Pai conform cu declaratile generalului american Christopher Bogdan, care vorbind in fata parlamentarilor olandezi, lauda eficienta operarii avioanelor F-35 , la doar 24000 $ pe ora de zbor, all-inclusive sa zicem asa, spunand domnia sa ca operarea unei flote de F-35 ar fi doar cu 10% mai scumpa decat o flota de F-16C.
Daca in fata argumentului cu “doar 10%” ne inclinam cu respect, ca doar nu se poate compara un F-16 cu un F-35, iar doar pentru 10% in plus chiar merita sa cumperi F-35, faza cu costul orei de zbor a F-16C este, pentru mine cel putin, zguduitoare! Nu am auzit pana acum de o astfel de suma, ci dimpotriva valoarea orei de zbor a avioanelor F-16 C era fluturata prin fata noastra prin 2008 la aproximativ 8-9000 de dolari, nicidecum +20 de mii de dolari.
Lasand la o parte gluma cu 24 de mii de dolari la F-35A, cand canadienii deja se apropie cu calculele lor de 35 de mii de dolari, poate ar trebui sa explicam publicului ce inseamna de fapt ora de zbor la un avion de vanatoare.
Astfel cand ni se spune ca ora de zbor face 6-8000 de dolari, trebuie sa stim ca aceste sume se refera doar la intretinerea aparatului cu piese si consumabile, salarile pilotilor si tehnicienilor, insa orice tara serioasa raporteaza ora de zbor la intreaga durata de viata a avionului, incluzand aici si bani platiti pe aparat la poarta fabrici, armamentul necesar, pregatirea pilotilor si a infrastructurii de la sol. Astfel pretul real al orei de zbor pe un avion F-16C este estimnat de US Air Forces in jurul valorii de 23000$, iar acest cost este unul mic pentru americani, gandit pentru o perioada de operare de 20 de ani pentru fiecare avion.
Dar haideti sa vedem cat cheltuie de fapt Statele Unite cu flota lor de aparate, pe tipuri si categori:
-F-16C – 23000$
-F-22 Raptor – 68000$
-F-15C – 42000$
-F-15E – 36000$
-A-10C – 18000$ cel mai ieftin avion, din acest punct de vedere
-AC-130U – 46000$
-C-130 – 18000$
-B 52H – 70000$
-B-1B – 58000$
-B-2 – 169000$
Sursa: strategypage
Fata de aceste costuri trebuie sa tinem cont de faptul ca SUA au in mod sigur cel mai scazut cost per ora de zbor din varii motive, pentru respectivele tipuri de avioane: infrastructura foarte dezvoltata, sunt fabricate la ei, oameni pregatiti, coruptie redusa si in acelasi timp toti bani cheltuiti cu operarea si constructia, se reintorc in economia lor.
Acum, revenind la F-16 si F-35, va oferim calculele facute de catre americani in privinta costurilor de exploatare a celor doua aparte. Costuri pentru F-16C si estimari pentru F-35, in anii 2009, 2010 si 2011, calcule publicate in cadrul Selected Acquisition Report, astfel:
-2009, F-16C – 13191$ / F-35A – 15190$
-2010, F-16C – 13466$ / F-35A – 16425$
-2011, F-16C – 22470$ / F-35A – 31923$.
Pentru anul 2011, costurile calculate pentru F-16C reflecta toate cheltuielile facute de catre guvern pentru flota de aparate F-16C, in timp ce costurile cu ora de zbor pentru F-35A, includ toate cheltuielile cu programul JSF facute deja si progonzate a fi facute pana la incheierea acestui program.
Nota: calculul, in cazul F-35A, s-a bazat pe 24 de avioane operationale si zburate 300 de ore pe an, si sunt doar estimative. Calculul pentru ora de zbor a F-16C s-au bazat pe cheltuielile facute deja, astfel datele pentru F-16 sunt certe.
In acest moment prognoza canadienilor vis-à-vis fata de operarea flotei de F-35, la un cost per ora de 35000$ par foarte serioase, atat timp cat nici americani nu sunt departe de aceasta cifra, si asa cum se poate remarca costurile estimate sunt din ce in ce mai mari.
F-16A via Portugalia
In privinta aparatelor F-16A portugheze nu avem date certe privind costul operarii lor, dar daca facem calculul la modul serios, precum americanii si canadienii, si luam in considerare totalitatea sumelor cheltuite pentru a mentine flota de avioane operativa, costul avioanelor, pilotii, tehnicienii, modernizarea infrastructurii, piese de schimb, etc, ajungem in mod sigur la sume care vor depasi 20000 de dolari per ora zburata.
Iar daca mai tinem cont ca F-16 varianta A este deja un avion vechi, iar costul orei de zbor creste odata cu varsta aparatului, putand ajunge cu +50% mai mare decat la momentul in care avionul era nou, ne gandim cam cate ore ne vom putea noi permite sa zburam pe aceste avioane?! Iar daca mai tinem cont ca banii pentru achiztie, de fapt intregul pachet financiar, vine strict din surse bugetare, fara nici un ajutor din partea portughezilor sau al Lockheed Martin, prin investitii compensatorii, ajungem la trista concluzie ca vom avea bani de zburt din an in Paste.
Daca actualele MIG-21 Lancer nu pot fi zburate, desi costul orei de zbor se situeaza in jurul valorii de 5-6000 de dolari, cum vom opera niste avioane care necesita de 3-4 ori mai multi bani?! De unde va avea Romania bani mai multi pentru o a opera un nou tip de avion, atat timp cat implementarera noului sistem de lupta nu este atenuata si ajutata de cresterea economica care ar fi putut fi generata de investitile prin offset?! Ba mai mult decat atat, Romania va plati in avans avioanele si abia dupa ce la va achita, va putea sa dispuna de ele. De ce acest lucru?! Putem doar specula pe idea ca Romania, prin clasa ei politica, nu mai reprezinta o garantie pentru nimeni si astfel pentru aceasta tranzactie ni se cer bani inainte.
Iar ca sa terminam intr-o nota glumeata, situatia sta cam asa, evident noi am inteles gresit spusele guvernului:
-nu vom avea 48 de avioane noi, ci 12 rapciugi vai mama lor.
-nu vom avea offset si plata in rate cu perioada de gratie, ci dimpotriva vom da banii inainte, fara nici o compensare
-nu vom avea Aviatie de Vanatoare, ci Politie de Frontiera
Surse: strategypage & aviatiemagazin
Cu multumiri deosebite lui Alex, pentru materialul SAR pus la dispozitie
GeorgeGMT