Romania Military

Ce pot face altii mult mai saraci ca noi…

Didgori 4×4 MEDEVAC

Pai pot face pentru ca nu sunt nici atat de corupti, nici atat de capusati de incompetenti precum suntem noi.

Georgienii, efectiv vai sufletul lor si aflati intr-o situatie geopolitica criminala, pot sa fabrice vehicule 4×4 blindate mai mult decat decente. Ok, nu sunt JLTV-uri sau Mercedesuri G dar una peste alta isi fac treaba cu ele si nici nu au motive sa le fie rusine cu produsele lor.

Au luat un sasiu de FORD F550 cu un motor de 450CP si mai departe l-au adaptat confrom cu cerintele armatei, bazandu-se si pe experienta Otokar Cobra si Rafael Wolf (pe care il avem si noi in dotare), iar rezultatul este unul cu mult peste asteptari.Au rezultat  platforme de baza: Didgori – vehicul multirol de 8 tone (8,85 tone complet echipat de lupta) cu 5 variante de configurare de baza si versiunea mai compacta – vehicul blindat de recunoastere – Didgori2.

Didgori 2 are si el 5 variante:

De retinut ca Didgori 2 a invins alte 8 modele in competitia pentru armata Arabiei Saudite, printre care Oshkosh M-ATV si Lenco Bearcat. In 2016 sauditii au comandat 100 astfel de vehicule, pentru suma de 40 milioane $. Adica, in medie, costul unui Didgori 2 a fost de 400.000$.

Didgori la Eurosatory 2018

Despre  Didgori am mai discutat pe aici, dar astazi aducem vorba despre 4×4-ul georgian in oglinda cu situatia noastra in dotarea cu vehicule 4×4 blindate, situatie care este una macar jenanta, Armata Romana reusind “performanta” sa aiba doar o mana de HUMVEE (primite mai mult de pomana de la americani) si o mana de URO Vamtac cumparate din Spania.

Despre productia/dezvoltarea unui astfel de vehicul in tara nici macar nu s-a pus serios problema, ba s-au mai facut si de ras cu Duster Army, cocotand o turela pe un exoschelet si prezentand-o natiunii, noi chinuidu-ne doar cu STIMPEX Dracon.

Pai atunci georgienii ar trebui sa ne scuipe drept intre ochi, ei sunt saraci lipiti pamantului, n-au NATO si UE, n-au o industrie auto bine dezvoltata la ei in casa dar cu toate acestea au reusit un Didgori acolo unde pe ai nostri i-a dus mintea doar la Duster Military.

Didgori 3 (6×6) MRAP pe sasiu ucrainean KrAZ-6322

Didgori in varianta de baza este inarmata cu o turela care sustine o mitraliera de 7,62, iar masina rezista 6-8 kg de explozibil sub roata, o performanta decenta, avand nivelul protectiei de baza 2 STANAG 4569 . Accesul in compartimentul trupei se face atat prin spate cat si prin 2 usi laterale.

Mai exista MRAP-ul 6×6 Didgori 3 capabil sa transporte 3+9 militari, dar acesta este bazat pe sasiu de camion ucrainean KRAZ-6322 cu un motor de 350CP. Are ca derivat si o platforma blindata de 20 de tone pentru lansator MLRS de tip ZCRS-122, o evolutie a BM-21 GRAD. Daca tot ne-am torpilat singuri platforma Roman/DAC folosita si la LAROM…

Masina este in acelasi timp o platforma modulara putand fi transformata in orice ar avea nevoie armata iar abina poate acomoda 9 militari cu tot cu sofer in varianta Didgori 1 APC, respectiv doar 7 in varianta Didgori 2.

Video cu linia de asamblare:

Noi insa suntem fermi in prostia noastra colosala si cel mai probabil ca programul de dotare cu vehicule 4×4 blindate (daca va fi, cand va fi) se va desfasura dupa formula cunocuta deja: noi banii, masinile vin cu vaporul sau cu trenul, iar producatorul va fi obligat sa ne construiasca si ceva soproane unde sa tinem vehiculele sau, in cel mai rau caz, va trebui sa le asambleze aici, eventual sa le si vopseasca, desi Romania are in curte doi mari producatori auto care ar putea, daca sunt platiti, sa fabrice local cam orice te-ai gandi, roti sa aiba si motor cu ardere interna.

Nu mai discutam si despre Iveco, care de curand s-a apucat sa-si dezvolte propria capacitate de productie/asamblare langa Targoviste. Deci trei mari producatori auto chiar la noi in casa.

Dar noi, cel mai probabil, ne uitam dupa JLTVul americanilor…

GeorgeGMT

Exit mobile version