Primo Tempo – Textron si al sau M 1117 Guardian
Cu ceva timp in urma (prin 2014 parca) bulgarii au cumparat sau au primit cadou (nu mai tin minte si nici nu-i foarte important) 17 transportoare blindate 4×4 (mai mult masini de patrulare decat transportoare) din SUA de la compania Textron.
M 1117 Guardian bulgaresc
Guardian M 117 nu-i de fapt un transportor blindat ci o masina blindata proiectata pentru fortele de securitate, americanii au folosit-o doar in cadrul politiei militare. Varianta pe care bulgarii o au in dotare este una mai veche – sau in limbajul nostru dambovitean “o masina mai cu experienta”. Pana una alta bulgarii au trimis sase unitati si in Afganistan.
Pana aici totul ok, doar ca presa bulgara a explodat atunci cand guvernul a anuntat parlamentul ca mai doreste sa cumpere inca 30 de autoblindate Textron M 1117. Presa a categorisit intentia ca pura prostie acuzand guvernul de achizitia unor rapciugi de blindate vechi din anii ’80 si cate si mai cate, bulgarii descriind Guardian ca fiind atat de vechi ca ar fi bune numai pentru muzeu. Lucru care, sa fim corecti, nu-i tocmai adevarat.
Conform cotidianului bulgar “Trud”, guvernul ar dori sa cumpere – in total – 238 de M 117 pentru suma de 512 milioane de euro.
Acum nu stiu ce are de gand armata bulgara sa faca cu 238 de blindate 4×4 destinate politiei militare (nu sunt acelasi lucru cu un TAB 4×4 de tip TABC, cert este ca le trebuie. Pe de alta parte Guardian M 1117 nu este un vehicul de la inceputul anilor ’80, asa cum il descrie “Trud”, pentru ca productia a inceput prin 1999, iar in diverse variante se afla in dotarea politiei militare americane si a armatei canadiene, asadar nu-i chiar atat de „chior”, cum il descriu vecinii nostri.
Ramane totusi de explicat ce au de gand sa faca bulgarii cu 238 de vehicule destinate, in principiu, politiei militare.
Secondo Tempo – Avioanele (MiG 29)
Presedintele Bulgariei, Rossen Plevneliev (intre timp a picat), cere mai multa transparenta in achizitia de avioane multirol in valoare de 769 milioane de euro – pentru opt aeronave. Astfel, pe langa indemnul la transparenta, prezidentul lor a mai felicitat si guvernul care, anul viitor, ar oferi pentru MApNul local un procent din PIB de 1,6%.
In privinta aparatelor MiG 29 lucrurile par a se fi pus intr-o oarecare miscare, astfel guvernul a aprobat suma de 7,8 milioane de euro in vederea reparatiei avioanelor/refacerii resursei de zbor.
De altfel s-ar fi semnat deja un contract cu compania Aviostart pentru zece motoare: patru noi si sase second-hand. Preturile ar fi 3,5 milioane de euro un motor nou si 1,3 milioane de euro un motor second hand.
Pretul total ar fi de 21,8 milioane de euro, cu primul motor sh livrat in aprilie 2017.
Tertio Tempo – Bugetul si viitorul avion de superioritate aeriana (nu si multirol)
In 2017 Bulgaria va avea un buget pentru aparare considerat mare, fata de 2016, cresterea va fi de 422 milioane de euro. 118,2 milioane de euro vor fi cheltuiti pentru achizitia de noi avioane, 87,5 milione de euro vor fi alocati pentru noi nave de lupta (nave de patrulare).
In problema avioanelor de lupta, cereri de informatie vor fi trimse catre SUA, Israel si Portugalia– pentru F 16 second-hand, catre Suedia pentru aparate Gripen noi (aici cred ca ziaristul nu stie ce scrie, pentru ca mai spune autorul ca si catre Italia se va trimite un RfI pentru…F 16 second hand, dar Italia nu mai detine cele 34 astfel de avioane – imprumutate de la USAF – ci doar Eurofighter sh).
Sofia asteapta un raspuns angajant pana in ianuarie 2017, iar castigatorul va fi desemnat cel mai tarziu in martie 2017. Conform surselor bulgare, vecinii nostri mai sudici nu solicita in mod obligatoriu ca avioanele sa fie multirol, multumindu-se cu avioane capabile doar pe zona aer-aer (aici s-ar incadra Typhoonul italienilor, Trance 1), in ideea ca astfel avioanele vor fi mai ieftine si se vor putea achizitiona mai multe, militarii mergand pe scenariul in care Suhoi Su 25 va fi operat in paralel cu noile avioane de vanatoare.
GeorgeGMT