Bumerang cu turela Epokha
Multi dintre cei care sunt pe site de cativa ani stiu deja ca mie personal imi place tehnica de lupta rusa, mai ales din punct de vedere tactic. Imi plac foarte multe din sistemele lor de armament, nu neaparat ca sunt foarte bune, ci imi plac din punctul de vedere al modului cum rusii vad folosirea respectivului sistem de armament in lupta. Imi place mai ales mobilitatea “tacticii” rusesti, de unde rezulta – bineinteles – si designul vehicuelor lor militare.
Ok, pana aici toate bune, dar din toata tehnica lor de lupta ceva anume nu-mi place deloc si mi se pare de-a dreptul prostesc si ma refer aici la transportoarele lor blindate pe roti. Mai exact rusii si-au pus motorul/motoarele in spate si usile de acces pe lateral. Daca va uitati cu atentie la BTR 80, si alte TABuri mai vechi, observati cum soldati trebuie sa evacueze vehicul pe niste usite mici, laterale, direct in fata focului inamic.
BTR 80 cu usile de acces laterale
In Vest soldatii ies sau intra rapid in transportor pe o trapa destul de mare din spatele TABului, fiind astfel protejati de focul inamic chiar de corpul transportorului, pe cand la rusi ies pe lateral, pe niste trape mici si incomode, direct in fata mitralierelor inamice, TAB-ul neputand sa-i apere decat prin foc de acoperire.
Din punctul meu de vedere acesta proiectare este cu totul defectuoasa (si are la baza limitari tehnice aparute la primele transportoare – BTR 60), iar rusii au pastrat sistemul din lipsa de bani pentru un nou vehicul si le-a trebuit zeci de ani pana cand, cu un nou transportor, sa faca un pas in fata.
Noul TAB este Bumerang si de aceasta data este un transportor decent si mai ales logic. Bumerang are motorul in fata-dreapta si o trapa mare de acces in spate. Pe langa aceste idei noi, in proiectarea rusa de TABuri, vehiculul este modular, poate fi dotat cu diferite sisteme de armament si are o protectie STANAG4569 nivel 6 care, spun rusii, rezista la proiectile penetrante (de tip sageata) calibrul 30mm. Este insa mai probabil ca nivelul 6 de protectie se refera doar la anumite zone ale TABului si nu la intrega sa suprafata.
Bumerang. Se observa trapa de acces si sistemul de propulsie carenat, similar celui de pe SAUR 2
Daca totul merge bine, anul acesta Bumerangul isi va incheia testele, va fi omologat si va intra in productia de serie. Va dispune de o turela multifunctionala “Epokha”, dotata cu un tun rapid calibrul 30mm, jumelat cu o mitraliera de 7,62, plus patru racheta AT Kornet.
Bineinteles ca vehiculul este amfibiu, fiind propulsat de doua elice carenate, are un echipaj format din 3 membri si poate transporta 9 militari, totul la o masa cuprinsa intre 15 si de 20 tone. Motorul are o putere de 500cp, oferind vehiculului o raza de 800km, o viteza maxima de 100km/h si o rezerva de putere substantiala, fiind in mod clar proiectat sa faca fata unor terenuri grele.
Remarcam aici ca rusii nu merg pe trendul vestic al TAB-urilor super-grele de tip Boxer sau VBCI, ci prefera in continuare vehicule usoare si de mare mobilitate, amfibii, preferand sa-si protejeze oameni altfel decat imbarcandu-i in niste mini-cazemate pe roti.
Bineinteles ca Rusia dispune si de transportoare blindate grele, da ei le pun intotdeauna pe senile, “rotile” fiind destinate vitezei, ruperii frontului inamic si flancarii inamicului.
Ce-i de remarcat este ca Boxerul german se duce spre 27 de tone, nu-i amfibiu si are o protectie de nivel STANAG 4 (per total) si de 5 in partea frontala, asadar ne putem intreba ce blindaje folosesc rusii si ce blindaj folosesc germanii, insa ivanii si-au pastrat doctrina de a avea in dotare TABuri mai usoare si cu mobilitate (autonomie) crescuta.
GeorgeGMT