate până acum. Dar să terminăm cu răutăcismele!
România este implicată în mai multe proiecte, acoperind mai multe categorii de forțe. Dintre cele care au legătură cu forțele navale, merită menţionat programul reţelei centrelor de scafandri din Uniunea Europeană (European Union Network of Diving Centres – EUNDC), lansat în 12 noiembrie 2019 și la care participă România, Bulgaria şi Franţa.
Principalul obiectiv al acestui program este coordonarea centrelor de scafandri din Uniunea Europeană în vederea promovării și asigurării unor reguli şi proceduri de antrenament comune. EUNDC urmează să ofere întreg spectrul de cursuri de pregătire pentru scafandrii şi salvatorii statelor membre, inclusiv pentru apele interioare, în baza unor standarde şi proceduri comune.
MAS MCM
Însă, de departe, cel mai important şi spectaculos proiect la care România participă alături de Belgia, Grecia, Letonia, Olanda, Polonia şi Portugalia este Maritime (semi-) Autonomous Systems for Mine Countermeasures (MAS MCM) care a fost adoptat în 6 martie 2018.
După cum îi spune şi denumirea, programul urmăreşte să livreze țărilor participante un mix de drone autonome şi semi-autonome, de suprafaţă, aeriene şi submarine necesare luptei împotriva minelor marine în scopul asigurării protecției porturilor şi instalaţiilor off-shore precum şi a liniilor de navigaţie.
Acest program urmăreşte să producă și să livreze participanților un mix de drone modulare, concepute în baza unor standarde comune, capabile să integreze cele mai bune tehnologii din UE, cuvintele cheie fiind arhitectură deschisă şi, bineînţeles, inteligenţă artificială. Proiectul este condus de belgieni, recunoscuţi ca fiind unii dintre cei mai buni vânători de mine din spaţiul european. De altfel, acest program este coroborat cu proiectul belgiano-olandez de dotare cu nave vânătoare de mine, o licitaţie câştigată de asocierea dintre Naval Group şi ECA Group.
Ce lipsește
Care sunt cerințele
Fazele proiectului
Participarea la acest proiect este, în opinia mea, o idee extrem de inspirată.
Programul belgiano-olandez propune un nou mod de a face dragarea/vânătoarea minelor maritime. În locul clasicelor dragoare, noul concept se bazează pe ”nave mamă” și drone: submarine, de suprafață și aeriene. Despre noul concept promovat în cadrul acestei licitații puteți citi mai multe aici și aici.
În ceea ce ne privește, este important să vedem prin ce transformări va trece puitorul de mine 274, „Viceamiral Constantin Bălescu” care în 2020 va deveni nava amiral a SNMCMG 2 după cum spuneam mai demult aici. În opinia mea, nava a fost aleasă în detrimentul dragoarelor de clasă ”Musca” tocmai pentru spațiul suplimentar disponibil la bord, atât pentru manipularea dronelor cât și pentru instalarea facilităților de comandă necesare. Ideea este în ton cu noul concept de ”navă mamă”, din ce în ce mai des vehiculat în cam toate marinele lumii. Mărturisesc că de-abia aștept s-o văd!
Conceptul de utilizare a ”navelor mamă” împreună cu întreg mixul de drone în operațiuni de dragare și vânătoare a minelor marine este prezentat mai jos, preluat fiind de la cei doi câștigători ai competiției belgiano-olandeze, via naval news.
Corveta europeană
Chiar dacă nu ne privește direct, un alt program care mi-a atras atenția a fost European Patrol Corvette (EPC) adoptat la 12 noiembrie 2019, țările implicate fiind Franța și Italia. Obiectivul acestui program este de a proiecta și dezvolta în cadrul PESCO prototipul unei noi clase de nave modulare, capabile de misiuni multiple.
Ideea mi se pare oarecum bizară în contextul în care Franța și Italia au marine care se bazează preponderent pe fregate dar e posibil ca recenta fuziune dintre Naval Group și Fincantieri să aibă un cuvânt de spus în această ecuație. Ca și situația tot mai complicată din Marea Mediterană. Este nevoie de nave în număr din ce în ce mai mare, dar profilul misiunilor nu necesită întotdeauna o fregată, o navă mult mai scump de operat decât o corvetă.
Ca potențial candidat aș zice că vorbim de o combinație între Multirole Corvette a celor de la Fincantieri și Gowind 2500 a celor de la Naval Group. În ce măsură ar putea folosi acest program și celorlalți membri ai PESCO îmi scapă. Cel puțin pe moment, dar apreciez orice ajutor în sensul clarificării… 🙂
Nicolae Hariuc
Surse:
https://www.consilium.europa.eu/media/41330/pesco-projects-12-nov-2019-rev.pdf
http://www.sekpy.gr/wp-content/uploads/2018/12/181121-MAS-MCM-R-and-I-intro-PESCO-project-n-IX.pdf
https://pesco.europa.eu/project/maritime-semi-autonomous-systems-for-mine-countermeasures/
https://pesco.europa.eu/project/european-patrol-corvette-epc/