După o veste proastă, anularea licitaţiei având ca obiect modernizarea dragoarelor maritime, vine şi o veste bună.
După cum a fost semnalat şi de voi pe site, MAPN a lansat în dezbatere publică în data de 16 August 2017 proiectul unei Hotărâri de Guvern (HG) având ca obiect procedura ce va fi urmată pentru alegerea unui nou model de corvetă, fiind menţionată explicit şi modernizarea fregatelor.
Este o veste bună având în vedere că de curând flota rusă la Marea Neagră a primit un nou submarin Kilo îmbunătăţit, „Krasnodar”, după cum aflam de pe www.navaltoday.com acum şase zile.
Sa revenim la oile noastre. Proiectul de HG aprobă procedura prevăzută în Anexa la HG, anexă despre care vom discuta puţin mai jos şi mandatează MAPN să încheie acorduri/contracte interguvernamentale pentru echipamente, muniţii şi servicii necesare dotării corvetelor şi care nu pot fi achiziţionate decât prin contracte atribuite de un guvern unui alt guvern.
Prin derularea acestui program se urmăreşte implicarea industriei naţionale într-o măsură cât mai mare dar şi construcţia unei baze, pe litoral sau pe Dunărea maritimă, bază capabilă să asigure întreţinerea întregii flote militare, un soi de Arsenal/Atelier al marinei militare.
Anexa este însă cea mai interesantă: Anexa_circumstante_1502871902 (1)
Astfel, cităm: „La procedura specifică aferentă programului esenţial de înzestrare „Corvetă multifuncţională” pot participa operatori economici din state membre NATO care au în portofoliu nave similare, construite şi livrate până la data iniţierii procedurii de achiziţie.”
Prin urmare, nu mai are nici un rost să vorbim de coreeni sau alte asemenea state „exotice”, cum ar fi chiar si Israelul de exemplu. Prin urmare, nu va exista armament izraelian la bordul corvetelor, iar aici am în special în vedere sistemul anti-aerian Barak. Imi pare rau, Eroule! 🙂
Dar să continuăm: „Prin navă similară se înţelege navă militară din clasa de nave care va fi ofertată, livrată în ultimii 15 ani, cu deplasament cuprins între 1600-3500 t, având capabilităţi de luptă în cel puţin două domenii (luptă antiaeriană – AAW şi lupta împotriva navelor de suprafaţă – ASuW / lupta antisubmarin – ASW) şi sistem de management al luptei integrat cu sistemele de senzori şi armament, inclusiv sisteme de rachete navă-aer/navă-navă.”
În primul rând, ofertantul nu va putea veni cu un proiect complet nou, MAPN exprimându-şi astfel preferinţa pentru proiecte care au fost deja implementate, off the shelf, cerându-se ca ofertantul să fi făcut cel puţin o livrare la data iniţierii procedurii de licitaţie. Asta ar exclude firmele şi modelele de corvete care nu şi-au găsit nici un client până la data licitaţiei. Ceea ce, de exemplu, exclude Saar 6 proiectată special pentru Israel în baza unei corvete existente, clasa K130 Braunschweig, dar şi febleţea unora dintre cititorii site-ului, corveta suedeză de clasă Visby.
Marja deplasamentului solicitat, de la 1600 la 3500 de tone este foarte generoasă, în această marjă încadrându-se inclusiv Littoral Combat Ship Freedom sau Independence. Se observă că, deşi ne place să le spunem corvete, misiunile şi armamentul preconizat le recomandă ca fregate uşoare, lipsind totuşi capacităţile de comandă şi control al unei grupări de nave. De altfel, se şi menţionează faptul că, viitoarele corvete vor alcătui câte un grup de luptă cu fiecare din fregatele Type 22R.
O formulare care mi se pare uşor ambiguă este cea referitoare la „capabilităţi de luptă în cel puţin două domenii (luptă antiaeriană – AAW şi lupta împotriva navelor de suprafaţă – ASuW / lupta antisubmarin – ASW) şi sistem de management al luptei integrat cu sistemele de senzori şi armament, inclusiv sisteme de rachete navă-aer/navă-navă.”
Se cer capabilităţi în cel puţin două domenii, din formulare eu înţelegând că se poate alege între ASuW şi ASW, AAW-ul fiind obligatoriu. După care se reiterează cerinţa de a avea un sistem de management al luptei (CMS) care să integreze „sisteme de rachete navă-aer/navă-navă”. Personal, nu aş renunţa la niciuna din aceste capabilităţi cu presupunerea că, toate corvetele vor avea sistem de rachete anti-aeriene tip „point defense” sau cel putin un sistem anti-rachetă tip CIWS.
Prin aceste cerinţe se setează un minim obligatoriu, însă având în vedere importanţa îndeplinirii misiunilor de luptă anti-submarin, mi se pare cel puţin ciudat că se oferă alternativa ori ASuW ori ASW, când, în opinia mea, capacitatea de luptă ASW ar trebui să fie obligatorie. Pe de altă parte, în aceste condiţii pot participa şi nemţii cu corvetele tip K130 Braunschweig, care nu au capabilităţi de luptă anti-submarin, dar şi, de ce nu, Littoral Combat Ship Freedom sau Independence. Cel mai probabil, ofertanţii vor solicita clarificări care vor aduce precizările atât de necesare din punctul meu de vedere, precizări venite din partea MAPN-ului.
Valoarea programului rămâne aceeaşi, 1,6 miliarde euro, existând posibilitatea suplimentării acestei sume dacă sunt identificate fondurile necesare, prima corvetă urmând a fi finalizată în 3 ani de la semnarea contractului, întreg programul urmând a fi terminat în maxim 7 ani. Îi mulţumesc domnului Tăriceanu că am pierdut 1 an preţios, cu atât mai mult cu cât, pentru desfăşurarea procedurilor aferente licitaţiei sunt prevăzute maxim 240 de zile de la data publicării anunţului. Deci, în cel mai fericit caz, vom avea un contract semnat cu ofertantul câştigător undeva în 2018.
O altă chestiune care este clarificată cu această ocazie priveşte fregatele Type 22R, care vor fi şi ele modernizate cu această ocazie: „- angajamentul privind efectuarea operaţiunilor compensatorii aferente contractelor subsecvente acordului-cadru / contractului multianual în cauză, prioritar, în următoarele domenii: transfer de tehnologie pentru construcţia, dotarea şi mentenanţa corvetelor, modernizarea fregatelor T22R din compunerea forţelor navale române, dezvoltarea unui centru de instruire la nivelul forţelor navale române şi privind întreprinderea tuturor eforturilor pentru semnarea acordului de compensare până la momentul semnării contractelor subsecvente acordului-cadru / contractului multianual;”
Foarte interesantă este şi metoda de evaluare a ofertanţilor, metodă care poate fi lecturată în anexa la HG.
Conform acestei metode, vom avea premianţi anticipaţi şi premianti surpriză. În mod cert, din punctul meu de vedere, şanse mari sunt în continuare pentru Damen, cu a sa 10514, DCNS cu Formidable, vândută către Singapore si Gowind 2500 vândută Egiptului si nu numai, Khareef, proiectate pentru Oman de BAE Systems, corvetele Ada, parte a proiectului turc Milgem dar şi corvetele germane, K130 Braunschweig.
Lipsesc din enumerare spaniolii de la Navantia şi italienii de la Fincantieri care, deşi au proiecte interesante, nu au lansat nimic până acum. Dar corectaţi-mă dacă greşesc, orice om e supus greşelii.
Şi, câştigătorul va fi, spre disperarea lui Răzvan Mihăeanu, un fan înfocat, proiectul Littoral Combat Ship, varianta Freedom! Dar de ce zic asta? Pentru că, în opinia mea, dacă se vor hotărî să participe, cei de la Lockheed Martin vor primi punctajul maxim.
Însă totul depinde şi de ce înţeleg cei din MAPN prin livrate (lansate la apă, intrate în serviciul activ al flotei client?) dar şi de cum va fi apreciat criteriul de selecţie privind capabilităţile în cel puţin două domenii de luptă. Aceste două chestiuni vor necesita cu siguranţă clarificări ulterioare. Şi, nu în ultimul rând, încadrarea în bugetul propus…
Prin urmare, opinia mea este că bătălia se va da, în cazul în care se şi hotărăsc să participe, între Sigma 10514, K130 Braunschweig şi LCS Freedom. Dar cum nemţii nu se vor încadra în buget si nici macar nu exista optiune pentru lupta anti-submarin, iar Sigma vine cu armament european (cu avantajul că sistemul de management al luptei suportă şi armament american), câştigătorul ar putea fi modelul Freedom al celor de la Lockheed Martin. Daca decid sa participe…
So, bine ai venit LCS Freedom! 😉
Nicolae Hariuc
Cateva prezentari:
Citeste si:
Posibile modele de corvete vizate pentru dotarea Forţelor Navale Române
Surse:
http://www.navy.mil/navydata/fact_display.asp?cid=4200&ct=4&tid=1650