Romania Military

Cand lucrurile merg bine

Brazilienilor le prieste programul de dotare cu noi submarine si pe 27 martie cea de-a treia nava din clasa Riachuelo a fost lansata la apa.

Riachuelo-class este in esenta un Scorpene destinat marinei braziliene si este diferit fata de navele aflate in exploatarea altor marine militare. Brazilenii au o intelegere cu Naval Group in baza careia navele sunt construite in Brazilia printr-un masiv transfer de tehnologie, iar pana acum lucrurile au mers bine.

Marina braziliana pune foarte mult accent pe submarine, daca ne uitam la investitiile masive in acest program si la planurile de dezvoltare a acestei arme.

In acest moment brazilienii detin o flota de sase submarine active, formata din doua clase de nave:

Brazilia este o tara sud-americana, corupta pana in maduva oaselor, cu o clasa politica nu foarte desteapta, fracturata sociala si macinata de crima organizata, dar in acelasi timp cineva acolo gandeste pe termen lung si o face intr-un mod demn de tot respectul.

Brazilia importa tehnologie si o adapteaza pentru economia sa si cumpara numai tehnologie de varf de te si miri ca o astfel de tara poate asimila tehnologia de constructie pentru submarine (cea mai complexa tehnologie navala) si pe cea a constuctiei de avioane de lupta supersonice multirol – programul Gripen E/F, acolo unde toate avioanele Gripen F (duble) sunt fabricate in Brazilia.

Cu toate adversitatile generate de problemele lor interne, brazilienii fac pasi de furnica dar ii fac intr-un mod foarte constant si serios. Daca ne uitam la programul de dotare cu submarine, acesta a inceput la sfarsitul aniilor “80 si astazi, dupa mai bine de 35 de ani, continua cu seriozitate si incapatanare. De la U 209, la Scorpene si in final la submarine nucleare.

Pe zona aviatiei, programul Gripen E/F merge inainte, primele avioane sunt deja operationale in fortele aeriene braziliene si pana acum nu s-a discutat despre reducerea numarului initial agreat – 36 de unitati – ba dimpotriva, anul trecut ministerul apararii a anuntat ca exista intentia pentru o comanda de inca 34 Gripen E/F, cert este ca Brazilia construieste (partial evident) un supersonic multirol de generatie 4.5++ si 50 de elicoptere Super Cougar in timp ce altii nu sunt in stare sa fabrice un avion de antrenament reactiv de calitate (vezi India cu al sau LCA Tejas), semn ca Brazilia este o poveste din alta colectia decat cea tipica tarilor sud-americane.

Daca ne uitam si facem o scurta comparatie, Brazilia – o tara saraca si plina de probleme interne – si-a inceput drumul spre submarine nucleare cu o incapatanare demna de intreaga noastra admiratie in anii “80, iar la orizontul anului 2030 va detine propriul sau submarin nuclear. Evident ca programul nuclear nu a fost, cel mai probabil, o tinta in programul brazilian de submarine dar incet-incet au capatat incredere si acum merg spre aceasta exceptionala realizare.

Cate tari din lume, cu exceptia marilor puteri economice, se pot lauda ca au o industrie nationala care construieste atat avioane de lupta de generatie 4.5++ (si avioane militare de transport ultramoderne – Embraer KC-390), cat si submarine de ultima generatie?

Brazila este un rar exemplu prin care o tara reuseste sa aiba succes pe baza transferurilor de inalta tehnologie. Lucrurile in acest domeniu merg foarte dificil, iar Brazila ramane o tara a extremelor: favele, crima organizata, fracturi sociale in paralel cu avioane de lupta, submarine si o agentie spatiala foarte decenta.

GeorgeGMT

Exit mobile version