Romania Military

Cel de-al patrulea Astute-class…

… a ajuns acasa. Prin “acasa” intelegem portul de baza de unde submarinul va opera de-a lungul carierei sale in Royal Navy (sau macar atata timp cat Scotia va face parte din Regatul Unit).

HMS Audacious, al patrulea pe numele sau, a ajuns in baza navala de pe raul Clyde si de aici incolo nava impreuna cu echipajul sau se vor pregati intens, la tarm si pe mare, pana cand “ansamblul” echipaj/submarin va fi declarat apt si operational.

Primele trei nave din serie sunt: HMS Astute, HMS Ambush si HMS Artful, iar urmatoarele (si ultimele) trei nave din clasa – aflate in diferite stadii de constructie sunt: Anson, Agamemnon si Agincourt, ultimul dintre ele avand un nume de neplacuta amintire pentru francezi…

Britanicii spun – si nu avem absolut nici un motiv sa credem c-ar exagera – ca Astute-class sunt niste submarine excelente, dotate cu senzori magnifici, mortal de silentioase si, una peste alta, sunt ceea ce trebuie sa fie, adica submarine de atac veritabile, destinate sa strabata oceanele lumii cu mare viteza (probabil in jurul a 40 Nd, maxima), cu o autonomie egala cu cantitatea de alimente pe care o pot inghesui in nava.

Felicitari Royal Navy ca si-a pastrat numarul de submarine de atac si a facut schimbarea 1:1 (Trafalgar class/Astute-class). La fel ca si predecesorul sau, Astute “stie” cu rachete de croaziera Tomahawk Land Attack Cruise Missiles (TLAM) si are in dotare torpile grele Spearfish.

Singura mea neintelegere nu are insa legatura cu britanicii ci cu verii lor din Australia. Astia, australienii adica, au bani sa-si puna si in cap si cu toate acestea prefera submarine diesel-electrice (poate dotate cu AIP), cand, datorita imensitatii celor trei oceane care le marginesc insula-continent si a distantelor colosale de parcurs, bunul simt ar fi trebuit sa-i impinga catre submarine cu propulsie nucleara.

Marina Australiana isi tine toate submarinele in baza navala din orasul Rockingham (pe langa Perth), undeva pe coasta de sud-vest a tarii, adica de la plecarea navei din baza si pana ajunge in zona Filipinelor, te cam plictisesti, ai timp sa-ti pui ordine in viata, scrii o carte, te maturizezi, devii barbat, cu alea 10/15 Nd viteza maxima la suprafata pentru diesel-uri.

Ori daca ai un nuclear, alta mancare de peste, zburzi spre zona repartizata cu 25-30 Nd (si inca ai loc la pedala) fara emotii. Te duci pana la chinezi, le dai binete, treci pe la japonezi, o iei spre est, spre Guam, ajungi acolo, ma rog, faci ce vrei ca-i nava ta si vorba ceea: ai cu ce nene, nu te jenezi ca tragi la pedale ca disperatul sa-ncarci acumulatorii.

Ca sa luam un exemplu, asa la intamplare, ce faceau britanicii daca HMS Conqueror (sub-ul de i-a dat cep Generalului Belgrano) era un submarin diesel-electric si nu unul nuclear? Razboiul din Falklands s-a terminat cu victoria europenilor si datorita faptului ca flota argentiniana n-a mai avut curajul sa iasa pe mare cu gandul la submarinele nucleare de atac britanice. Royal Navy a detasat in sudul Atlanticului trei astfel de submarine si toate trei cu ganduri necurate la adresa navelor din Tara Tangoului. Norocul argentinienilor a fost ca nu l-au prins decat pe saracul Belgrano…

Avantajul unui submarin nuclear consta mai ales in viteza sa maxima, atu cu care poate surclasa o nava de suprafata, fugind sau prinzandu-o din urma foarte usor. La diesel-uri acest lucru este pur si simplu imposibil.

Dar “cangurii” nu vor nave cu propulsie nucleara, de ce?!? Pai la imensitatea spatiului maritim pe care Australia il are de aparat tu iti cumperi sub-uri clasice, cu pedale?! Pe de alta parte australienii nu sunt chiar campioni la apararea mediului inconjurator, ei fiind mari exportatori de resurse minerale, cereale si carne de vita, toate cele trei activitati cu foarte mare impact negativ asupra mediului, asa ca?!?

A dat efeminismul in ei? Ok, nu-si cumparau 12 nave, luau doar 6 le mai completau mai tarziu, dar aveau o forta de reactie rapida demna de acest nume. Sau poate sunt prea scumpe chiar si pentru ei, desi daca Marea Britanie isi permite sapte nave de atac si patru balistice, cred ca si Australia putea sustine o flota de 6-8 Astute class. Si ar fi fost cu totul altceva…

P.S. Ori poate, ca sa fim cinstiti, astfel de nave nu sunt de vanzare? Statele Unite au oferit Australiei 1-2 Los Angeles class pentru inchiriere, dar poate inchirierea este o optiune, achizitia nu, si atunci n-au bietii oameni nici o vina.

P.P.S. Cu toate acestea, India a inchiriat submarine nucleare de la Rusia, si-a construit unul cu sprijin rusesc, iar Brazilia ciocaneste la primul ei sub nuclear cu sprijin de la Naval Group. Deci solutii ar fi…

GeorgeGMT

 

Exit mobile version