Indonezia arata multa vointa in modernizarea fortelor sale aeriene si depune eforturi extrem de mari pentru a detine o forta aeriana moderna si puternica.
In acest moment s-a incheiat programul de achizitie a cinci aeronave de transport C-130J-30 Hercules, ultima sosind in tara in urma cu doar cateva zile. Iar cele cinci noi Herculesuri nu sunt deloc ieftine, dar macar aici indonezienii au experienta cu acest tip de aeronave, Herculesul fiind in dotare inca din anii “80.
Pe langa cele cinci noi aparate, mai exista si C 130 B si H, noua dintre ele (H) fiind primite din partea Australiei, dar, atentie, mondernizate in 2012 la standardul “J”.
In privinta flotei de aparate de lupta, lucrurile sunt ceva mai dificile, Jakarta avand deja semnat un contract cu Dassault pentru 42 de Rafale F 4 – 8,1 miliarde de dolari si exista de asemenea un memorandum de intelegere cu Boeing pentru achizitia a 24 de aparate F015EX/F-15IDN pentru suma de 13,9 miliarde de dolari, doar ca compania americana nu este foarte sigura daca Indonezia chiar isi va permite sa plateasca o asemenea factura. Contractul cu Boeing este deocamdata pe masa discutiilor.
Si, ca lucrurile sa fie complete, Indonezia este si partener in programul sud-coreean KF-21, doar ca lipsa banilor a facut ca indonezienii sa aiba probleme.
Initial Jakarta a intrat in program cu 20% din costurile de cercetare-dezvolatre doar ca lucrurile n-au mers asa cum era preconizat, indonezienii nu au reusit sa-si plateasca partea iar intr-un final s-a lasat si cu acuzatii de spionaj industrial din partea coreenilor.
Pana la urma cele doua parti ar fi acceptat ca Indonezia sa-si reduca contributia la o treime din valoarea initiala (aproximativ 1,25 miliarde de dolari), adica o contributie de 440 milioane de dolari pana in 2026, cu o reducere proportionala si a transferului de tehnologie din partea Coreeii.
Initial, 48 de aeronave KF-21 ar fi trebuit achizitionate si fabricate local.
Si cu toate acestea, cu putin timp in urma, ambasadorul indodezian la Moscova – Jose Tavares – a declarat ca achizitia de avioane Suhoi Su-35S nu a fost cu totul abandonata si ca se asteapta ca lucrurile sa se mai calmeze (se referea aici la sanctiunile pe care americanii le-au promis celor care cumpara tehnica de lupta ruseasca) si ca in viitor ar fi posibil ca Su-35S sa fie luat in considerare.
De amintit ca o posibila achizitie de aparate Su 35S de catre Indonezia este o idee destul de veche si chiar s-au negociat modalitati alternative de plata in sensul ca rusii ar fi fost de acord sa primeasca ulei de palmier sau cauciuc in schimbul avioanelor.
Si ar mai fi de mentionat ca in acest moment, tara asiatica opereaza o flota compusa din aparate Su-27/30 ca si un numar de F 16 AB/CD.
Asadar, vointa exista, banii sunt problema, dar sare in ochi suma ceruta de Boeing pentru 24 de F – 15EX, o suma care chiar daca ar face obiectul unei negocieri dure tot pare de-a dreptul exorbitanta. Daca mai conteaza, indonezienii au cerut aprobarea si pentru cumparare de F 35A – inainte de a intreba cat costa F 15EX, dar americanii au refuzat cererea pe motiv ca intretinerea aparatelor este prea complexa pentru ceea ce pot astazi sustine fortele aeriene locale. Un refuz diplomatic, dar tot refuz ii zice.
GeorgeGMT