Merkava Mk 2
Merkava 1 si Merkava 2 nu s-au dovedit a fi invulnerabile in Liban/1982, si asta deranja opinia publica israeliana crescand presiunea pe strategii Tzahal chiar daca blindatul autohton incepuse sa se faca remarcat in “lumea blindatelor” (categoric, nici o masina de lupta din lumea asta nu e invulnerabila, lupta dintre blindaj si antiblindaj continua de la primele blindate din WW I). Mai mult decat atat, sovieticii, germanii, britanicii si americanii, marii producatori de blindate de la inceputul anilor *80/sec.XX, veneau cu tancuri mai puternic inarmate, acestea avand tunuri calibrul 120 mm si 125 mm, mai puternice si mai eficiente impotriva noilor blindaje +raza marita de actiune. Evident, intrarea noilor tancuri sovietice dotate cu tun calibrul 125 mm in dotarea arabilor, si aici ne referim strict la T-72, blindat pe care fostul presedinte sirian Hafez Al-Assad il numea dupa Liban 1982 “cel mai bun tanc din lume”, nelinistea profund Tzahal-ul si implicit, Corpul Blindat (sirienii aveau in dotare la acel moment varianta de export a T-72A, cunoscuta drept T-72M1. Prin 1988 au achizitionat si un numar limitat de T-72S, varianta de export a T-72B, capabile sa traga racheta antitanc 9K120 Svir/AT-11 Sniper –eficienta impotriva ERA, raza de actiune cuprinsa intre 100-4000 m). Drept urmare, dupa experienta neplacuta din Liban, in 1983 au demarat realizarea unei variante superioare din toate punctele de vedere, mobilitate, autonomie, motorizare, protectie si putere de foc, a Merkava. Desi in mare masura pastra “alura” Merkava 2, noua varianta era un tanc nou avand diferente vizibile fata de inaintasii sai.
Merkava Mk 3
Merkava 3/Merkava Mk.3 a debutat ca proiect in 1983 si a durat 6 ani (3 ani s-a aflat in teste), fiind prezentat public pentru prima data in primavara lui 1989 producand senzatie in randul expertilor SUA&NATO+ URSS&Pactul de la Varsovia. S-a produs pana in 2003 in 780 de exemplare si trei variante/modernizari, 3A, 3B/Baz/Soim si 3D/Dor Dalet (nu e o certitudine fiindca unele surse independente mentioneaza 800 de blindate construite. Alte surse mentioneaza 650 de exemplare, chiar peste 1000 de exemplare –putin probabil. Tancul a fost dezvaluit la un an dupa ce Gorbaciov anunta pe 7 decembrie 1988 la ONU/New York reducerea efectivelor fortelor sovietice -500.000 de oameni, 10.000 de tancuri, 8500 de piese de artilerie clasica si reactiva, 800 de avioane. 6 divizii de tancuri sovietice din Europa de Est/5300 de tancuri urmau a fi retrase si desfiintate. URSS era in colaps, Gorbaciov avand taria de a recunoaste asta! Bineinteles, declaratia lui Gorby a nemultumit multi generali din staff-ul Armatei Rosii, inclusiv pe generalul Boris Vasilievici Snetkov, comandantul fortelor sovietice din Germania de Est in 1989, fost comandant de obuzier autopropulsat SU-152 in WW II, acesta declarand suparat reporterului revistei oficiale militare Steaua Rosie in 1990 -“uite asa ne-am trezit peste noapte ca trebuie sa mutam mii de tancuri dincolo de Urali. Unele tancuri au fost modificate si utilizate in economia nationala, restul au fost distruse”. Mda, in vara lui 1989, CIA estima ca sovieticii au aproximativ 53.000 de tancuri, dintre care 30.000 sunt modele vechi T-54/55/62. Tot CIA sustine ca sovieticii aveau in Germania de Est, 11 divizii de tancuri-181 batalioane independente si 8 divizii de infanterie motorizata. Ehhh, si daca tot am amintit de fortele sovietice din Germania de Est iata si cu ce iesea la inaintare intreg Pactul de la Varsovia, aliatii Moscovei adica -17.890 de tancuri, lansatoare rachete antitanc ghidate 2625, transportoare blindate 25.330. Pactul de la Varsovia, incluzand sovieticii, avea in vara lui 1989: 59.470 tancuri, 11.465 lansatoare de rachete antitanc, 70.330 transportoare blindate de trupe. Ca fapt divers, Mossad&CIA considerau in 1988 ca o divizie de asalt sovietica din Germania Democrata avea 250 de tancuri, 680 de transportoare blindate, 197 de tunuri tractate si autopropulsate, 18 lansatoare multiple de rachete. Nici Tzahal-ul nu statea pe loc, crescandu-si exponential inventarul de blindate –octombrie 1956 -460 tancuri+730 transportoare blindate/1967 -1300 tancuri+2700 transportoare blindate/1973 -2150 tancuri+3800 transportoare blindate/sfarsitul lui 1977 -3800 de tancuri+5500 transportoare blindate, 400 de captura. 28 de brigazi de tancuri -12 echipate cu Patton, 12 echipate cu Centurion Shot, 3 echipate cu Tiran 4/5 si una echipata cu Tiran 6/1987 -4600 tancuri+10.600 transportoare blindate. 13 divizii de tancuri+10 in rezerva. La acea vreme, o divizie blindata IDF avea 335 de tancuri, 700 de transportoare blindate, 96 tunuri autopropulsate calibrul 155 mm, cateva sute de mortiere calibrele 120 mm si 160 mm, 81 de mortiere autopropulsate calibrul 81 mm, 36 lansatoare TOW pe jeep-uri si transportoare M-113. Corpul Blindat IDF avea la acea vreme in inventor 2350 Magach, 1300 Shot, 450 Tiran, 800-900 Merkava 1/2, peste 7000 M-113, 2000 autosenilate. Stocul de munitie pentru tancuri era impresionant, fiecare blindat avand asigurate cate 250 de proiectile in caz de bum-bum. Aveau in stoc 1.250.000 de proiectile calibrul 105 mm si, din ce stiu, noi n-am avut niciodata asemenea stoc pentru tunul calibrul 100 mm/1995-2000 –probabil 2900 Merkava 2/3/4, 440 APC Achzarit si Namer, 700 ARV Puma si Namer, 9000 M-113/577/548, 100 M-60/88 AVLB/ARV, 150 D-9 buldozer blindat. Aveau in rezerva 1000 de Merkava 1, Magach 7, Magach 6B Gal. Surse rusesti sustin ca in 2020, IDF avea in rezerva peste 15.000 de vehicule blindate, inclusiv vechi autosenilate americane din WW II, si un buget de peste 1880 de miliarde de dolari! Uauuuu, la bani astia iti permiti orice!).
Merkava 3 are caracteristici similare Merkava 2, drept urmare vom puncta doar diferentele notabile: intrat in dotarea Corpului Blindat in decembrie 1990, Brigada 188 Blindate “Barak/Fulgerul”. Brigada 188 exista si astazi, apartine Diviziei 36 Blindate din Comandamentul Nordic avand in responsabilitate granitele cu Siria si Liban (centrul de comanda nordic se afla in orasul Safed, cel mai inalt oras din Galilea/Israel, situat la altitudinea de 900 m. Astazi, Comandamentul Nordic e “pastorit” de Aluf/General-maior Amir Baram, de profesie parasutist si fost comandant al Diviziei 98 Parasutisti, unitate de elita a IDF. Aluf provine din ebraica si inseamna “campion, lider de grup” –grad IDF echivalent celui de general, maresal si amiral). Din decembrie 1989, Brigada 188 Blindate a inceput inlocuirea vechilor Centurion Shot cu noile Merkava 3, iar din iulie 2020 se dau si cu Merkava 4; lungime cutie blindata 7,97 m, cu 50 cm mai lunga decat la Merkava 2; tun calibrul 120 mm MG-251/44 calibre produs sub licenta de catre IMI Slavin Land Systems Division din Ramat Hasharon via SUA dupa 1985, initial fiind importat. Interesant e faptul ca americanii au cumparat de la Rheinmetall Germania licenta de fabricare a tunului L44 care echipa la inceputul anilor *80/sec.XX nou-noutul Leopard 2. Americanii l-au produs sub licenta pentru M-1A1/A2 Abrams, inca il produc, oferindu-le licenta israelienilor dupa 1985 –la acel moment era considerat a fi cel mai bun tun destinat tancurilor din inventarul SUA&NATO. Tunul MG-251 produs de catre IMI sub licenta SUA din 1989 are teava lisa, complet stabilizat-poate trage si atunci cand tancul se misca, 2,90 tone greutate, 5,30 m lungime, recul de 30 cm si poate trage o gama variata de proiectile fabricate local, in SUA sau Germania Federala, inclusiv rachete antitanc LAHAT. Totusi, inginerii IMI Slavin au modificat tunul american pentru a se potrivi turelei Merkava –din putinele date existente se pare ca au reproiectat dispunerea compensatoarelor de recul, cert fiind faptul ca s-a schimbat extractorul de fum si s-a inlocuit mantaua termica a tevii de catre compania locala VIDCO Industries din Tel Aviv, noua manta fiind cu 75-80% mai eficienta decat cea initiala aparuta odata cu Merkava 1 (foarte probabil, aceste modificari apartin variantelor MG-251-LR si MG-253). Posibil ca primele loturi de Merkava sa fi avut tunuri originale americane, cele israeliene fiind dezvaluite in 1989. Are variante modernizate, MG-251-LR si MG-253/recul de 53 cm, variante care doteaza astazi Merkava 4 (tancul turcesc M-60T Sabra are tun MG-253. Experti NATO considera ca MG-253 e superior tunului rusesc 2A46 calibrul 125 mm de pe T-72M1). Rezerva interna de proiectile s-a redus la 48/50 de exemplare insa au aparut proiectile mai performante. Munitia e depozitata in recipiente separate protejate la explozie si foc, acestea rezistand timp de 45 de minute la temperatura de 1000◦C (asta asigura timp suficient echipajului sa paraseasca tancul incendiat). Mai exista un container protejat in cosul de depozitare din spatele turelei, acesta continand patru proiectile. Tunul MG-253 dispune de incarcator tambur cu 10 proiectile actionat electric ceea ce mareste substantial viteza de tragere si bineinteles, diminueaza efortul incarcatorului. Nu e sigur daca MG-253 echipeaza si Merkava 3, posibil sa echipeze Merkava 3B/Baz-Soim/1995 si Merkava 3D/Dor Dalet (considerat a fi tanc din “generatia a IV-a” de catre experti militari israelieni). Cert e faptul ca turela e mai lunga cu 22 cm fata de cea de pe Merkava 2, elevatia tunului fiind mai mica fiind cuprinsa intre -7◦/+20◦ (fata de -8,5◦/+20◦ la Merkava 1/2).
Merkava 3B Baz
Tunul calibrul 120mm MM MG 253
Surse israeliene sustin ca Merkava 3 s-a produs in 4 loturi, loturile 1 si 2 fiind aproximativ identice cu Merkava 2, diferentele venind odata cu loturile 3 si 4. Lotul 3 a venit cu blindaj revizuit pe plafonul turelei -placi de blindaj multistratificat de ultima generatie, revizuite si modernizate, in urma experientei Liban 1982 cand tancul s-a confruntat cu elicopterele de atac/asalt siriene suferind avarii si distrugeri (foarte probabil a aparut odata cu standardul de modernizare 3B/Baz, s-a aplicat si standardului 3D/Dor Dalet si Merkava 4). De asemenea, in Liban 1982, Merkava 1 si Merkava 2 au fost grav avariate in urma lovirii de catre luptatori Hezbollah cu RPG-7 a partii frontale a turelei, zona vulnerabila deoarece acolo se afla tunul si mecanismul de ridicare al acestuia. Drept urmare, tunul a fost echipat si cu operare manuala in caz de urgenta –ridicare/coborare, iar partea frontala a turelei+zona tunului au primit placi de blindaj aditional compozit (sunt produse de catre compania RAMTA, subsidiara a IAI, din Beer Seva, desertul Negev, sudul Israelului. Compozitia placilor e strict secreta si in ziua de astazi din motive evidente dar se presupune ca sunt similare blindajului compozit laminat Chobham, straturi succesive de metal, ceramica si plastic care absorb si disipeaza energia proiectilelor)+placi de blindaj reactiv ERA. Foarte probabil, din 1995 si Merkava 3 Lot 1/2 au primit blindaj aditional si placi ERA, acestea dotand cu certitudine si Merkava 4.
Merkava 3D – Dor Dalet
Turela a primit un nou sistem de actionare/manevrare electric si manual in caz de urgenta crescand viteza de rotatie -360◦ in maxim 32/34 de secunde (electric). A fost inlocuit vechiul sistem hidraulic deoarece lichidul pe care il continea se putea aprinde in cazul lovirii turelei –o alta modificare adusa in urma experientei Liban 1982 (Corpul Blindat IDF a constatat acest fapt chiar mai inainte, dupa Iom Kipur 1973, fapt notificat in cursul acestei serii de articole).
Pe lateralele turelei se afla 4 lansatoare de grenade fumigene&termice CL-3030, o alta imbunatatire adusa protectiei blindatului dupa Liban 1982 –grenadele au rol de mascare si sunt eficiente impotriva rachetelor antitanc ghidate TV&IR. Sistemul e fabricat de IMI sub numele de Pedestal-Operated Multi-Ammunition Launching System/POMALS/Sistem de Lansare Automat Munitii Multiple pe Postament (a aparut in 1989) si e destinat tuturor vehiculelor blindate fabricate local –tancuri, transportoare blindate, ARV etc. Doteaza si Merkava 4, fiecare container POMALS contine cate 6 grenade fiind actionat electric/automat sau manual in caz de urgenta. Tancurile au doua astfel de dispersoare, cate unul pe fiecare lateral a turelei acoperind zona frontala si cea laterala a masinii de lupta. Sistemul de detectare, alarmare si lansare grenade e complet complet automat reactionand rapid la iluminare laser si IR. La Merkava 4 sistemul POMALS, conform surselor independente, e mult mai performant reactionand la intreaga gama de radiatie din spectrul infrarosu: Near-Ifrared/NIR/Infrarosu-Apropiat, lungime de unda cuprinsa intre 0,7-5 qm/215-430 THz; Mid-Infrared/MIR/Infrarosu de Unda Medie, lungime de unda cuprinsa intre 5-40 qm/100-215 THz; Far-Infrared/FIR/Infrarosu Indepartat, lungime de unda cuprinsa intre 25-350 qm/100 THz-300 GHz. Sistemul lanseaza grenade de consternare (impotriva infanteriei si a luptatorilor de gherila –razboi urban, munitie non-letala), grenade fumigene (mascare), grenade antipersonal, momeli/capcane termice chaff&flares (impotriva rachetelor ghidate IR si radar), grenade incendiare. Postamentul lansatorului e actionat electric, automat, putandu-se roti 220◦ (110◦ stanga/110◦ dreapta) lucrand direct cu sistemul de avertizare la iluminare laser si radar AMCORAM LWS-2 produs de catre compania Amcoram, membra a holdingului Amcor Ltd din orasul Herzliya, centrul Israelului, 15 km nord de Tel Aviv, oras turistic la Marea Mediterana. LWS-2 a fost proiectat si produs cu sprijinul Frantei via SAGEM, originalul aparand pentru prima data pe AMX-10RC.
Pe Merkava 4 si Merkava 3B/D, sistemul e modernizat la standard ARPAM, sistem de aparare activ&pasiv destinat si rachetelor antitanc ghidate compus din LWS-2 (detector avertizare laser si IR), sistem electro-optic pasiv PIAN (produs de IMI prin subsidiara Elop Ltd/EL-OP Ltd din Rehovot/central Israelului, detecteaza rachete antitanc si aer-sol) si lansatoarele de grenade/momeli POMALS. Merkava 4 si Merkava 3 au cate 3 detectoare LWS-2 dispuse pe turela oferind protectie 360◦, unul fiind dispus deasupra tevii tunului.
Ambele blindate, Merkava 3 si Merkava 4, au FCS Elbit Knight Mk.3 considerat a fi printre cele mai moderne din lume, avand design modular si sistem integrat de informatii tactice (unele surse il numesc Elbit Abir sau Barak Zoher/Fulgerul Luminos??? Mk.3 a aparut, foarte probabil, in 1995 odata cu Merkava 3B/Baz/Soim. Cert e faptul ca FCS Knight/Cavalerul e deosebit de scump datorita tehnologiei inalte conform surselor independente israeliene, peste 30% din costul Merkava 4!). Datele colectate de senzorii zi-noapte sunt prelucrate in timp real de catre computerul tactic si transmise pe monitorul comandantului si tunarului. Unele surse sustin ca la Merkava 4, comandantul si tunarul dispun pe casca de un sistem de afisaj similar pilotilor de F-16I “Soufa/Furtuna”, Elbit Dash IV, foarte probabil dupa 2008 –pe casca sunt afisate unele date culese de catre senzori (aoleo mama, da’ noi in ce secol suntem, vai mama noastra cu TR-ul ala!). FCS dispune de Dual-Axis Stabilized Line-of-Sight/DAS complet computerizat stabilizat pe doua axe (lucreaza cu tunul calibrul 120 mm) –computerul identifica rapid tintele urmarindu-le automat, selecteaza obiectivele primordiale si proiectilele specifice tipului tintei. DAS are constructie modulara fiind usor de modernizat, intretinut si adaptat diverselor tipuri de turele –IDF il are si pe M-113, spre exemplu!
FCS dispune si de TISAS/Thermal Imaging Stand-Alone System/Sistem Autonom de Imagistica Termica foarte avansat, imaginile captate de acesta ajungand rapid pe monitorul comandantului si tunarului, foarte probabil si pe cel al conductorului (in vederea pozitionarii optime a blindatului in vederea tragerii sau pentru evitarea luarii in tinta de catre inamic). Si acesta e modular putand fi upgradat usor si permanent. Eee, TISAS are in arhiva proprie (computer balistic) imagistica termica&foto a tuturor tancurilor si blindatelor sovietice&rusesti aflate sau nu in dotarea arabilor, printre acestea aflandu-se cu certitudine T-55/62/72/80/90! “Biblioteca”, conform surselor independente, e permanent upgradata, foarte probabil urmatorul “stocat” ar fi T-14 Armata…Mda, parere personala, Israelul e printre cei mai buni experti mondiali in armament sovietic/rusesc, daca nu cel mai bun!
Comandantul Merkava 3/4 dispune de CAPS/Commander Advanced Panoramic Sight, un periscop orientabil 360◦ actionat din turela pentru constientizarea in timp real a situatiei tactice stabilizat pe doua axe, echipat cu camera video zi-noapte, periscop protejat de o cutie blindata. Din putinele date existente, comandantul, prin acest periscop, supravegheaza campul tactic putand selecta tinte primordiale care apar instant pe monitorul tragatorului, inclusiv solutia de tragere. CAPS poate fi adaptat pe platforme militare din toata lumea, tancuri, masini de lupta ale infanteriei, transportoare blindate, chiar si nave rapide de patrulare si atac.
Merkava 3 nu a luptat niciodata cu suratele arabe insa a schimbat “saluturi amicale” cu luptatorii Hezbollah!
Exista surse independente care sustin ca Merkava 4, posibil si Merkava 3 B/D, dispune de un sistem inteligent de legatura radio cu salt in frecventa cu aeronavele de lupta ale IAF, inclusiv AWACS. Acest sistem e 100% compatibil NATO si a aparut dupa anul 2000 facilitand legatura radio cu aeronava IAF sau cu statia de sol cea mai apropiata de locatia blindatului. Sistemul functioneaza pe baza principiului non-interferentei asigurand o legatura radio foarte buna in conditii de bruiaj si existenta in zona a altor frecvente radio, LF/Low Frequency (UL-Unde Lungi, kilometrice), UM/Medium Frequency (UL-Unde Medii, hectometrice), HF/High Frequency (US-Unde Scurte, decametrice), VHF/Very High Frequency (UUS-Unde Ultrascurte, metrice). Foarte probabil lucreaza si in zona microundelor (unde decimetrice/UHF, centimetrice/SHF, milimetrice/EHF). Se pare ca sistemul radio securizat de pe Merkava 4, posibil si 3 B/D, dupa anul 2000 dispune de o aplicatie software foarte avansata care ajuta operatorul radio sa diagnosticheze in timp real starea sistemului, spectrul interferentelor radio, tipul bruiajului si zona de amplasare a aparaturii de bruiaj (foarte probabil, aplicatia software e la origine americana fiind similara cu Systems Planning, Engineering and Evaluation Device/SPEED, aplicatie dezvoltata de compania Northrop Grumman in 1988-1989 pentru USMC). Foarte probabil, astazi, ca toate vehiculele blindate ale IDF sa dispuna de o frecventa de urgenta, similar aeronavelor de lupta ale IAF, care se activeaza automat atunci cand vehiculul e lovit sau iradiat laser sau IR –frecventa poate fi activata si manual de catre orice membru al echipajului si emite inclusiv via-satelit, localizarea vehiculului aflat in dificultate facandu-se in timp rapid prin GPS si triangulare Doppler (unii experti rusi considera ca asa se explica extraordinara eficienta MEDEVAC a fortelor israeliene. Daca e asa, bravo lor! Pentru unii, viata militarului chiar conteaza! Se spune ca precizia localizarii via-satelit e de sub 100 m ceea ce e absolut remarcabil. In program e implicata, din putinele date existente, si Sokhnut heKhalal haYisraelit/Israel Space Agency/Agentia Spatiala Israeliana prin satelitii de recunoastere si comunicatii din gama Amos si Ofek realizati de IAI&IMI, orbita geostationara).
Merkava 3 a venit cu o noua motorizare, mai puternica, pentru a suplini greutatea crescuta datorita blindajului aditional si placilor ERA. A fost motorizat cu AVDS-1790-9AR, 1200 CP/894 kW, Diesel, racit cu aer, 12 cilindri, raport putere-greutate 19 CP/tona, produs de catre compania americana Teledyne Continental Motors din februarie 1988 (revizia motorului se face la fiecare 800 de ore de functionare. La Merkava 1/2 mentenanta se facea, foarte probabil, la maxim 400 de ore de functionare). Transmisia e de fabricatie israeliana, Ashot Askelon, 4 trepte inainte+3 trepte inapoi, automata. Suspensii revizuite si modificate pentru a sustine greutatea marita cu aproximativ 2 tone (65 tone greutate Merkava 3 gata de lupta, viteza maxima pe sosea 65 km/h) –fiecare roata portanta dispune de propriul brat culisant (foarte probabil oscileaza 30 cm in sus si 30,4 cm in jos)+doua arcuri coaxiale elicoidale/arc dublu cu surub. Prima si ultima roata sunt prevazute cu limitator de incovoiere hidraulic. Partea superioara a senilei se sprijina pe 5 role, lungimea acesteia fiind marita.
Rezerva interna de combustibil a crescut la 1400 L, acesta fiind depozitat in celule/rezervoare din cauciuc cu grosimea de 7 cm, auto-obturante, autonomia pe sosea fiind de 500 km.
Podeaua e in forma de “V” si conform surselor israeliene rezista la minele antitanc sovietice TM-46/5,70 kg de TNT, TM-57/6,34 kg de TNT si TM-62/7,50 kg de TNT sau RDX. Podeaua s-a dovedit a fi ineficienta la DEI care contin peste 70 kg de TNT –astfel de dispozitive au fost perfectionate de-a lungul timpului de luptatorii Hezbollah si “incercate” pe blindatele israeliene. Un Merkava 3, conform surselor oficiale IDF, a fost distrus de un DEI continand 80 kg de TNT amplasat sub sosea, pe 14 februarie 2002, echipajul fiind ucis. In 2006 s-au confruntat cu DEI mai puternice, continand 100 kg de TNt, chiar mai mult, asta dovedind faptul ca si Hezbollah invata din conflictele cu israelienii, cu alte cuvinte, nici astia nu stau pe loc! Mda, se vehiculeaza in media israeliana ca luptatorii palestinieni au inclusiv instructori din fostele comandouri siriene, ba chiar fosti SPETNAZ, acum mercenari! Cert e faptul ca IDF recunoaste ca luptatorii Hezbollah “sunt foarte bine antrenati si motivati avand in dotare rachete antitanc moderne, precum RPG-29” (antrenamentul incepe de la varste fragede, 9-10 ani, asa-numitii “copii soldat”! Indoctrinarea incepe chiar mai devreme, 5-6 ani, virusand iremediabil mintea baieteilor si fetitelor care la aceasta varsta ar trebui sa se joace cu masinute si papusi…Pacat!). In Liban 2006, conform IDF, 50 de Merkava 1/2/3/4 au fost lovite de Hezbollah cu RPG-7, RPG-29, AT-14 Kornet si DEI, 6 fiind complet distruse (surse rusesti sustin ca si vechiul 9K111 Fagot/AT-4 Spigot si-a facut treaba distrugand 3 Merkava 2 -doi tanchisti pierzandu-si viata, restul fiind raniti. Rusii sustin ca luptatorii Hezbollah au tras 28 de rachete Fagot pana s-au prins cum pot penetra blindajul aditional stratificat frontal si lateral al turelei Merkava 2 -tragand rapid 2 rachete in acelasi loc). Invatamintele trase atunci s-au regasit in Merkava 4 “reloaded” la nivel de protectie, astfel ca in Liban 2008/2014 niciun tanc n-a fost pierdut cu toate ca IDF a avut pierderi umane insemnate. Vom vedea in capitolul urmator ce si cum a fost…
O alta inovatie interesanta, unica la acea vreme aparuta dupa Liban 2006, a fost proiectilul numit Kalanit, creat si fabricat de catre IMI, o arma inovatoare si letala totodata! M-339 Kalanit (HE-MP/High Explozive-Multi Purpose) calibrul 120 mm are ghidaj via satelit oferind echipajelor Merkava 3 si Merkava 4 B/Baz capacitatea de a lovi cu precizie cladiri, amplasamente rachete antitanc, grupari inamice, obiective protejate, vehicule usor blindate chiar si elicoptere. Proiectilul poate detona in aer deasupra obiectivelor vizate (au fost utilizate impotriva teroristilor Hezbollah la cererea “specialilor” AMAN&Mossad, spre exemplu), poate detona la impact sau poate penetra planseuri din beton explodand in interiorul cladirii/obiectivului –explozie intarziata. Modul de detonare e selectat automat de catre comandant sau tunar. Din putinele date publice, astfel de proiectile necesita echipamente speciale, blindatele Merkava 3D si Merkava 4 fiind echipate cu un sistem extrem de avansat de management al luptei numit “Tzayad/Vanatorul”, sistem considerat strict secret. M-339 Kalanit a fost utilizat pentru prima data in lupta in timpul operatiunii “Protective Edge”, Gaza 2014 si, conform israelienilor, “a asigurat succesul in lupta urbana fara victime colaterale inutile” (conform surselor IDF, in 7 saptamani, 8 iulie-26 august, au distrus 1500 de tinte, 200 de tuneluri si buncare Hamas, 790 de lansatoare de rachete+3000 rachete si mortiere, 70 de centre de instruire teroriste, 70 de depozite de arme si munitii+fabrici clandestine, peste 4500 de luptatori Hamas ucisi. IDF a pierdut 2125 de oameni, 1400 fiind raniti). M-339 are urmatoarele caracteristici: calibrul 120 mm; greutate aproximativ 27 kg; lungime 98,40 cm; fuzee electronica programabila; incarcatura exploziva de mare putere 2,30 kg; viteza initiala a proiectilului 900 m/s; poate fi utilizat de catre toate blindatele vestice echipate cu tun calibrul 120 mm L-44 si L-55 (Germania, Italia, Coreea de Sud si SUA l-au importat pentru Leopard 2A4/5/6, K-2, M-A1/A2 Abrams&M-60A3 si Ariete). Foarte probabil, astazi exista si varianta cargo a acestui proiectil, varianta care contine sute de bombleti anti-infanterie si anti-blindaj.
Va urma.
WW
SURSE DATE SI POZE: Wikipedia, Enciclopedia Libera, Internet
www.military-today.com › tanks
www.armyrecognition.com › …
www.army-technology.com › …
tanks-encyclopedia.com › Isra…
www.militaryfactory.com › isr…
warfarehistorynetwork.com › …
www.tanks.net › tank-history
www.idf.il › minisites › armor…
israeli-weapons.com
http://www.patton-mania.com › …
https://www.warhistoryonline.com › …
https://www.historynet.com › t…
http://fofanov.armor.kiev.ua › …
https://below-the-turret-ring.blogspot.com › …
israeli-weapons.com
https://amp.en.google-info.org › …
http://www.archives.mod.gov.il › …
http://www.tankarchives.ca › t…
https://www.jewishvirtuallibrary.org › …
https://elbitsystems.com › Catalog-Tanks_15_Web
http://henryjacksonsociety.org › uploads › 2017/02
https://www.ynetnews.com › a...