Romania Military

Buletin naval. Vânătoare de mine? Doamne-ajută!

Anunţul preşedintelui

Direct din declaraţia preşedintelui României: „Prima chestiune pe care aș menționa-o puțin mai în detaliu este aprobarea Planului de înzestrare a Armatei României pentru perioada 2019-2028. Acest proiect a fost aprobat și obiectivul fundamental al acestui proces de înzestrare constă în dotarea structurii de forță cu tehnică și echipamente militare performante, compatibile cu echipamentele NATO. Programele de înzestrare care asigură interesele de securitate ale statului român se referă în principal la următoarele: transportoare blindate pentru trupe, autoturisme de teren blindate și neblindate de tip ușor, avionul multirol al Forțelor Aeriene, sistemul de rachete sol-aer cu bătaie mare, vânătorul de mine, corveta multifuncțională, elicopterele de transport personal și cele echipate cu sisteme de salvare, evacuare medicală.” (sublinierile îmi aparţin)

Cred că merită menţionat faptul că dotarea cu vânătoare de mine moderne face parte dintr-un plan mai vechi de modernizare a marinei române, nefiind prima dată când se vorbeşte despre asta. De asemenea, actualele dragoare de clasă „Musca” au făcut obiectul unei licitaţii de modernizare despre care am mai vorbit şi noi. Prin urmare acum vorbim de un obiectiv concret, asumat la nivel guvernamental.

Programul olandezo-belgian

Pentru Belgia şi Olanda, aceasta ar fi cea de-a doua colaborare de acest tip. Concret, în decembrie 2016, miniştrii de apărare ai Belgiei şi Olandei au semnat un memorandum având ca obiect achiziţia în comun a 12 vânătoare de mine şi a 4 fregate multirol. Într-un nou memorandum semnat în data de 8 iunie 2018 s-a stabilit că Olanda va conduce proiectul de dotare cu patru fregate (Damen pare favorit) iar Belgia va conduce proiectul de dotare cu cele 12 vânătoare de mine.

Chiar dacă şi proiectul construcţiei celor patru fregate se anunţă deosebit de interesant, pentru scopul acestui articol mă voi referi strict la achiziţia vânătoarelor de mine. Pentru acest program şi-au manifestat deja intenţia de participare la licitaţie trei designeri/producători: Saab, BMT şi Sea Naval Solutions.

Dacă totul va merge conform planului, primul vânător de mine va fi livrat marinei belgiene în 2023 în timp ce marina olandeză va avea prima sa navă din 2025.

În contextul anunţului preşedintelui, consider că ar trebui să urmărim cu atenţie desfăşurarea acestui program pentru mai multe motive, unul dintre ele privind caracteristicile tehnico-tactice vizate.

Caracteristicile vizate de programul olandezo-belgian

Caracteristicile tehnico-tactice vizate de acest program mi se par extrem de interesante şi cred că marchează o schimbare de concept în ceea ce priveşte vânătoarea de mine. Practic, nu mai vorbim de simple dragoare cu un deplasament de circa 500 – 800 de tone care folosesc preponderent draga pentru neutralizarea minelor ci de adevărate nave mamă pentru un întreg sistem de drone de suprafaţă, subacvatice sau aeriene. Toate acestea se adaugă clasicelor sonare (cu scanare laterală, tractate ş.a.m.d.) în scopul unei mai rapide identificări, clasificări şi distrugeri a minelor marine fără ca nava mamă să mai intre în zona presupus a fi minată. Imaginea de mai jos este expresia fidelă a conceptului vizat de belgieni pentru noua clasă de vânătoare de mine.

Sursa foto: C4Defense

Noile nave pot suplini sau chiar înlocui cu succes navele hidrografice, obligatorii în orice flotă militară. Şi spun asta pentru că nici Grigore Antipa, nava noastră hidrografică nu pare să mai aibă o viaţă prea lungă în faţă.

Posibili competitori

Aşadar.

STX Device Seas

STX Franţa a adaptat proiectul Device Seas marşând pe aceeaşi idee în care vorbim de o navă-mamă pentru dronele aflate la bord.

Varianta belgiană a proiectului ar urma să aibă 80 m lungime, 15 m lăţime şi un deplasament de 3 700 tone, accentul fiind pus pe stabilitatea platformei. Este prevăzută cu un echipaj de 60 de oameni şi are capacitatea de a opera două drone de suprafaţă şi până la 8 drone subacvatice, autonome sau operate manual. Dronele operate pot avea de la 80 kg până la 19 tone şi o lungime de până la 12 m. Există şi un spaţiu alocat ambarcării celor două containere de 20 de picioare.

Nava este prevăzută şi cu propriul sonar optimizat pentru detecţia minelor marine. Unul din punctele slabe pare a fi rezistenţa la şocuri inferioară unui dragor sau vânător de mine clasic. Explicaţia constructorului este că acest tip de nave nu va intra niciodată într-un câmp de mine pentru a face dragaj sau vânătoare de mine. De asemenea, semnătura acustică ar fi echivalentă celei a unei fregate.

BMT Venari 85

Venari 85 este propunerea celor de la BMT Defense Services, un proiectant britanic experimentat. Şi în acest caz se pune foarte mult accent pe flexibilitatea platformei şi pe conceptul de navă-mamă.

Important, proiectantul susţine că nava poate acoperi atât rolul de vânător de mine cât şi pe cel de navă hidrografică. Va avea o lungime de aproximativ 85 m şi va fi capabilă să acomodeze încărcături de până la 500 tone. Planul de forme al cocii navei este optimizat pentru o foarte bună manevrabilitate într-un spectru cât mai larg de stări ale mării, nava având calităţi nautice de top. De asemenea, proiectul pare să pună mult mai mult accent pe rezistenţa navei la şocuri şi explozii.

Se remarcă helipadul de pe care pot fi operate atât drone aeriene cât şi elicoptere de tip AW 159 „Wildcat”. Nava este prevăzută şi cu hangar pentru drone, înţelegerea mea fiind că elicopterul nu poate fi găzduit de hangarul navei. Evident este capabilă să opereze o gamă largă de drone, de suprafaţă sau subacvatice, autonome sau controlate.

Senzorii proprii par să fie şi ei mai variaţi prin comparaţie cu celălalt proiect, nava urmând a fi echipată şi cu un sonar tractat cu adâncime variabilă pe lângă sonarul din chilă.

Notabil, va fi dotată cu un sistem propriu de demagnetizare, un amănunt important în cazul navelor care fac dragaj sau vânătoare de mine. Mai mult decât atât, sistemul de propulsie va fi unul hibrid, diesel – electric, format din patru motoare diesel şi două motoare electrice.

Per ansamblu, proiectul britanic pare să fie mult mai bine pregătit să opereze în zone minate decât cel francez.

Saab MCMV 80

Saab MCMV 80 Sursa: Saab

Am ajuns şi la proiectul celor de la Saab, MCMV 80. Întâlnim aceleaşi caracteristici cheie: flexibilitatea platformei, conceptul de navă-mamă.

Saab, expert în compozite (vezi Visby), propune o navă care poate fi construită integral din materiale compozite ştiut fiind că acestea diminuează semnificativ semnătura navei. În funcţie de cerinţele clientului, Saab poate mări sau micşora rezistenţa navei la şocuri, costurile asociate fiind evident direct proporţionale cu nivelul de rezistenţă.

Nava propusă are 80 de metri lungime, un deplasament de 1 250 tone, coca putând fi construită din materiale compozite sau din oţel, suprastructura fiind din materiale compozite. Nava este operată de un echipaj de 40-60 de oameni şi are o viteză de 15 Nd. Suedezii se mai laudă cu o punte de navigaţie cu vedere de 360 de grade şi posibilitatea de a ambarca două containere configurate pentru diverse misiuni.

Evident, poate opera o întreagă pleiadă de drone autonome sau nu, de suprafaţă, subacvatice sau aeriene. Şi în acest caz avem helipad şi hangar pentru dronele aeriene. Nava dispune de două rampe de lansare la pupa.

Saab MCMV 80 Sursa: Saab

Scurte concluzii

Toate cele trei concepte se evidenţiază prin flexibilitatea platformei şi pleiada de drone pe care le pot opera. Dimensiunile par a fi relativ similare şi toate navele pot acomoda containere. Eu prefer proiectul britanic pentru rezistenţa la şocuri, sistemul de demagnetizare propriu, propulsia hibridă şi faptul că poate opera şi elicoptere.

Pe locul doi Saab, pentru posibilitatea de a construi din materiale compozite şi la un nivel acceptabil de rezistenţă la şocuri.

Nicolae Hariuc

 

Surse bibliografice:

https://saab.com/naval/submarines-and-surface-ships/surface-ships/mcmv80/

https://www.naval-technology.com/projects/venari-85-mine-warfare-hydrographic-ship/

https://www.bmtdsl.co.uk/bmt-design-portfolio/warships/bmt-venari-85/

https://marineschepen.nl/nieuws/Belgische-en-Franse-werven-werken-samen-in-aanbesteding-Nederlandse-Belgische-mijnenjagers-010218.html

https://navaltoday.com/2018/01/31/stx-france-edr-socarenam-team-for-belgian-mine-countermeasure-project/

https://defpost.com/belgium-netherlands-sign-mou-new-frigates-mine-countermeasures-vessels/

http://en.c4defence.com/Archive/%E2%82%AC11-billion-investment-in-mine-hunting/5633/1

http://www.underwater-defence-security.com/belgian-north-sea-unmanned-mcm-trials-2017-update.php

Exit mobile version