Agenția norvegiană pentru achiziții de tehnică militară (eng. Norwegian Defence Materiel Agency – NDMA) a semnat în 25 iunie 2018 un contract cu Vard pentru construirea a trei nave de patrulare capabile să opereze în apele arctice în valoare de aproximativ 618 milioane USD. Navele clasei Jan Mayen vor înlocui vechile nave de patrulare de clasă Nordkapp din dotarea Gărzii de Coastă și sunt prevăzute cu helipad și hangar pentru a putea opera elicoptere.
Coca acestor nave este construită la șantierul Vard din Tulcea iar prima navă a clasei – Jan Mayen a sosit în Norvegia în septembrie 2021 în vederea echipării. Conform planului, Jan Mayen va fi predată Gărzii norvegiene de Coastă în toamna anului 2022.
În 16 februarie 2022, a doua navă a clasei, Bjørnøya a fost remorcată (semn că mașinile vor fi instalate în Norvegia) de la șantierul Vard din Tulcea și, datorită condițiilor meteo favorabile, a ajuns joi, 10 martie 2022, la Vard Langsten în Tomrefjord unde va fi echipată cu toate cele necesare operațiunilor la care urmează să participe. Bjørnøya va fi livrată NDMA în 2023 în timp ce a treia navă, Hopen, va fi livrată în 2024. Cel mai probabil, în acest moment, cei de la Tulcea lucrează la cea de-a treia cocă.
Navele de clasă Jan Mayen au un deplasament de 9800 tone, lungimea de 136,4 m, lățimea de 22 m iar pescajul este de 6,2 m. Viteza este de 22 Nd. Se pare că hangarul poate acomoda două elicoptere NH-90 (clasa medie, 10 to) iar helipadul permite operarea unui elicopter mediu-greu AW-101 (14,6 to).
Navele vor fi operate de un echipaj de 100 de oameni, au o autonomie de opt săptămâni și sunt prevăzute cu spații pentru ambarcarea containerelor pe punte. Foarte interesant pare sistemul de propulsie cu un arbore central și două elice intubate, orientabile (Azipod) instalate spre exterior.
Momentan nu cunosc informații foarte detaliate despre suita de senzori sau armament. Surse publice menționează faptul că cele trei nave vor fi dotate cu un tun de 57 mm, mitraliere, magazii de mine și torpile pentru elicoptere și este posibil să fie pregătite pentru a putea fi dotate cu racheta navă-navă Naval Strike Missile. Toate acestea vor fi coordonate cu ajutorul unui sistem centralizat de conducere a luptei. Radarul se pare că va fi furnizat de Hensoldt – TRS 3D iar sistemul IFF este MSSR 2000 I iar sonarul de Kongsberg – SS1221.
S-ar părea că cei de la Vard sunt destul de pricepuți la astfel de nave, ei fiind și cei care au proiectat Offshore Patrol Cutters pentru Garda de Coastă americană. Aceste nave sunt denumite în mod curent OPV-uri (Offshore Patrol Vessel) doar că americanii păstrează vechea denumire de cuter despre care puteți citi mai multe aici.