Este vorba de configuratia A29 Super Tucano pentru Filipine:
Cu o masa totala maxima de 5,4 tone, Tucano are un plafon de zbor de 10,6km, o viteza maxima de 590km/h si o raza de actiune de lupta de 550km, putand sta in aer aproape 8 ore si 30 de minute cu rezervoare suplimentare ceea ce corespunde la o distanta parcursa de 2855km. Motorul de 1600 CP este un turbopropulsor Pratt & Whitney Canada PT6A-68C.
Structura Super Tucano
Ca si armament, zbarnaitoarea are 2 mitraliere interne cal. 12,7mm, 5 puncte de acrosaj – 2 sub fiecare aripa si unul central, pentru o masa totala acrosata de 1,55 tone. Printre bunataturile acrosate, in afara de rezervoare suplimentare, enumeram:
- containere cu mitraliere cal. 7,62mm, 12,7mm, 20mm;
- containere cu rachete nedirijate cal. 70mm;
- rachete aer-aer AIM-9 Sidewinder, MAA-1A Piranha, Python 3 sau Python 4;
- rachete dirijate aer-sol AGM-65 Maverick sau Hydra/Cirit;
- bombe Mk81, Mk82 (si versiunea cu kit Jdam: ), sau bombe de demolare M-117, bombe incendiare, cu fragmentatie (BLG-252), Paveway II, Elbit Lizard si IAI Griffin – ghidate laser.
Un Super Tucano costa intre 9 si 18 milioane $ in functie de echipari iar ora de zbor urca la peste 500$.
Diferenta intre trainerul AT-6 si varianta de atac, ca sa nu creada careva carecumva ca pur si simplu la avionul de antrenament ii atarni armamentul de niste piloni si asta e tot:
Apropos de motor, vajnicul Pratt & Whitney Canada PT6 este utilizat de o gama larga de aeronave si are si derivati folositi de elicopterele Bell si Agusta de clasa mica si medie… motorul a echipat si IAR-825TP Triumf.
IAR-825 TP Triumf
Sa ne reamintim ca Piper PA-48 Enforcer, derivat al P-51 Mustang conceput pentru sprijinul la sol si nu pentru antrenament, era echipat cu un motor turbopropulsor Lycoming YT55-L-9 de 2445CP, atingea o viteza maxima de 555km/h, un plafon de 6km (?), o raza de actiune de lupta de 740km si o sarcina utila de 2,58 tone pe sase puncte de acrosaj.
De retinut ca si altitudinea maxima este importanta, un minim de 6km permitand evitarea sistemelor MANPAD/VSHORAD iar peste 10km permitand si evitarea unor sisteme AA SHORAD.
Trecand scurt si prin registrul IAR-99, daca tot se vrea modernizat, ce ar mai putea integra, mai ales versiunea Soim, daca Elbit e deja prezent in schema?
In prezent, cei 4 piloni de pe aripi pot lua cate 250 kg fiecare (inclusiv rezervoare cei interiori) in timp ce pilonul central poate lua maxim 400kg. Armamentul este compus, la alegere, din:
- container cu tun jumelat GSH-23;
- container rachete nedirijate LPR-57;
- rachete aer-aer R-60, Python, R-550 Magic;
- bombe BEM 250/100/50, Mk-82, Opher ghidat IR sau bombe ghidate LASER
unii ar spune ca astea sunt destule…
Ce se mai preteaza a fi integrat?
S-80/STAR-80L, Hellfire/Brimstone/Spike, JDAM? Paveway, Maverick?
Si daca mai nou s-a umplut cerul de drone – adaugam si Mistral/Stinger sau chiar AIM-9? Si poate i-ar trebui un senzor FLIR/IRST integrat in conul de bot in loc de radarul propus de INCAS pentru TD?
Unii spera chiar si la un NSM pe pilonul ventral…
Problema IAR-99 este anduranta si tractiunea reduse datorita motorului Viper gurmand, iar atata timp cat acesta nu este inlocuit, rolul principal ramane cel de avion de antrenament.
Deci in cazul in care lasam deoparte IAR-99, ce optiuni mai avem pentru un rol similar? Cumparam si noi Tucano si „aruncam” YAK-52M ramase in rolul lor pur de antrenament?
Daca tot am deschis discutia, pe cand un nou trainer turbopropulsor pentru Fortele Aeriene Romane? Polonezii au Orlik-ul lor, sarbii au Kovac… noi nu si nu!
Daca noi nu mai putem nimic si nici nu vrem importuri… contactam pe cineva care si stie si poate sau cumparam o licenta?
Stavatti oare mai exista, ca faceau desene distractive?
SM-27 – ar putea fi la fel de bine un UAV
Pana sa inchidem cercul cu segmentul premium – Ares Rutan rescalat si echipat cu un turbofan mult mai economic si Textron Scorpion, turbopropulsorul Aeroprogress T-720 va spune ceva?
Si niste drone…
Poate solutia mai simpla e sa lasam avioanele de antrenament sa se ocupe cu antrenamentul iar pentru CAS si vanatoarea de drone sa folosim avioane dedicate (chiar si turboprop) sau chiar alte drone?
Reaper vs Predator
Iar la categoria UAV de clasa medie, pana sa ne uitam la Hermes 450 si MQ-1C Gray Eagle sau MQ-9 Reaper, sa ne reamintim ca SUA au retras in 2018 peste 200 de MQ-1 Predator si le-au stocat, oferindu-l si la export in versiunea XP, initial fara capacitatea de a purta rachete Hellfire, Griffin sau Stinger (asa cum are versiunea americana) dar cu o autonomie de pana la 35 de ore. Statiile de comanda de la sol au fost cel mai probabil modernizate si refolosite cu sistemele mai moderne, cum ar fi MQ-1C Grey Eagle. MQ-1 a fost si prima drona angajata in lupta aer-aer: in ultimul razboi din Golf, in 2002, a angajat folosind racheta Stinger un MIG-25, pe care insa nu l-a doborat, fiind in schimb doborat de acesta.
Marius Zgureanu
Citeste si:
https://www.rumaniamilitary.ro/subsonex-jsx-2
http://www.rumaniamilitary.ro/avionul-de-antrenament-romanesc-un-proiect-imposibil
http://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova
http://www.rumaniamilitary.ro/proiectul-ares
http://www.rumaniamilitary.ro/scorpion-versus-ares-posibila-competitie-low-cost-cas
http://www.rumaniamilitary.ro/alr-piranha-concept-de-avion-multirol-usor-elvetian
https://www.rumaniamilitary.ro/avioane-craiova-reloaded
“Dilema Avioane Craiova vs solutia pentru Fortele Aeriene Romane! O noua solutie pentru RoAF!”
https://www.rumaniamilitary.ro/microfighterul-incas
https://www.rumaniamilitary.ro/aero-f-a-259
https://www.rumaniamilitary.ro/supercroaziera-solutie-aplicabila
https://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-saker-s-1-avion-cu-reactie-personal
http://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-de-turboreactor-modular-de-antrenament-dart
https://www.rumaniamilitary.ro/leonardo-aermacchi-m345
https://www.rumaniamilitary.ro/aero-vodochody-prezinta-l-169-alca