Romania Military

Canalul Bastroe, o mostra de comunicare cu Ucraina

 

Dacă problema invecinării cu rusii la Dunare pare rezolvată, rămâne intrebarea cu privire la invecinarea cu ucrainenii si care ar fi strategia de abordare dacă vecinii incearcă să ocolească legislatia internatională si acordurile in vigoare, existând deja un precedent. (apropos de acorduri in vigoare, mai multe detalii aici: Conventia pentru protectia fluviului Dunarea).

Concluziile guvernului României, extrase din presa autohtona, dupa recentul incident diplomatic creat de „dragarea de curătare” a canalului de către partea ucraineană:

Efectul posibil si probabil al actiunii unilaterale a ucrainenilor de a adanci de la 3,9 la 6,5 metri canalul Bastroe (adancime conforma anuntului Ministerului Infrastructurii de la Kiev):

 

Un extras Navionics al zonei in discutie. Se observa Chilia Veche romaneasca, apoi Vilkovo iar cu rosu este incercuita zona canalului Bâstroe (Novostambul).

Ce au folosit si folosesc ucrainenii pe canalul Bâstroe? Hegemann IV este o dragă, ale carei caracteristici tehnice principale reies din poza de mai jos.

Iar în poza următoare aveti traseul si locul unde a dragat cu preponderentă Hagemann IV. Adica indeosebi la iesirea din canalul Bâstroe pentru că, de fapt, aceea pare sa fie zona cu probleme majore de colmatare. In plus, probabil aceea va fi zona unde vor ancora navele comerciale in asteptarea pilotului care sa le conducă pe canal.

În general, adâncimile pe brațul Chilia și pe canalul Bâstroe se invart undeva pe la 7 – 9 m, adeseori fiind in jur de 10 m sau chiar mai mult. Evident, exista zone unde senalul navigabil tinde să se colmateze natural si acelea sunt, cel mai probabil, zonele unde Hagemann IV a insistat de asemenea.

Ceea ce urmăresc ucrainenii este să crească pescajul minim acceptat de senalul navigabil. Dar deja sunt nave cu un pescaj mai mare decât cel anuntat care circulă pe zona in discutie. Aveti mai jos canalul Bâstroe asa cum apare el pe Navionics, o aplicatie destul de populară de navigatie. Se poate vedea că adâncimile sunt de 8 – 10 m cu zone unde adâncimea scade. Asta nu inseamna ca o navă cu pescaj de 6 m se va simti confortabil pe acolo, e nevoie de o marjă de sigurantă cu atat mai mult cu cat la adâncimi mici apare un efect de suctiune al corpului navei. Suctiunea are o actiune progresivă in functie de viteza de mars si poate duce la lovirea navei de fundul apei.

Adâncimile actuale pe canalul Bâstroe conform Navionics cu mentiunea ca, fiind versiunea gratuită, este posibil să nu fie 100% exactă.

De pildă, nava din poza de mai jos – AJ Scar (cu pescaj 4,7 m) si traseul ei folosind canalul Bâstroe:

 

Mai aflăm că…

Ucraina ar intenționa să dragheze nu doar canalul Bâstroe, ci și o porțiune importantă a brațului Chilia – arată un studiu făcut de o companie care vrea să construiască un nou terminal pentru transportul cerealelor lângă Portul Ismail, aflat pe brațul Dunării care desparte România de Ucraina. Din studiu reiese că Ucraina intenționează să dubleze adâncimea brațului, până la peste 8 metri. Mai mult, Kievul consideră brațul Chilia ca fiind „cale navigabilă interioară a Ucrainei”, printr-o hotărâre a guvernului ucrainean, luată în urmă cu un an.

Asteptăm cu mult interes inspectia cerută de partea română…

 

Nicolae & Marius

 

Surse:

Canalul Bâstroe: Ucraina una zice și alta face (cotidianul.ro)

Ucraina consideră brațul Chilia al Dunării „cale navigabilă interioară”. Proiect-mamut de dragare pe o porțiune de 95 de kilometri | Digi24

Canalul Bâstroe revine în atenţia oficialilor europeni | Global | DW | 23.11.2004

Exit mobile version