Romania Military

Buletin naval… de toamnă (Septembrie 2017)

Praful pare să se fi aşternut pe Marina Militară Română şi programul ei de achiziţii. De la euforia Hotărârii de Guvern promovate de Guvernul Cioloş, prin care se atribuia contractul de construire a patru corvete multifuncţionale către Şantierul Damen Galaţi, până la publicarea proiectului de Hotărâre de Guvern pe site-ul MAPN, privind aceleaşi corvete vedetă, nu pare să se mai fi întâmplat mare lucru. Adicătelea mai nimic. Nada!

Hotărârea iniţială a fost abrogată de guvernul PSD, guvern care a promis foarte multe şi a făcut extrem de puţine, inclusiv pentru electoratul lor dedicat. Nu voi intra într-o discuţie pe subiectul acesta, însă este absolut evident că asistăm la distrugerea ţării de către un infractor condamnat de o instanţă judecătorească care este capabil de orice doar ca să-şi scape propria persoană. Îi doresc numai bine!

Dar să revenim la draga noastră marină. Ultimii ani au consemnat o creştere a tempoului operaţional al Forţelor Navale Române, indiferent că vorbim de cei de la maritim sau de cei de la fluvial, creştere de tempo venită după o lungă perioadă de sub-finanţare cronică a marinei şi nu numai. Am revăzut recent un interviu luat domnului Mîrşu la începutul anului acesta. Astfel, cităm:

„Relaţiile dintre Marina Militară Română şi partenerii internaţionali au fost consolidate prin numeroase activităţi de instruire comune, atât pe mare cât şi în teren, în ţară şi în străinătate, la care au participat militarii Forţelor Navale Române. Viceamiralul MÎRŞU a menţionat participarea fregatei „Regina Maria” la misiuni, ca parte a Grupării Navale Permanente NATO SNMG-2 (Standing NATO Maritime Group -2), participarea dragoarelor maritime „Sublocotenent Alexandru Axente” şi „Locotenent Dimitrie Nicolescu” la exerciţii multinaţionale organizate de Grecia şi Turcia, în Marea Egee şi Marea Mediterană, ca parte a Grupării Navale Permanente NATO de Luptă Împotriva Minelor Marine SNMCMG-2, participarea corvetei „Eustaţiu Sebastian” la Exerciţiul MAVI BALINA-16, organizat de Turcia, participarea militarilor Divizionului 164 Forţe Navale pentru Operaţii Speciale la misiuni în Teatrul de Operaţii Afganistan, participarea, în premieră, a infanteriştilor marini la cel mai amplu exerciţiu de luptă împotriva ameninţărilor terestre şi aeriene, Silver Arrow-16, organizat de NATO în Letonia, precum şi încadrarea unui număr semnificativ de posturi în comandamentele NATO şi UE cu personal din Forţele Navale Române.

Referitor la consolidarea nivelului de interoperabilitate dintre Forţele Navale Române şi forţele navale aliate, conducerea S.M.F.N. a dispus mărirea numărului de zile de instruire pe mare în anul 2016 faţă de anul 2015, având în vedere situaţia de criză din Bazinul Mării Negre şi îngheţarea iniţiativelor militare regionale. „Anul 2016 a fost unul deosebit de tensionat în zona Mării Negre, dacă avem în vedere criza din Turcia şi aspectele de creştere semnificativă a nivelului de dotare şi de înzestrare al Forţelor Navale ale Federaţiei Ruse din Marea Neagră, dar şi conflictele îngheţate din Caucaz şi din vecinătatea estică a ţării noastre, din Transnistria.

În acest context, navele maritime ale noastre s-au aflat pe mare 159 de zile, în cadru multinaţional, şi remarc o creştere de aproximativ 100% faţă de anul 2015, când navele noastre au desfăşurat misiuni pe mare 84 de zile. Am avut alături de noi, pe mare, parteneri din 12 ţări NATO, şi menţionez aici, participarea concomitentă, în premieră, a două grupări navale NATO la cel mai mare exerciţiu multinaţional pe care noi l-am organizat, Sea Shield 2016, la care au participat 1000 de militari români şi 1000 de militari din şapte ţări aliate.

Capacitatea de luptă a structurilor din subordinea Flotilei Fluviale a fost consolidată prin mărirea numărului de exerciţii integrate, tip Joint Force, desfăşurate de navele militare fluviale, infanteriştii marini şi elicopterele Puma Naval în zona Deltei Dunării, precum şi prin participarea militarilor noştri la Exerciţiul multinaţional Sea Breeze 2016, organizat de partenerul strategic american şi de Ucraina, la graniţa de est a României, în zona Odessa.

Procesele de restructurare şi de planificare a înzestrării, derulate în anul 2016, au cuprins numeroase programe, unele fiind încheiate la sfârşitul anului trecut, altele aflându-se în derulare până în anul 2026. După 20 de ani, trei nave noi au intrat în serviciul Forţelor Navale Române, remorcherele multifuncţionale „Vârtosul”, „Voinicul” şi „Vânjosul”. Fondurile alocate pentru procesele de mentenanţă şi de reparaţii la navele din dotare au fost utilizate pentru reparaţii de o complexitate ridicată la opt nave, în vederea creşterii capacităţii de luptă a acestora.

Programele de înzestrare, care urmează a fi iniţiate în perioada următoare, au fost prioritizate pe două etape. Etapa I, se va desfăşura în perioada 2017-2020, şi va cuprinde achiziţia primei corvete multifuncţionale noi; reînfiinţarea Divizionului 508 Rachete Coastă şi dotarea acestuia cu instalaţii mobile de lansare rachete containerizate şi cu o platformă mobilă de comandă şi control; modernizarea fregatelor T22R şi dotarea acestora cu echipamente pentru luptă împotriva ameninţărilor ariene, subacvatice şi de la suprafaţa apei; modernizarea a două nave purtătoare de rachete; re-motorizarea navelor militare fluviale. Etapa a II-a, derulată în perioada 2020-2026, cuprinde intrarea în dotare a următoarelor trei corvete multifuncţionale; modernizarea celei de-a treia nave purtătoare de rachete şi, în limita bugetului pe care Forţele Navale îl vor avea la dispoziţie, iniţierea unui program multianual de înzestrare cu submarine noi.

Acestea sunt declaraţiile domnului Mîrşu, declaraţii acordate la începutul acestui an. Putem remarca faptul că domnul Mîrşu era foarte optimist la începutul anului…

Noi am prezentat pe site parte din licitaţiile de modernizare care au fost iniţiate în cazul dragoarelor maritime, corvetelor dar şi ale monitoarelor şi vedetelor blindate fluviale. Despre stadiul acestor licitaţii nu mai ştim nimic cu excepţia faptului că am aflat, că licitaţia de modernizare a dragoarelor a fost anulată întrucât „Nu a fost depusa nicio oferta sau au fost depuse oferte care, desi pot fi luate in considerare, nu pot fi comparate datorita modului neuniform de abordare a solutiilor tehnice si/sau financiare.” Acum aflăm că Şantierul Midia şi-a retras într-un final candidatura. Interesant este că, relativ recent, s-a publicat pe SEAP reluarea licitaţiei cu un termen foarte strâns de depunere a ofertelor, şi anume 26 Octombrie, singura diferenţă majoră fiind preţul, mai mare cu aproximativ o treime, ajungând în marja: minim 13,445,378.15 lei,  maxim 40,336,134.15 lei.

Ce să înţelegem noi de aici? Bugetul alocat a fost prea optimist estimat de cei care au făcut caietul de sarcini? Se prea poate, dar dat fiind cine este la putere astăzi şi cine deţine şantierele care au înaintat oferte nu pot să nu-mi pun unele întrebări… Foarte interesant este că, în niciunul din aceste programe, nu şi-au manifestat interesul nici Damen Galaţi, nici Vard, ci doar şantierele autohtone, cu acţionariat românesc.

Însă, surpriză, puitorul de mine 274, pare să fi fost subiectul unei licitaţii având ca obiect reparaţii urgente în 2016, reparaţii în valoare de aproximativ 5 milioane de lei. Licitaţia a fost câştigată de SN Constanţa. Bănuiala mea este că s-au făcut mai mult decât reparaţii urgente. Detalii aici

Puitorul de mine 274. Sursa: Forţele Navale Române

Îi încurajez pe cei care au poze recente de la Ziua Porţilor Deschise de anul acesta să ne trimită poze cu puitorul de mine 274 pentru a putea face o comparaţie cu nava aşa cum era ea înainte de proiectul de modernizare.

Altfel, licitatia pentru corvete este în continuare în aer, nici anulată, nici atribuită iar licitaţia de modernizare a monitoarelor prin care se atribuise un contract către Dunav Brăila este de fapt şi ea anulată.

Prin urmare, ce se întâmplă? O să răspund tot eu: mai nimic semnificativ, prieteni, mai nimic… Cel puţin nimic pentru anul acesta.

Cu mulţumiri, Radu.

Nicolae Hariuc

P.S. Se poate şi mai rău, nemţii tocmai s-au antrenat anul asta pe Nava Şcoală Mircea… Ce să zic, am urât întotdeauna partea cu matiseli şi noduri marinăreşti, dar în condiţiile de mai jos, aş învăţa cu drag 🙂 :

La bordul navei şcoală Mircea. Sursa: Forţele Navale Române – Facebook

Sursa:

https://www1.agerpres.ro/social/2017/01/26/fortele-navale-anunta-pentru-perioada-urmatoare-achizitia-primei-corvete-multifunctionale-noi-23-34-17

http://www.ziuaconstanta.ro/diverse/stiri-calde/perspective-la-fortele-navale-corveta-noua-reinfiintarea-unui-divizion-modernizare-fregate-a-fost-bilantul-cine-a-participat-621767.html

Exit mobile version