Cel mai probabil, fericitul castigator
Un purtator de cuvant al fortelor aeriene canadiene si regale a anuntat ca tara sa nu se va lega la cap cu teste de zbor pentru inlocuirea celor 88 de F/A-18 Hornet. Si nici nu va verifica, cu avionul in mana, daca aparatele propuse de competitor “stiu” pe vremea arctica, binecunoscuta canadienilor.
Pur si simplu, supusii Reginei de pe malul vestic al Atlanticului ii vor intreba pe fabricanti, acestia vor raspunde absolut cinstit si astfel lucrurile se vor lamuri.
Cu totul diferit gandesc finlandezii, care pe 9 ianuarie au inceput testele reale cu aeronavele. Astia n-au mare incredere in companiile producatoare, sau au incredere dar n-o arata, si vor baga la teste toate avioanele propuse intru inlocuirea flotei de F/A-18 Hornet finlandeze, cam 64 de aparate.
Si candidatii sunt un pic diferiti, in Canada avem Boeing cu F/A-18 Super Hornet E/F, Lockheed Martin cu F-35A si Saab Gripen E/F, la care se adauga, in competitia finlandeza, si europenii de la Airbus cu Eurofighter Tranche 3 plus Dassault cu Rafale.
Cele doua companii europene s-au retras din competitia canadiana pe motiv ca totul este manarit pentru ca Lockheed Martin sa castige cu al sau F-35A.
Pe noi, care operam F-16 MLU si MiG-21 Lancer, ne lasa reci astfel de fineturi, avioanele multirol noi fiind un vis cu totul si cu totul prea indepartat dar putem sa observam si sa luam aminte, sa tragem invataminte o data ce finlandezii si elvetienii vor ajunge la o concluzie, acestea fiind si singurele doua natiuni care isi cumpara avioane in urma unor teste reale, bine gandite.
GeorgeGMT