Si nu este nimic de ras aici, vremurile cand zambeam uitandu-ne la BMW-urile roz ale armatei bulgare au trecut de mult.
Astazi vecinii nostri de la sud de Dunare au o comanda ferma pentru 16 aparate F-16 E/F Block 70 si doua nave de lupta cu germanii de la Lürssen.
Acum, daca au facut bine comandand F-16 noi sau nu este fix problema lor si cel mai probabil ca n-au facut chiar foarte bine (ar fi fost mai logic sa cumpere direct F-35 A), dar vor avea – atunci cand va fi – o escadrila foarte bine dotata dpdv al avionicii si mai ales al radarului de la bordul celor 16 aparate.
Asta cand va fi si de aici incepe de fapt necazul bulgarilor.
Din cauze de pandemie, poate si de razboi, Lockheed Martin si-a cerut scuze si a anuntat ca termenul de livrare al aparatelor catre Bulgaria se prelungeste cu doi ani. Comandate in 2019, primele opt F-16 ar fi trebuit sa ajunga in Bulgaria prin 2023, dar acum abia in 2025 se va intampla minunea, iar asta inseamna ca primele F-16 vor deveni pe deplin operationale undeva spre 2028, poate chiar mai tarziu.
MiG-urile 29 aflate acum in dotare nu mai fac fata aproape de loc si sunt mai aproape de stare de avioane-zombi decat de aparate operationale. Lipsa de piese de schimb si uzura generala a aparatelor nu le mai recomanda intru folosire pana in 2028. Au fost unele discutii cu polonezii, nu se stie ce rezultate au fost, dar Sofia a cerut si informatii despre o posibila inchirire de avioane de lupta de la mai multe state: Israel, Olanda, Franta, Statele Unite, Suedia, Spania si Italia.
Numai pe noi nu ne-au intrebat inca, in rest chiar au depus niscai eforturi.
Raspuns au primit deocamdata din Olanda, Spania si Italia care, ciudat (mai ales in cazul Italiei care cauta cu incapatanare sa mai scape de aparatele Eurofighter Trache 1), au fost negative, cele trei tari au anuntat ca nu se pot incadra in conditiile cerute de bulgari. Care conditii nu le cunoastem inca.
Nu stim ce raspuns au dat americanii si israelienii dar francezii si suedezii au auntat ca ar fi dispusi sa stea de vorba. In cazul Suediei, nimic de mirare, astia stau pe un stoc destul de semnificativ de Gripen C/D, aparate care pot fi inchiriate fara probleme oricui are nevoie.
In cazul Frantei cred ca ar fi vorba de avioane Mirage 2000-5 si nu de Rafale, ca doar saptamana trecuta am scris despre lipsa acuta de avioane Rafale necesare fortelor aeriene franceze, de cand au vandut 24 de aparate la mana a doua catre Grecia, respectiv Croatia.
Cu toate acestea, bulgarii nu vor avea viata usoara si nici ieftina, presupunand ca vor ajunge la un acord pentru inchirierea unui numar de aparate. Vor avea nevoie de pregatirea pilotilor si tehnicienilor, vor avea nevoie de timp si ramane de vazut cat de rentabila ar fi o astfel de inchiriere fata de o cerere catre NATO pentru a proteja spatiul aerian bulgaresc.
Inchirierea de avioane de lupta nu este un lucru foarte des intalnit in lume dar nici ceva cu totul neobisnuit. Italienii au folosit ceva ani aparate F-16 Block 40 inchiriate de la americani.
GeorgeGMT