Context
Se pare că generalul David Berger, șeful USMC, beneficiază de suportul secretarului apărării, Mark Esper, în ceea ce privește planurile sale de restructurare a corpului. Prin urmare, strategia sa a început să fie pusă în aplicare. Subiectul a fost tratat parțial și de George aici și, în esență, presupune o restructurare majoră a USMC, acesta urmând să redevină un corp mobil, expediționar, specializat în lupta în mediul litoral, inamicii vizați fiind China și… China. Adică, vorbim în special de zona Pacificului.
Interesant este că, în timp ce planul generalului Berger a primit undă verde, planurile US Navy pe termen lung mai au de așteptat, fiind momentan în curs de revizuire. Ca să clarific, este vorba de planurile US Navy pentru a atinge acea flotă de 355 de nave.
În acest context ajungem la subiectul de astăzi. În prezent, o echipă comună USMC / US Navy lucrează la configurarea unei noi clase de nave amfibii ușoare, semnificativ mai mici decât cele utilizate în prezent. Se pare că noua navă amfibie ușoară va fi inclusă și în planurile US Navy, atunci când acestea vor fi finalizate și aprobate. Pentru a putea avea un termen de comparație, mai multe informații despre componența unui Amphibious Ready Group așa cum arată astăzi puteți citi aici.
Berger a dorit să sublinieze faptul că USMC nu va mai fi o a doua armată terestră a SUA, de aici și dispariția Abrams din inventarul său, alături de alte mijloace tehnice:
“We need to do less duplication of a second sort of land army and more to provide the nation unique capabilities that an amphibious and maritime and expeditionary crisis response force provides. What we do not want to do was replicate what the Army is already very, very good at.”
Se pare că Berger ar fi declarat cu ocazia unei ”șuete” cu presa de profil că vor fi schimbări semnificative în structura flotei US Navy în ceea ce privește partea acesteia care susține operațiunile USMC. De asemenea, s-ar părea că există un plan pentru operațiuni comune cu viitoarele nave autonome ale US Navy dar nu avem mai multe detalii pentru moment.
Caracteristici vizate
Pentru noile nave amfibii ușoare, a căror construcție ar trebui să demareze în 2023, au fost solicitate următoarele caracteristici tehnice principale:
- Lungime maximă: între 61 m (200 ft) și 123 m (400 ft);
- Pescaj maxim: 3,65 m (12 ft);
- Suprafața calei/covertei (general cargo și vehicule): minim 1 524 mp (5 000 sqft), de preferat peste 2 438 mp (8 000 sqft);
- Încărcătură utilă cargo: 850 tone scurte (771 tone metrice);
- Încărcarea pe punte: 227 kg/mp (500 lb/sqft);
- Tancuri pentru transport combustibil: 90 000 galoane (340 687 litri);
- Înălțimea calei: cel puțin 4,1 m (13,5 ft);
- Macara de 10 tone în cală / pe punte;
- Viteză de croazieră la încărcare maximă: 14 Nd;
- Rază de acțiune: 3 500 Mm;
- Autonomie: 11 zile fără reaprovizionare;
- Echipaj: 30 marinari și 43 de pușcași marini;
- Capacitatea de a naviga la încărcare maximă pe o mare de gradul 5, cerința fiind ca navele să fie maritime, capabile de croaziere oceanice;
- Capacitatea de a încărca/descărca direct pe plajă sau în spații fără infrastructură portuară sau cu infrastructură portuară precară;
- Echipament furnizat de guvernul SUA: sistem C4I, 2 x sistem artileristic Mk-46 GWS 30 mm, GPS, IFF, AIS
- Durată de viață: 10 ani
US Navy a transmis către industrie o cerere de informații (RFI) pentru a putea evalua oferta și disponibilitatea acesteia de a construi o astfel de navă. Companiile pot folosi proiecte comerciale existente sau chiar proiecte mai vechi, neutilizate până acum. Un contract ar putea fi atribuit în anul fiscal 2022 – 2023. Mi se pare foarte interesant acest mod de a aduce nave noi în flotă, mă refer la organizarea ”licitației” (hai să-i spunem așa, chiar dacă nu reflectă întru totul procedura folosită). Un model de urmat.
Mai jos, direct în engleză, pentru a evita erorile de traducere:
The primary functions of the LAW (n.a. Light Amphibious Warship) are force maneuver and force closure, including operating into small, undeveloped ports and beaches. Secondary functions may include force sustainment and reconnaissance. When these functions are incorporated into a single unit of action, the fleet will benefit from at sea and ashore maneuver and logistics support to contact/blunt layer forces in a contested Area of Responsibility (AOR), quick dispersion and re-aggregation of expeditionary forces, and rapid reconnaissance of Sea Line of Communications (SLOCs)/ports to determine accessibility and operational usefulness in a conflict. LAWs will endure weeks-long deployments and trans-oceanic transits. These vessels may operate within fleet groups or deploy independently.
Constructorii vor avea la dispoziție două ”Industry Days” pentru prezentarea și rafinarea potențialelor proiecte propuse dar și pentru a beneficia de clarificări din partea US Navy în ceea ce privește caracteristicile tehnice avute în vedere. Mai multe detalii de la cele două Industry Days de până acum găsiți aici și aici.
De asemenea, se pare că US Navy este deschisă propunerilor alternative, chiar dacă nu se încadrează 100% în caracteristicile solicitate și informează că acestea din urmă pot suferi modificări pentru a putea acomoda proiecte ”interesante” din punct de vedere al timpului necesar implementării și al fondurilor necesare realizării.
E clar că se dorește o navă ieftină, construită în baza unor standarde comerciale, eventual militarizată. Nu este solicitată în mod expres rezistența la șocuri (a se citi explozii) deși este posibil ca această cerință să apară totuși pe parcursul derulării proiectului.
Alți candidați
LCS Independence
În încheiere, cred că cei din USMC ar putea avea în vedere utilizarea în misiuni specifice și a navelor din clasa LCS Independence, nave care nu se încadrează neapărat în toate caracteristicile de mai sus, mai ales din punct de vedere al prețului per unitate, dar care prezintă câteva caracteristici care le pot face foarte interesante: un helipad enorm – 1 030 mp (3 379 sqft) și un hangar pe măsură – 351 mp, capabile să opereze concomitent două UH-60, în timp ce helipadul poate fi folosit inclusiv de un CH-53 Sea Stallion, o cală internă având o suprafață de 1 694 mp (5 557 ft) ce dispune atât de o rampă laterală de acces, cât și de una aflată în pupa navei. Se pare că puntea calei multi-misiune suportă atât containere cât și vehicule de luptă Stryker sau Humvee, încărcate pe patru rânduri.
Cala este dotată cu un sistem Mobicon Flexible Container Handling System pentru manipularea containerelor și un elevator cu ajutorul căruia containere de 6,1 m (20 ft) lungime pot fi ridicate din cală pe punte pentru a putea fi transportate pe calea aerului în timp ce nava se află pe mare. 19 unități din această clasă au fost/vor fi construite.
EPF Spearhead
Un alt potențial candidat este EPF (n.a. expeditionary fast transport), clasa Spearhead, care a fost și mai demult în vederile USMC pentru a fi utilizat în operațiuni amfibii, în condițiile în care o singură unitate poate transporta între 20 și 30 de ACV (n.a. Amphibious Combat Vehicle). Se întâmpla prin 2014, când generalul John M. Paxton, Jr. a vorbit despre utilizarea EPF în misiuni amfibii pentru USMC, evidențiind totuși și unele dintre problemele navei, cum ar fi comportamentul pe o mare montată, imposibilitatea de a face față în medii contestate, absența unui sistem de lansare la apă a ACV și imposibilitatea de a opera MV-22 Osprey. EPF așa cum e astăzi nu are nici raza de acțiune cerută de USMC pentru viitoarea navă amfibie ușoară dar îndeplinește unele din cerințele enunțate.
Nicolae
P.S. Alex? 🙂
P.P.S. Coverta = puntea principală
Surse:
https://en.wikipedia.org/wiki/Independence-class_littoral_combat_ship#Modular_mission_capability
https://en.wikipedia.org/wiki/Spearhead-class_expeditionary_fast_transport
U.S. Navy Still Has Yet to Fully Explore Industry-suggested LCS Upgrade Options & Usages