Vorbeam într-un articol mai vechi pe care îl puteți reciti aici despre potențialul dronelor navale și despre cum ar putea acestea să-și găsească un loc în cadrul Forțelor Navale Române. Mulțumită cititorului nostru – Cristian Goila, astăzi vă putem prezenta o serie de imagini cu drona respectivă așa cum ar putea ea arăta în realitate.
În principiu, conceptul rămâne același, nava putând opera atât cu echipaj redus la bord cât și fără. A fost crescută lungimea la 24 m în timp ce lățimea a rămas tot de 6 m pentru a obține acel raport lungime / lățime ideal – 24/6 = 4. Din punct de vedere al planului de forme am trecut de la o navă în regim tranzitoriu (Eng. „semi-displacement hull/semi-planing hull”) la una în regim de glisare (Eng. „planing hull”) pentru a obține o viteză cât mai mare.
Echipajul rămâne redus dar datorită dimensiunilor crescute drona va putea opera cu un echipaj de 4 oameni. Automatizarea navigației și o interfață om – mașină avansată va reduce gradul de încărcare a echipajului.
Armamentul principal este constituit din cele 4 (patru) rachete navă – navă NSM, rachete pe care România le-a achiziționat pentru dotarea bateriilor sale de coastă. Performanțele acestor rachete sunt bine-cunoscute de toată lumea, așa că nu voi insista.
Concomitent, navele vor putea lansa și muniții autonome kamikaze Switchblade 600. Acestea sunt lansate din tubul propriu, au o rază de 40 km (obiectiv stabilit pentru creșterea ei la 90 km) și o autonomie de peste 40 minute. Caracteristicile tehnice pot fi lecturate aici. De funcționat, funcționează ca în clipul de mai jos.
Sunt două modele, amândoua au dimensiuni și performanțe similare.
Modelul cu număr de bordaj 19 are containerele rachetelor NSM amplasate în borduri cu lansare în față în timp ce modelul cu numărul de bordaj 24 are containerele mascate în suprastructura navei, cu lansare în spate, spre pupa. Mai jos avem desenele cu navele privite din mai multe planuri.
Și o altă imagine cu nava în marș. Dimensiunile crescute au permis adoptarea GAU-19/A în calibrul 12,7 mm în locul M134. Stațiile sunt escamotabile și, evident, stabilizate și asigură apărarea apropiată a navei atât împotriva țintelor navale de mici dimensiuni cât și împotriva celor aeriene.
În încheiere, variațiuni pe aceeași temă.
În încheiere, aș dori să adaug că aceste nave sunt o expresie cât se poate de clară a „mosquito fleet” recomandată de SUA și Marea Britanie marinei ucrainiene. Mai multe informații despre acest concept al țânțarilor navalizați puteți găsi într-un articol pe care l-am scris mai demult și care poate fi recitit aici.