Noul AH-249
Vinzi turcilor elicopterul de atac A-129 Mangusta si la doar cativa ani apari cu un nou elicopter de atac, destul de radical modificat fata de ce ai vandut turcilor. Si uite-asa cine are minte vinde si-si pastreaza si avansul tehnologic fata de cumparator, ca doar n-o sa vinzi viitorul ci intotdeauna trecutul cel mult prezentul…
Iar cu banii din vanzarea vechii variante te dotezi cu noul elicopter de atac AgustaWestland AH-249, un aparat care este descris de catre armata italiana ca fiind un elicopter de cercetare si escorta, nu va concura cu elicoptere dedicate antitanc cum ar fi Apache-ul AH-64E, Mi-28 sau Ka-52…insa oare este asa? Observam ca AH-249 va fi inarmat cu o gama larga de rachete de 70 mm neghidate și ghidate, inclusiv rachete antitanc TOW-2 și Hellfire (cu siguranta si SPIKE-ER) si rachete aer-aer. Tunul de 20mm va fi acelasi, cu mai multa munitie, dar este foarte posibil sa fie modificat sistemul optoelectronic. La exterior nu distingem multe diferente fata de actualul A-129 Mangusta, dar aparentele inseala…
Noul AH-249 este cu 50% mai mare decat predecesorul sau, va dispune de doua motoare turbofan General Electric CT7-2E1, o greutate maxima la decolare cuprinsa intre 7 si 8 tone (in functie de versiune/echipare), incarcatura de 1800kg, o noua avionica etc. Noua aeronava va dispune de o raza de actiune crescuta astfel incat sa poata opera impreuna cu elicopterele NH 90 si CH 47F, de sisteme de protectie impotriva prafului si a zapezii, putand astfel opera atat in mediul arctic (temperatura minima -40*C) cat si in mediu desertic (temperatura maxima +50*C).
Despre carateristicile stealth nu se cunosc prea multe dar se stie deja ca aparatul va ingloba diferite tehnologii care sa-i permita o semnatura radar redusa, sau macar mai redusa decat a actualului A-129D Mangusta. Se va avea in vedere si reducerea vizibilitatii in spectrul infrarosu, sistem activ de contramasuri electronice si, bineinteles, ca noul AH 249 va putea interactiona cu drone.
Deocamdata cam atat si vom mai avea de asteptat pana cand constructorul ne va oferi si alte amanunte, de remarcat doar ca italienii au vandut Mangusta si aproape imediat au trecut la dezvoltarea unei noi generatii de elicoptere de atac, generatie care va avea de fapt o platforma comuna cu elicopterul de transport militar mediu AW149 (ce nu se va limita doar la motoarele GE CT7-2E1), demonstrand faptul ca macar cineva in Europa se gandeste la avantajele unei „sinergii” modernizate de tip UH-1Y/AH-1Z.
Putin probabil ca atunci cand au batut palma cu turcii, macaronarii sa nu fi avut deja in minte acest proiect (a se vedea „comonalitatea” – cuvantul inca nu exista in DEX – intre AW139 cu motoare de 1500cp fiecare, AW149 si AW189 cu motoare de 2000cp fiecare si chiar AW169 cu motoare de 1000cp fiecare).
Dar daca ai industrie si cercetare-dezvoltare proprii aceasta afacere este chiar una de manual: vinzi ce-i vechi si cu banii obtinuti dezvolti altceva…ce cu siguranta se (va) cere pe piata.
GeorgeGMT
Articolul polonez (italienii au prezentat recent conceptul in Cracovia) de la care a inceput totul: http://www.defence24.pl/689128,wloski-smiglowiec-szturmowy-nowej-generacji-ah-249-analiza