Pai ma intrebam zilele trecute ce mai fac vasnicii nostri oponenti cu vasnicele lor Gripen C/D, inchiriate de la suedezi, si am dat o raita pe net sa ma informez…
Astfel aflam ca aviatia ungara sta de la rau in jos, conform cu un fost ministru al apararii si, ca n-o mai lungim, pilotul care s-a facut arsice –aterizand cu Gripenul pe burta – avea saracu’ doar 8 ore de zbor pe 2015 (adica la jumatatea anului!!), pana la accident. Dupa accident avea 8 ore si ceva, o catapultare si un avion facut praf in palmares…
Mai spunea ex-ministrul maghiar, Imre Szekeres, ca guvernul nu dat bani pentru kerosen, nu a cumparat bombe, rachete si alte acareturi pentru aviatie, asa ca in caz de ceva mai bine stau relaxati ca ajungem noi repede la Budapesta, pentru a treia oara, si-i salvam, precum in 1919 de bolsevici, daca-i ataca sarbii, care nici aia n-au aviatie, dar in fine…
Ca sa ne mai aducem aminte, Saabul si-a pus mainile in cap cand baieti din pusta au dat de pamant cu doua Gripene (unul C si unul D) in mai putin de doua luni – unul in mai si altul in iunie anul trecut. Ambele incidente au fost puse pe seama slabei pregatiri a pilotilor.
Inainte…
Dar sa luam pe rand.
Pe 19 mai 2015 un Gripen D (cu doua locuri), al ungurilor a iesit, in mare viteza, de pe pista si praf s-a facut. Ambii piloti s-au catapultat si au supravietuit fara probleme accidentului. Aparatul maghiar participa la niste exercitii impreuna cu cehi pe baza aeriana ceha de la Vidsel/Čáslav.
OK, dupa ce ungurii au dat vina foarte vocal pe aparat, a venit randul unei comisii tehnice sa verifice epava si dupa indelungi si foarte atente verificari s-a ajuns la concluzia ca piloti unguri sunt de vina. Se pare ca pilotul maghiar, venit la aterizare, a folosit simultan si frana si acceleratia, apoi s-a catapultat.
Aparatul era in perfecta stare de functionare in momentul catapultarii. Aia doi probabil – este doar o speculatie proprie- s-au catapultat de frica, sa vada si ei cum este, sa intre in Clubul Omizii (unii dintre noi stiu ce-i aia) sau pur si simplu din incompetenta. Unul dintre piloti era general si este cam greu de crezut ca un general ar fi pilot activ, cel mai probabil individul “fura” ore de zbor de la pilotii adevarati. Se intampla si pe la noi…
Avionul paguba totala.
…si dupa
Kecskemét Air Base, 18 iunie. Un Gripen C decoleaza in forta, dar pilotul remarca ca roata din bot nu se mai escamoteaza, incearca el s-o miste, nu poate si atunci aterizeaza pe burta, incercand sa contrloleze aterizarea. Nu reuseste si atunci se catapulteaza, scaunul nu functioneza insa normal, nu se separa de parasuta si bietul pilot atinge pamantul cu tot cu scaun si se alege cu coloana vertebrala rupta. Asadar probleme si la avion si la scaun.
Adica basca ca nu functiona jamba din bot, dar saracu’ pilot nu stia ca nici scaunul nu era in cea mai buna forma. Pacat de bietul om…
Gripenul „C” cu numar de bord 30, implicat in accidentul de pe Kecskemét
Aici este greu de crezut ca si avionul si scaunul n-au functionat si cel mai probabil problema o constituie intretinerea defectuoasa (la fel ca si in cazul Suhoi 30MKI indiene). Drept dovada ungurii au anuntat ca vor suplimenta numarul de tehnicieni de la 56 la 91…
Surprinzator de mare…suplimentarea! Avionul cica poate fi reparat.
Pe 26 iunie un avion pentru antrenamentul primar Yakovlev Yak 52 al Hungarian Air Forces a luat foc in aer.
Mai stim de asemenea ca inainte de accidente ungurii au inchiriat de la cehi doua aparate ALCA L 159 pentru ca pilotii lor sa zboare totusi pe ceva, dar din lipsa de fonduri zburau doar un aparat.
Astfel ca, in linii mari, putem sta linistiti – macar pe zona aviatiei – din partea vecinilor nostri: ungurii sunt slabi de pica singuri, sarbii abia daca mai au cu ce zbura (1-2 avioane), bulgarii numai au deloc, ucrainenii sunt vai mama lor, nici avioane, nici piloti, nici nimic, asa ca noi, cu 24 de F 16A/B MLU (in viitor) avem deja alura unei super-puteri 🙂 .
GeorgeGMT