Calidus B-250 Bader este un nou pretendent pentru nisa antrenament-COIN/CAS care poate concura linistit cu PC-9 Pilatus si cu arhicunoscutul Super-Tucano. Mai surprinzatoare este provenienta acestuia: Emiratele Arabe Unite.
Bader in evolutie acrobatica:
Programul de dezvoltare a fost lansat in 2015, primul zbor a avut loc in iulie 2017 iar dezvaluirea publica a avut loc la Dubai Airshow din noiembrie 2017. Designerul este Joseph Kovacs de la Novaer, cel care a facut parte si din echipa de conceptie a Embraer Tucano. Novaer sunt de altfel partenerii brazilieni ai Calidus pentru acest produs.
Fata de Tucano, cerintele au fost putin diferite:
- platforma mai rapida, capabila de viteza de 300mph in zbor orizontal respectiv viteza de croaziera de 350 noduri;
- rezistenta structurii la suprasarcini -3/+7G;
- anduranta de 12 ore;
- tehnologii ambarcate mult mai avansate;
- cost ora de zbor: 1200$ (la Tucano si Dart 450 incepand de la 500$)
- distanta de zbor 2400 mile nautice
Tara de origine, E.A.U., a semnat deja in 2019 o comanda in valoare de 620 mil.$ pentru 24 de aparate destinate fortelor sale aeriene.
Specificatii:
Motor: Pratt & Whitney PT6A-68 de 1600CP
Plafon Serviciu: 9140m (fata de 10668m la Tucano)
Sarcina utila: 1796 kg
Viteza maxima orizontala: 557 km/h (590km/h la Tucano)
Distanta de operare: 1037 km (la 463 km/h) in mod atac sau 2185 km (la 519 km/h) in mod ISR
Distanta maxima de zbor: 4445 km (2855km la Super Tucano)
Anduranta maxima: 12 ore ( + 4 ore fata de Tucano)
Motorul Pratt & Whitney PT6A-68 este relativ raspandit in aceasta clasa de aeronave (similar cu cel al Super-Tucano si IAR-825TP Triumf) si este conectat la o elice cu 4 pale.
Una dintre inovatii fata de ceilalti concurenti aparuti mai devreme pe piata, este structura realizata in intregime din fibre de carbon, ceea ce il face mai usor si ii permite o sarcina utila mai importanta.
Optiuni armament
Masa acrosata, de pana la 1,8 tone este distribuibila pe 7 piloni, ceea ce il face superior lui Super-Tucano, desi daca luam in calcul si combustibilul probabil ca ea scade in termeni reali spre 1,5 tone. Cei 7 piloni pot acomoda o combinatie de 4 bombe/rachete ghidate + 2 rachete aer-aer + rezervor de combustibil sau alt armament pe pilonul ventral. Tot la sarcina utila intra optiunea pentru o bila optronica turelata de tip L3 Wescam MX-15D.
L3 Wescam MX-15D
Avionica ambarcata este de tip Pro Line Fusion II apartinand Rockwell-Collins
Componente si functionalitati ale avionicii:
> Touchscreen multifunction display with key panel and integrated HOTAS
> Night-vision-goggle compatible
> Synthetic Vision System
> Integrated head-up display (HUD) and autopilot
> Single-pilot operation
> Advanced graphical flight planning
> V/UHF communications/navigation
> Dual advanced flight management systems
> Rugged TACAN system
> On-board maintenance system
> TCAS I; ADS-B Out
> Digital head-up display with UFCP
> High-accuracy, embedded GPS/inertial navigation system
> Three-channel distance measuring equipment to support navigation
> Integrated checklist
> Engine indication and crew alerting system
> VOR/ILS/MB
> Military identification, friend or foe (IFF) transponder
> Air data computer
De retinut ca lucrurile se misca si in acest domeniu, iar de cativa ani au inceput sa apara solutii din partea unor tari care nu aveau traditie in acest domeniu.
Cabina pilotilor – vedere pozitie instructor
Eu inca astept un design echivalent cu elice propulsoare si nu tractoare (vezi Rutan Long-EZ, Berkut540, Cobalt Co50 Valkyrie sau RFB FAN Trainer), care cel putin pentru antrenamentul de baza al aviatiei militare seamana mai mult cu platforma finala vizata. In plus, conul de bot ar fi liber pentru a instala senzori, radar, IRST sau armament iar vederea pilotilor ar fi degajata si motorul protejat in parte din spate a fuselajului. Dezavantajul major al elicii amplasate in spatele fuselajului este riscul de a lovi resturi proiectate de roata din fata la operarea pe piste sumar amenajate.
O varianta a elicii propulsoare ar fi aceea de fan intubat/carenat – solutie folosita pe aeromedelele telecomandate, pentru cei care isi mai amintesc proiectul ultrausor PJ-II Dreamer de ,acum cativa ani
sau cel al Mini-Albatrosului UL-39 Albi:
Si ca sa ne intoarcem la rolul de antrenament si CAS intr-o singura aeronava cu motor turbopropulsor, alaturi de Tucano, a alta referinta, europeana de asta data, o reprezinta familia Pilatus, cu cel mai evoluat membru Pilatus PC-21. Acesta puncteaza extrem de bine la capitolul plafon maxim (11,6km), viteza maxima (685km/h) si limite de acceleratie in acrobatie de +8g respectiv -4g, apropiindu-se de performantele unui L-39 Albatros, Alenia M-345 sau Scaled Composites Ares 151.
Pilatus PC-21 cu numarul 100
Iata cum se compara cu Ares, Super-Tucano, B-250 si L-39C Albatros:
Date | Ares 151 / + (+40%) | EMB 314 | PC-21 Pilatus | B-250 Calidus | L-39C Albatros |
Lungime: | 8,97 m /12m | 11,38m | 11,23m | 10,98m | 12,13m |
Anvergura: | 10,7m/14,7m | 11,14m | 9,108m | 12,09m | 9,46m |
Inaltime: | 3 m / 4,2m | 3,97m m | 3,74m | 3,79m | 4,77m |
Suprafata aripa: | 17,49 m²/24 m² | 19,4 m² | 15,22 m² | 18.7 m² | 18.8 m² |
Masa gol: | 1,3t/ 3t | 3,2t | 2,27t | 3,2t | 3,45t |
Masa plin: | 2,767 t/ 6t | 5,4t | 4,25t | 5,2t | 4,7t |
Motor: | P&Whitney JT15D / H.F124 | PT6A-68B | PT6A-68B | PT6A-68B | AI-25TL |
Tractiune: | 13.2 kN/ 28.2kN | 1600CP | 1600CP | 1600CP | 17kN |
V. max: | 763km/h/ 900km/h | 590 km/h | 685km/h | 557km/h | 750 km/h |
V. min | 145km/h | 148km/h | 170km/h | 185km/h | |
Anduranta | 5h | 8h 24 | 2h21 | 12h | 2h30 |
Plafon | 10,67km | 10,66km | 11,58/7,61km | 9,1km | 11km |
V. urcare | 16,4m/s | 20,32m/s | 21m/s | ||
Masa arme | 975kg | 1,5t/ 5 piloni | 1,15t/5 piloni | 1,8t/7 piloni | 284kg |
Dist. Decol/ateriz | 600/365m | 900/860m | 900m/725m | 630/1120m | |
Distanta zbor: | 2200km | 2855km | 1333km | 2400km/4500km | 1750km |
P/masa | 0,43 | 0,39kW/kg | 0,37 | ||
Incarcare aripa | 166 kg/m2 | 200 kg/m2 | 208 kg/m2 | 250 kg/m2 | |
Cost/ora: | 500-1000$ | 1200$ | 2200$ |
Asta explica de ce Pilatus, in diverse competitii de achizitie a concurat impotriva unor trainere echipate cu turbofan, cum ar fi M-345 Heat. Pretul unui PC-21 in varianta trainer se invarte in jurul a 9 mil.$ (8,5 mil.eur) dupa cum s_a vazut in cazul spaniolilor, care cumpara 24 de astfel de aeronave pentru suma de 204,75 mil. euro. Francezii au cumparat si ei 17 aeronave PC-21 in 2018, sauditii 55 de aparate, australienii 45, qatarezii 24, emiratezii opereaza 25, iordanienii 12 iar elvetienii au luat doar 8, inlocuind BAE Hawk.
Marius Zgureanu
Surse:
Calidus B-250 Light Attack / Trainer Aircraft
Citeste si:
https://www.rumaniamilitary.ro/ce-a-pus-elbit-pe-a29-super-tucano
https://www.rumaniamilitary.ro/subsonex-jsx-2
http://www.rumaniamilitary.ro/avionul-de-antrenament-romanesc-un-proiect-imposibil
http://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova
http://www.rumaniamilitary.ro/proiectul-ares
http://www.rumaniamilitary.ro/scorpion-versus-ares-posibila-competitie-low-cost-cas
http://www.rumaniamilitary.ro/alr-piranha-concept-de-avion-multirol-usor-elvetian
https://www.rumaniamilitary.ro/avioane-craiova-reloaded
“Dilema Avioane Craiova vs solutia pentru Fortele Aeriene Romane! O noua solutie pentru RoAF!”
https://www.rumaniamilitary.ro/microfighterul-incas
https://www.rumaniamilitary.ro/aero-f-a-259
https://www.rumaniamilitary.ro/supercroaziera-solutie-aplicabila
https://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-saker-s-1-avion-cu-reactie-personal
http://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-de-turboreactor-modular-de-antrenament-dart
https://www.rumaniamilitary.ro/leonardo-aermacchi-m345
https://www.rumaniamilitary.ro/aero-vodochody-prezinta-l-169-alca
https://www.rumaniamilitary.ro/leonardo-aermacchi-m345
https://www.rumaniamilitary.ro/programul-iar-99-td-incotro