Bulgaria
Negocierile vecinilor nostri ar putea fi un indicator si in privinta urmatoarelor 12 F 16 pe care Bucurestiul le va cumpara.
Miercurea trecuta guvernul bulgar l-a mandatat pe ministrul apararii, Nikolay Nenchev, sa inceapa negocierile pentru achizitionarea unui numar nespecificat inca de avioane F 16 la mana a doua. Surse din presa bulgara sustin ca numarul minim de aeronave avute in vedere este de noua.
Deocamdata cel putin bulgarii nu par a mai fi foarte presati deoarece au primit din partea Poloniei o oferta mult mai avantajoasa (decat cea rusa) pentru repararea motoarelor de pe avioanele MIG 29.
Deocamdata bulgarii au de gand sa trimita in Polonia 2 motoare la reconditionare, dar in total ar putea fi trimise pana la 12.
F 16 C/D Block 52+ al grecilor
Si cam asta ar fi stirea despre vecinii nostri bulgari, desi ar mai fi de spus ca nici varianta de achizitionare a unor aparate noi nu a fost – oficial macar – scoasa din calcul. De aici incolo putem sa ne gandim la noi. Bulgarii au anuntat ca tarile care sunt interesate sa le vanda avioane F 16 ar fi Belgia, Olanda si Grecia.
Acum olandezii si belgienii scot la vanzare aparate F 16 AM/BM in timp ce grecii pot oferi numai F 16 C/D.
Belgia detine o flota de 48 F 16 AM/BM din care sase aparate sunt – conform Wiki – trase pe dreapta. Viitorul aviatiei militare belgiene se numeste F 35, deocamdata intentia de achizitie situandu-se la nivleul de 40 de aparate.
Olanda pe de alta parte detine o flota de 61 de F 16 AM/BM, iar viitorul apartine tot F 35A, cu 35 de aparte comandate deja, doua primite.
Grecia are cele mai moderne avioane F 16 ( alaturi de Polonia care detine si ea 48 de F 16C/D Block 52+) si cele mai multe, dar grecii au mari probleme financiare. Astazi grecii zboara pe numai putin de 155 de F 16 C/D, cele mai vechi aparate ale lor fiind cele 32 de F 16C/D Block 30, restul sunt Block 50, 52+, 52M (un 52+ pe steroizi).
Romania
Astfel Bulgaria (si Romania) au de ales intre avioane F 16AM/BM olandeze si belgiene, plus F 16C/D Block 30 grecesti (presupun eu), fara a elimina posibilitatea ca Grecia sa ofere la vanzare si Block 50/52.
Ca sa fim clari F 16AM/BM inseamna un F 16 Block 15 trecut prin programul MLU, program care a fost demarat (modernizarea efectiva a avioanelor) in 1997.
F 16AM/BM belgian
Acum dati si voi cu banul ce avioane va alege Romania. Olanda si Belgia nu au probleme financiare, dar ambele state doresc sa scape treptat de flota de F 16 – macar de o parte din avioane – pentru finantarea achizitiei si mai apoi a exploatarii noilor F 35A. Atat Belgia cat si Olanda ofera avioane AM/BM dar aici trebuie sa ne gandim ca olandezii au fost vizitati printre primii atunci cand Bucurestiul cauta primele F 16, dar s-a considerat ca olandezii au zburat cam mult avioanele si cele mai “odihnite” au fost cele portugheze.
Nici belgienii nu sunt oameni neseriosi si au folosit destul de frecvent propriile aparate. Grecii pe de alta parte ar putea fi cei mai disperati, in aceasta ecuatia cu trei necunoscute, starea economica si numarul foarte mare de aparate avand probabil darul sa-i faca mai cooperanti in privinta pretului.
Daca Romania va ajunge la o intelegere cu Atena pentru F 16C/D (vedem noi ce Block) nu cred ca ar fi chiar asa o mare nenorocire daca am opera in paralel atat A/B-ul cat ci C/D-ul, desi daca ne uitam atent la operatorii de F 16 din lume nu prea gasim multe tari care sa zboare in paralel cele doua variante ale aeronavei americane, fiecare preferand fie sa mentina in exploatare varianta A/B modernizata (MLU), fie achizitionand C/D-ul si cu asta basta.
Nu ma pot pronunta daca Romania si-ar permite astazi sa aiba 12 A/B si 12C/D, depinde si de viitor, cate F-uri vom mai cumpara, ce model, etc, dar in linii mari cred ca vom merge pe F 16 A/B MLU, desi mi-ar place sa avem si C/D-uri.
Bineinteles cand vorbim de achizitia de F 16 second-hand nu trebuie deloc trecuta cu vederea o posibila oferta de peste ocean…
GeorgeGMT