Încet-încet, se limpezesc apele în ceea ce o privește pe Sa’ar 6. Aceasta a fost recent fotografiată în Germania, prima unitate, INS Magen, intrând în teste. O a doua unitate este și ea într-un stadiu avansat, fiind deja pe apă.
Navele sunt construite de ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) în baza unui contract încheiat în mai 2015 și au la bază cunoscuta serie Meko, de data asta fiind vorba despre modelul Meko 100. Construcția efectivă a început în februarie 2018 urmând ca cele patru unități să fie finalizate în perioada 2020 – 2022. Tot în februarie 2018 navele au fost botezate: INS Magen, INS Oz, INS Independence și INS Victory.
Conform surselor citate mai jos, Sa’ar 6 au aproximativ 90 m lungime, o lățime de aproximativ 13 m și un deplasament de circa 1900 – 2000 tone. Dacă ne uităm pe site-ul oficial al celor de la TKMS, Meko 100 au o lungime de 98,5 m, o lățime de 14 m și un deplasament de 2250 tone. Nu văd absolut niciun motiv pentru care navele israeliene să aibă dimensiuni diferite.
Înălțimea totală a navelor, până la mărul catargului, va fi de circa 21 m. Echipajul va avea în jur de 70 de oameni iar helipadul și hangarul vor putea acomoda un elicopter de clasă medie (11 tone), în genul SH-60 Seahawk.
Propulsia este de tip CODAD, israelienii renunțând la turbinele pe gaz, așa cum are Sa’ar 5, recent prezentată pe site aici. Ne putem aștepta la două motoare diesel de 6 MW fiecare (așa cum are Meko 100) care vor învârti doi arbori port-elice. Navele vor dispune și de bow-thruster pentru facilitarea manevrelor în zone portuare și nu numai. Și viteza maximă va scădea prin comparație cu predecesoarea sa, fiind estimată undeva în zona a 25 Nd, raza de acțiune fiind de circa 2500 Mm. Conform celor de la TKMS, Meko 100 poate avea o rază maximă de 4500 Mm@14 Nd, dar e posibil ca israelienii să fi renunțat parțial la rază în favoarea unui armament mai capabil.
Armamentul și senzorii vor fi instalați în Israel. Hai să ne uităm la cele două poze! 🙂
Uitându-ne la poza de deasupra și la cea de dedesubt putem lesne remarca arhitectura navală cu ”trăsături stealth”, dominată de cele două catarge, cel din prova mai mare. Acesta din urmă va găzdui 3 din cele 4 panouri ale radarului IAI Elta ELM-2248 MF-STAR, un radar AESA ce lucrează în bandă S, cu bune caracteristici tehnice și despre care puteți citi mai multe detalii aici. Cel de-al patrulea panou al radarului pare a fi integrat în catargul pupa, mai mic decât cel din prova, situat deasupra hangarului. De altfel, catargul pupa are un soi de crucetă a cărei utilitate îmi scapă pentru moment așa că orice sugestii sunt binevenite.
Nava nu pare să aibă coșuri clasice, așa că este foarte posibil ca evacuarea gazelor să se facă sub, sau în zona liniei de plutire pentru diminuarea semnăturii infraroșu a navei. Cu toate acestea, este posibil să avem o evacuare duală, coșuri clasice de fum cu evacuare la nivelul liniei de plutire.
O imagine destul de neclară cu două nave ale clasei în Kiel, Germania.
Conform informațiilor preliminare, armamentul va consta în:
- 1 x tun Oto Melara 76 mm;
- 2 x Typhoon Weapon Stations, posibil de 30 mm;
- 2 x 8 (posibil) celule verticale pentru 16 rachete antiaeriene de tip Barak-8;
- C-Dome – apărare antiaeriană locală, bazată pe racheta Tamir, posibil 40 de rachete in configurația 4 x 2 x 5;
- 4 x 4 rachete anti-navă, cel mai probabil de tip Gabriel V;
- 2 x 3 TLT de 324 mm.
Dacă locul celor 32 de celule pentru Barak-8 este cel mai probabil în fața comenzii de navigație și în spatele turelei de 76 mm, nu-mi este clar unde vor amplasa israelienii lansatoarele verticale de câte 8 celule/fiecare pentru Tamir. Un posibil candidat este tot spațiul dintre comandă și turelă, dar și zona dintre cele două catarge unde, de altfel, este locul probabil unde vor fi amplasate rachetele anti-navă. Uitându-ma mai bine la poza cu vedere din prova babord, aș zice că există o șansă bună ca celulele verticale pentru Tamir să fie intercalate cu cele pentru Barak, dar e greu de spus. O poză cu vedere de sus ne-ar edifica pe deplin dar mi-e teamă că mai avem de așteptat…
Ca o scurtă concluzie: calitățile nautice și manevriere sunt probabil mai bune decât la predecesoarea sa, Sa’ar 5, armamentul este și el mult mai sofisticat, cel puțin din punct de vedere al apărării antiaeriene fiind gestionate atât ținte aflate la distanțe mari (Barak-8) cât și ținte aflate în zona apropiată a navei (C-Dome). Rămâne de văzut câte rachete anti-navă vor fi până la urmă ambarcate. Foarte probabil, nu cred că vom mai avea Harpoon la bordul acestor nave.
Armamentul este mult peste nivelul normal al unei corvete. De fapt, din acest punct de vedere, suntem în zona unei fregate în toată regula, capabilă să lupte cu succes în toate cele trei medii de luptă. Aș zice că navele clasei sunt croite strict pe cerințele operaționale israeliene.
Nicolae
P.S. Articol actualizat cu informatiile, pozele și filmul postate de Razvan și Marius în comentarii.
Și câteva poze din timpul construcției: bow-thruster, 2 cârme.
Surse:
Israel Navy’s New SA’AR 6 Corvette Begins Initial Sea Trials