Romania Military

Cei (cele) noua magnifici! Un articol tragic-comic…

 

Domne, in fata omenirii au stat mereu doua intrebari fundamentale! Inca de pe vremea cand apararea antiaeriana a obiectivului sau dimpotriva, atacul la sol din aer, era realizat cu sageti si pietre, adica arcuri si prastii, militarul si-a pus doua intrebari extrem de sacaitoare: calitate sau cantitate?!

Sa-i dai inamicului o piatra in cap si cu asta basta, sau sa dai dupa dansul cu juma’ de cariera de piatra sparta, ca poate, poate il dilesti pana la urma?!

Ei bine calitatea si cantitatea nu fac mereu casa buna! Una e sa ai 48 de avioane, alta e sa ai 9! Acum daca stam putin stramb si judecam un pic schizofrenic, ideea cu noua avioane poate nu este, pana la urma, atat de rea! Poate intre timp ai nostri au descoperit o noua tactica de guerilla in aviatia de vanatoare, tactica care peste ani si ani, sute de ani, va fi considerata mama unei noi tactici de lupta, deschizatoare de drumuri in gandirea militara, poate…

Asadar 48 de avioane…hmmm, suna bine, nimic de zis, dar oare chiar este un lucru bun?! Pai iti trebuie aeroporturi, hangare, o droie de piloti si mecanici, rachete, kerosen…ptiu! O gramada de lucruri scumpe, care la o adica s-ar putea sa nu fie nici macar folositoare, ca daca iti sare in cap unul mai mare, mult mai mare, de la est sa zicem, prieten si vecin cu noi, ala o sa-ti dea la gioale in primul rand la infrastructura ta de aviatie, in care tu ai bagat o groaza de bani: o sa-ti faca gauri in asfaltul pistelor, o sa-ti dea jos radarele, hangarele si o sa-ti fugareasca mecanicii, tragand dupa ei din aer.

Cine nu crede, sa vaza filmul Pearl Harbour, cum trageau japonezii dupa mecanicii americani si cum le faceau pistele sa arate ca autostrazile nostre la sase luni de la inaugurare…Da daca nu ai avioane, piste, mecanici…ce sa-ti faca tie un eventual agresor?! Vine, zboara de nebun si pleaca, cu tot cu bombe acasa. Pai daca americanii aveau in “41 doar 9 avioane si doua fregate nemodernizate, ii mai atacau japonezii?! Mai bateau aia jumatate din Pacific pentru cateva harburi?! Asadar nu mai era razboi si toti eram fericiti…Asa ca poate numarul este un real element de descurajare! Numarul foarte mic de avioane, mic de tot, atat de mic, ca mai mult cheltuie sangerosul inamic cu propriul kerosen, dacat costa avioanele tale.

Iar daca tu ai avioane la a doua, a treia mana, in mod sigur tu te mai ataca nimeni, ca nu renteaza economic si se mai face si de ras.

Daia zic…poate 48 de avioane nu este chiar asa o idee buna! Dar care ar fi urmatoarea idee…si mai buna?! Pai…9 avioane! O sa radeti, stiu, dar voi nu aveti gandire strategica, ca nu sunteti destepti, ca daca erati si voi destepti erati  ministri! Este?! Si oricum, suedezii aia ciudati nu pot intelege asta,  noi nu vom avea in urmatorii 50-100 de ani, suficienti kilometri de autostrada pentru 48 de avioane. Ca trebuie sa ne gandim si la asta, da pentru 9 avioane, in maximum 10 ani, vom avea autostrazi, macar pentru 2-3 decolari, dupa aia…vedem noi. Ca daca va fi sa decolam, dupa autostrazi vom decola, pentru ca terenurile Armatei vor fi vanduta sa platim alea 9 avioane. V-ati prins?!

Asadar logica achizitiei de 9 avioane mi se pare acum foarte limpede si chiar nu inteleg cum de am fost atat de obtuz, sa nu remarc de la inceput geniul conducatorilor nostri!

Pai fratiilor la 9 avioane nici nu-ti trebuie infrastructura, ci doar un garaj ceva mai rasarit. Ca vorba aia, la cate de vechi vor fi, sigur le poti ciocani prin parcari, precum Dacile 1300 odinioara. Nu-ti trebuie piste, ci doar cativa kilometri de drum judetean, obligatoriu cu borduri, am vazut ca avem si asa ceva, adevarat suntem singuri din Europa cu borduri la drumuri nationale, ca oricum aia 9 vor decola doar odata, iar aterizarea este optionala! Apropo le-o da portughezii si parasutele la scaune?!

Deci 9 avioane! Pai pe astea le poti imprastia, cand vine inamicul dupa ele, prin parcari de mall, prin parcuri, sau si mai bine, le punem inca de pe acum in  cate o piata sa zica aia ca sunt monumente. Ca oricum acolo vor ajunge in cativa ani. Ba le putem pastra si dezmembrate ca oricum nu conteaza. Dupa ce trece primejdia si pierdem razboiul, in exil, le asamblam la loc si gata! Macar aviatia am salvat-o…Am fost si noi odata smecheri!

Iar costurile…ei bine costurile sunt oricum destul de mici! 9 avioane-500 milioane de dolari, pare scump, dar in realitate este foarte ieftin. Ca pana la urma sunt totusi 9, cand puteau fi 7, sau chiar 5, la aceeiasi bani!  Aia de la marina ce sa mai zica saracii, ca lor le-au cumparat doar doua. Doua si doua tunuri. Si uite ca se descurca baietii foarte bine, fac voiaje, se duc dupa pirati…pacat ca atunci cand am cumparat fregatele nu au vrut, desi eu stiu ca ai nostri au cerut insistent, cateva tunuri de pe HMS Victory a lui Nelson, cu incarcare pe gura tevii…erau bune, aveau experienta frontului, francezii si acum cand le vad ii apuca tremuratul.

Asadar 9 avioane este pana la urma o afacere rezonabila, si foarte profitabila (nus de ce dar sunt absolut sigur ca este profitabila). Vom avea o aviatie foarte…dislocabila, cate un avion in fiecare mall bucurestean, prin rotatie (avioanele. Nu mall-urile, ca avem mai mult de 9 mall-uri). Oricum chiar daca dusmanul i-ar prinde pe ai nostri la sol, este, trebuie sa recunoastem, al dracului de greu sa nimeresti UN avion, pe ditamai pista, UN avion, in ditamai aeroportul! Greu, foarte greu. Si asa scapam si de necesitatea unei aparari AA performante!

Dai incolo de aurolaci, sa traga la rachete si sa arunce la bombe pana s-or plictisi de tot, dupa un singur avion…

 

 GeorgeGMT

Exit mobile version