Romania Military

Canada s-a cumintit

Adica dupa ce americanii i-au amenintat ca nu le mai vand F 35A, daca guvernul canadian nu se potoleste cu offsetul, onoratul guvern a ridicat labutele si a anuntat “ca care offset neicusorule”? Totul a fost doar o “misunderstanding” daia, nici pomeneala de o asa cerinta magareasca, asta dupa ce americanii le-au adus aminte (le-or fi aratat si contractul?!) de faptul evident ca un partener in program (Canada) nu poate cere offset, conform intelegerii semnate.

Iar canadienii nu prea au loc de intors, guvernul condus de Justin Trudeau o tot lalaie cu achizitia de noi avioane multirol intr-un asa hal incat au ajuns sa cumpere F 18 la mana a doua din Australia, “cangurii” – tara cu un guvern serios fiind deja cu contractul semnat pentru F 35A si cu cateva aparate la ei in desert.

Prins in corzi, cum ziceam, guvernul a lasat coada jos si a acceptat ca offsetul sa nu fie conditia obligatorie (de fapt sa nu mai fie deloc), asta dupa ce se solicita ca intreaga suma folosita in achizitie sa fie apoi reinvestita in economia canadiana. Vorbim aici de un buget cuprins intre 11 si 14 miliarde de dolari.

„Necazul” vine din apartenenta la programul JSF, acolo unde o regula de baza spune negru pe alb ca nu se poate pune problema de offset intre parteneri. Canadienii au semnat dar intre timp “au uitat”, dar ce memorie nu-si revine subit dupa un zdravan picior in gura? Iar aceasta repliere extrem de rapida indica destul de clar cam ce avion doresc supusii reginei din America de Nord…

Ramane totusi o dovada se amatorism din partea premierului Trudeau sa solicite ceva ce este in mod clar interzis prin semnarea parteneriatului pentru JSF.

Intr-o prezentare aparuta pe 9 mai, guvernul si-a reevaluat pozitia si a anuntat criteriile pentru alegerea noului multirol, astfel: 60% – avionul in sine ce stie si ce poate sa faca, 20% – costurile de operare pe durata de operare prognozata si 20% – beneficiile oferite economiei canadiene.

Se tot invarte Canada si se tot invarte, dar in cazul ei operarea unui avion european (legat de o baza industriala de peste ocean) ar fi probabil o alta dovada de amatorism. Cu atat mai mult cu cat actualul premier s-a jurat pe ma-sa ca tara sa va cumpara orice numai F 35A nu (desi Canada este, repet, partener in programul JSF), ei bine, are acum un alt moment prielnic sa planga in public, dupa  ce a mai plans de dragul gay-ilor cu ceva ani in urma, nu este foarte clar pe ce motiv.

Cu cei de la Dassault retrasi din competitie au ramas europenii cu al lor Eurofighter, LM cu F 35A, Boeing cu E/F-18 Super Hornet E/F Block III si Saab cu al sau Gripen E/F…

Nu-i chiar asa de greu de banuit finalistii si, intr-un final, fericitul castigator…

GeorgeGMT

Exit mobile version