În jur de 9 luni, dacă vrei să faci treaba bună. Aflăm din surse oficiale norvegiene – Forsvarsmateriell (FMA, Agenția de Achiziții a Forțelor Armate Norvegiene) că primul lot de tehnicieni români, în jur de 80 de persoane, a finalizat pregătirea pentru întreținerea aeronavelor F 16MLU achiziționate din Norvegia.
Este vorba despre personalul tehnic necesar primei escadrile de aparate (16 aeronave F 16 de la Câmpia Turzii). Pregătirea acestui lot a demarat în iunie 2023 și a fost finalizată în februarie 2024.
Al doilea lot, necesar celei de-a doua escadrile de F 16 MLU a început pregătirea în septembrie 2024 și va dura până în decembrie 2025.
Instruirea este asigurată de Kongsberg Aviation Maintnance Services și Agder Aviation Tech Team și face parte din acordul de achiziție a celor 32 de aparate F 16MLU.
Din acord mai fac parte motoare de schimb, piese, documentație tehnică, SDV-uri, posibil simulatoare.
Din declarațiile autoritatiilor norvegiene rezultă însă că avioanele vin în România cu o durată de “viață” rămasă de 15 ani, pe medie, cu 50% mai mare decât cei zece ani anunțați ințial. Evident că norvegienii nu au făcut referire la numărul de ore de zbor rămase disponibile, știm din surse românești că acestea ar fi în jurul a 2500h pe medie.
Acum, norvegienii și-au zburat avioanele destul de bine, le-au și întreținut perfect, astfel încât mai rămâne de discutat despre câți ani și câte ore de zbor mai au F 16MLU norvegiene.
Și dacă la capitolul tehnicieni suntem în grafic nu știm exact cum stăm la piloți, ceea ce știm este că FAR își pregătește viitorii piloți de F 16 pe trei filiere distincte: Statele Unite, Portugalia și Centrul pentru pregătirea piloților de F 16 de la Fetești.
Cum primele F 35A ar trebui să ajungă în țară după 2030, rezultă că avem suficientă resursă pentru cele 49 de F 16MLU până la operaționalizarea primei escadrile de 16 F 35A Block 4.
Referitor la cea de-a treia escadrilă F 16MLU, știm că aceasta va fi staționată pe baza aeriană MK atunci când infrastructura de acolo va fi gata.
Și, bineînțeles că așteptăm cu foarte mare interes demararea programului de modernizare a flotei de F 16 la standardul M6.6.
Între timp, Norvegia este aproape de primi ultimul F-35 Lightning II, cel de-al 49 aparat – din 52 comandate – sosind la baza aeriană de la Ørland pe 27 februarie. Ultimele trei aeronave vor ajunge în primăvară.
GeorgeGMT