26 aprilie 2012, doi bulgarii sarind dintr-un MiG 29UB, propietate nationala, care tocmai ce luase foc, in timpul unui execrcitiu comun cu US Air Forces (F 16 Block 40 de la Aviano) si RoAF (MiG 21 Lancer – parca – de la Borcea)
Eu cred, fara sa am dovezi, ca ivanii ii tot “haituiesc” pe bulgari tocmai ca sa le manance resursa la motoarele RD 33 si apoi sa le ia banii… 🙂 🙂
Astfel tiganeala cu avioanele continua la sud de Dunare de aceasta data iar nu au reusit sa se inteleaga cu ivanii pentru zece motoare RD 33 si, suparati fiind, s-au luat de ministrul apararii Nikolay Nenchev, ca de ce n-a semnat contractul…
Ministrul se apara si spune: „Due to the stated intentions by the Air Force to achieve better conditions regarding the delivery time of 10 the number of engines for MiG-29 mod goes to direct negotiations with a bidder for the supply of engines. All requirements of the Public Procurement Law and efforts are made to successfully complete the procedure. In order to achieve better conditions pass to the negotiated procedure without publication pursuant to Art. 164, para. 1 pt. 4 of the Public Procurement Act. This means that we will move to negotiate with the participant who hitherto most responsive to the needs of the contracting authority .”
Doar ca pe siteul ministerului apararii a aparut o stire conform caruia contractul a cazut de tot si de aici scandalul, cine minte?!
Ministrul (probabil la fel de talamb ca Dusa al nostru) revine in ring: „Our desire has always been competitions and procedures for ensuring supply to ensure the defense capabilities of the Armed Forces to be public and transparent. This is done in order to meet the stated needs engines to be delivered promptly to the Air Force. You know from the very beginning of my mandate I am definitely committed to the Air Force to secure all their needs and necessities related to the airworthiness of MiG-29. „
Adica gata cu competitia, merg la negocieri directe si singura companie interesata ar fi „Aviostart” Ltd.” reprezentantul (sau distribuitorul autorizat) in Bulgaria al rusilor de la RSK MiG. Compania bulgareasca are un acord cu rusii prin care este autorizata sa repare sau sa importe piese pentru avioanele MiG 29 bulgaresti.
Deocamdata nu se stie exact cate MiG 29 mai au bulgarii operationale, cifrele variaza de la sapte aeronave la 2-3, in functie de sursa si nu se stie nici ce vor face, in conditiile in care cerintele rusilor par a fi cam…scumpe.
Cu polonezii nu s-a ales nimic, cu ucrainenii la fel, astfel ca raman la mana Moscovei sa le dea motoare si mai apoi tot Moscova trimite bombardierele sa le manance resursa…
Asa isi inchipuie bulgarii ca va arata aviatia lor militara peste doar 2-3 ani. In imagine F 16 turcesti…
Asta ar fi stirea pe zona MiG 29, dar Sofia merge inainte (cica) si pentru achizitia de F 16 second…
Astfel Bulgaria a revizuit caietul de sarcini pentru „noile” avioane astfel incat oricum ai masura si oricum ai privi problema tot F 16 iese, la fel ca in bancul cu masina de cusut de la Cugir.
O schimbare importanta este scaderea… importantei – in evaluarea ofertelor – a orelor de zbor ramase disponibile aeronavelor oferite, de la un procent de 25% s-a ajuns la doar 5%.
In acest moment tarile favorite in achizitia bulgareasca par a fi: Israelul cu F 16 sh, Statele Unite cu F 16 din desert, Portugalia (de unde o mai avea avioane?), Italia cu Eurofighter Tranche 1 si Suedia cu Gripen C/D, dar suedezii/italienii sunt pe lista, probabil, sa nu zica lumea ca procesul de achizitie nu este transparent.
Insa daca criteriul orelor de zbor ramase disponibile a fost “retrogradat” de la 25 la doar 5% – in scorul final al achizitiei, un alt criteriu a fost impins inainte, cel al cooperarii militare cu tara furnizoare, iar aici SUA ar avea avantajul decisiv, tinand cont ca exista o oarecare cooperare intre cele doua tari.
Deocamdata ministrul bulgar al apararii, Nikolai Nenczew, a anuntat ca tara sa a intrebat Suedia, Italia si Portugalia in legatura cu ceva avioane de lupta disponibile; Portugalia avand si un regim mai special, in sensul ca este foarte posibil ca o achizitie de F 16 americane sa treaca prin Lisabona.
Italia nu poate oferi decat Eurofighter, mult prea scump de operat, iar varianta suedeza par a fi mai mult de decor, decat o cerere serioasa.
Planul vecinilor nostri este sa detina 16 avioane de lupta multirol.
GeorgeGMT