Cum noi suntem oameni seriosi si nu vrem sa creem proaste impresii despre talentele noastre economice si militare, RoMilitary prezinta mai jos variante matematice de calcul a sumelor pe care Romania ar trebui sa le plateasca, in toate cele trei cazuri discutate in articolul de ieri!
1. Cazul I. Suntem si noi destepti! Cumparam avioane noi de la Saab, Gripen C/D, 24 de bucati, la 1.3 miliarde de euro, plata in 15 ani, dobanda calculata de noi 2% pe an.
-suma imprumutata– 1.3 miliarde euro
-suma totala platita la finalul creditului–1.742 miliarde euro
-rata anuala–116 milioane euro
Avantaje: avioane noi, care pot fi operate 30 de ani fara probleme, usor up-grad-abile, program de offset care va reduce semnificativ efortul bugetar necesar platii ratelor si operarii avioanelor, slujbe sigure si bine platite.
2. Cazul II. Nu suntem foarte destepti, da nici prosti sa dam in gropi! Cumparam, avioane F-16 block 25 direct de la Guvernul SUA si le modernizam aproape de standardul F-16 block 50/52. 24 de bucati, credit initial 1.3 miliarde de euro. Nu avem informatii despre posibilitatea de rambursare sau daca SUA ne va acorda un credit preferential, cu dobanda joasa. Asadar vom merge pe dobanda obtinuta de Romania la ultimul imprumut de pe piata americana, in urma cu cateva luni. Dobanda a fost foarte putin sub 7%.
-suma imprumutata–1.3 miliarde de euro
-suma totala platita, la 7% dobanda-3.59 miliarde, in 15 ani
-rata anuala–239 milioane euro
Avantajele ar fi ca am avea avioane foarte bune, mai ieftine dacat cele noi (F-16), dar oricum am avea avioane foarte apropiate de standardul unuia nou.
Dezavantaje. Dobanda foarte mare platita si lipsa partiala a offsetului.
3. Cazul III. Suntem cei mai prosti europeni in viata! Cumparam 24 de avioane olandeze si portugheze. Suma totala cheltuita de Romania, in jur de un miliard de euro, avioane, piloti, tehnicieni, infrastructura, etc.
-suma imprumutata initial–1 miliard de euro
– suma totala platita la 7% pe an–2.76 miliarde euro, in 15 ani
– rata anuala–184 milioane de euro.
Avantaje: nu exista asa ceva, mai bine resapam din MIG-urile 21, si asta deoarece avem piloti si tehnicieni gata pregatiti, avem infrastructura, avem practic totul.
Adica unele avantaje ar fi: am deveni obiect de studiu peste ani si ani de zile, pentru exemplificarea tinerilor europeni ce poate face coruptia si incompetenta dintr-o Tara mandra si bogata. Adica am ramane la fel de celebri ca John Wilkes Booth!
Dezavantaje. F-16 A/B olandeze nici macar nu sunt multirol, sunt extrem de vechi, aproape de casare…..si nici nu stiu cu ce sa mai continui. Basca costuri de operare mari si diponibilitatea redusa a flotei. Sunt batrane, nu sti niciodata cand face unul scleroza multipla.
Asadar trei variante de costuri, pe trei variante de achizitie. Cu totul surprinzator, englezii aveau dreptate. ” Suntem prea saracii sa ne cumparam vechituri scumpe!” Cam aceasta ar fi ideea parafrazata din cunoscutul proverb britanic!
116 milioane pe an, offset, slujbe, si 24 de avioane noi-varianta Gripen
239 de milioane de euro, avioane F-16 sh, dar foarte bune, direct de la americani, cu ceva offset, macar la jumatate de suma.
184 milioane de euro pe an, 24 probabil de cazaturi olandezo-portugheze, vai mama lor, F-16A/B, vag multirol, si cu resursa subtire, offset…poate in alta viata, mai buna si mai dreapta.
Acestea sunt optiunile noastre! Ce vom alege?! Stim deja! Ca de obicei cea mai proasta varianta: cele mai vechi avioane, la cele mai mari preturi posibile. Practic vom cumpara 24 de F-16 antice si penibile cu 184 de milioane pe an, in loc sa dam 116 milioane pe an pe 24 de Gripen C/D nou noute, offset, slujbe, bani catre buget.
Dumnezeu sa-i ierte, daca fac asa ceva, pentru ca nici eu, nici multi alti romani nu o vor face, iar candva, roata se intoarce. Vezi Nastase!
Cretu’ DST & GeorgeGMT
PS Metoda de calcul a a fost urmatoarea: suma imprumutata initial= suma imprumutata X (1+rata dobanzi) totul la puterea 15, adica a numarului de ani ai creditului. Este o ecuatia simpla, care insa nu ia in calcul nici un fel de comison bancar. In cazul in care Romania se imprumuta de capul ei, de pe piata de capital, imprumutul va fi intermediat de cel putin o firma. Si astfel va exista cel putin un comision de 1-2%.
In cazul in care Romania ar primii creditul pe filiera guvernamentala, trezorerie-trezorerie, de la Suedia, sau SUA, astfel de comisioane nu mai intra in calcul.