Romania Military

Ceremonia de retragere din serviciu a MIG-21 LanceR, 15 mai 2023, Baza Aeriană 95 Bacău

După cum bine știe toată lumea, în data de 15 mai 2023 a avut loc ceremonia de retragere din serviciu a MIG-21 LanceR. Cum niciunul dintre noi n-a putut fi prezent, reluăm mai jos impresiile cititorului nostru aflat în ziua cu pricina la Baza 95 Aeriană „Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu”.

Jurnalul îngropării ritualice a MIG-21 LancerR

Ne-am trezit dimineața, fiind mai mult ca sigur că ziua va fi complicată. Zi de luni, de lucru, trebuia neapărat să iau și copiii de la școală ca să ajungem la 12 la Baza Aeriană 95. Pe lângă faptul că publicitatea acestui eveniment a fost ZERO, făcându-se limitat și prin știri răzlețe, cunoșteam că Bacăul stă execrabil de prost la căile de intrare spre Bază având în vedere că am participat la ultimele cinci mitinguri aeriene și fiind pe jumătate băcăuan. Nu poți parca mașina prin zonă, trebuie să o lași la mama dracului în praznic. Fiind doi adulți și trei fetițe între 8 și 10 ani, treaba se complica.

Dar știam desigur că alegerea unei zile de luni înseamnă că evenimentul se va face în dorul lelii și în cel mai mare dispreț pentru armată. Pentru noi ăilalți, liberii, nu putea însemna decât suportul nostru necondiționat pentru zburători și tot personalul angrenat.

Nu ne-am înșelat, așa zisul eveniment a fost un fiasco, cu un puternic gust de lehamite, plictiseală (de observat mai ales în rândul tinerilor piloți) și, în rest, atmosfera între înmormântare și parastas, dar un parastas fără mâncare, pentru că nu exista niciun fel de stand cu așa ceva.

Ajungem cu întârziere (aproximativ 12:30) și constatăm că:

  1. faptul că cercetarea aeronautică românească este lăsată de izbeliște deși am avut un Coandă, un Vuia și capacitatea de a face un IAR 93, pe care-l alinta vorbind cu drag despre nebunia colonelului Stănică care a decolat fără permisiune la Bacău, în primul zbor cu IAR, fără permisiunea ministerului și a lui Ceausescu, acesta fiind informat abia a doua zi, testele trebuind a fi făcute concomitent cu iugoslavii;

  2. faptul că a rugat oamenii să discearnă între informația obiectivă de pe net și multitudinea de informații subiective, conspiraționiste și părerologia de pe net, cu toți războinicii de tastatură făcuți de Wikipedia;

  3. faptul că în discursul pe care l-a avut a subliniat de mai multe ori că nu sunt bani pentru armată, și a dat exemplul cu al Doilea Război Mondial în care arma de elită – aviația, a fost singura care ne-a facut cinste cu Șerbănescu, Agarici, Dobran, Bâzu, concluzia lui fiind: ai aviație ca lumea, ai securitate și premisa de a câștiga orice război.

La un moment dat, uitându-mă în gol prin camera unică a acelui muzeu, în mijloc exista o macheta de BF 109 al „Unului” lui Șerbănescu, încadrată de două rachete sovietice, una aer-aer cu rază scurtă și una aer-sol, am vrut să-l întreb cum este posibil ca macheta acestui avion să nu respecte camuflajul și specificitatea acelui tip de avion, știind că orice stat care se respectă, și-și respectă așii, va reproduce fidel orice model la scară, funcțional sau nu. Mi-am dat seama că nu e vina lui și atunci nu l-am mai întrebat asta, l-am întrebat ce se va întâmpla cu Bacăul, în condițiile în care pista de aterizare este praf, pentru aviația militară modernă. S-a înroșit și mi-a dat un răspuns inteligent, care a comprimat în el și furia lui și dezamăgirea noastră realistă și puținul de sentimente ramase: „Nu pot să vă spun, este strict secret…” (în paranteză fie spus, la poartă toți adulții au fost legitimați de PM).

În concluzie, l-am ascultat pe acest Om timp de aproape o oră, timp în care, în camera aia mică s-au mai înghesuit alți 20 de oameni și ne-a vorbit tuturor de Vuia, de Unirea Principatelor, de zborurile avioanelor de observație, inclusiv de Grigore Gafencu, de Vlaicu, de poveștile între piloți și, nu în ultimul rând, de Doru Davidovici.

După ora petrecută la muzeu, când am ieșit, la verticală treceau cei trei Șoimi care decolaseră după aterizarea Mig-urilor. Centrul și capul de formație a făcut o sandelă scurtă. După ce au plecat și aceștia, două avioane ușoare civile au trecut prin zona ceremoniei.

 

Comentariu RoMilitary

Povestea de mai sus aparține cititorului nostru (user Mucea) și reflectă impresiile sale (subiective, bineînțeles, de-asta suntem oameni) de la fața locului. Pozele și clipurile îi aparțin și-i mulțumim că ne-a acordat permisiunea de a le publica.

Eu n-am prea multe de spus… Pe 15 mai 2023 s-a încheiat un capitol (lung, poate prea lung) din istoria Forțelor Aeriene Române. Cu bune și rele, Mig 21 a păzit cerul României atâta amar de vreme și, în opinia mea, merita o ceremonie de retragere mai elaborată. Astfel de evenimente au, din nou, în opinia mea cel puțin, un rol deosebit de important, inclusiv în ceea ce privește potențialul de recrutare al viitorilor piloți.

Desigur, se poate argumenta că nu sunt bani pentru astfel de evenimente. Dar, uneori, multe lucruri pot fi făcute cu bani puțini de un om gospodar! Amenajarea evenimentului cu niște standuri mai de Doamne-ajută nu necesită fonduri deosebite, doar puțin efort, entuziasm și bunăvoință. Șepci, insigne, ecusoane, posibilitatea copiilor de a face o poză cu piloții, nu necesită fonduri mari. Altfel, cineva a găsit de cuvință să instaleze un stand BCR… Ei bine, în schimbul prezenței la eveniment, BCR putea sponsoriza șepcile, ecusoanele etc În fine…

Rămas bun, MIG-21 LanceR!

Bine ai venit, F-16 Fighting Falcon!

Te aștept ca și când, F-35 Lightning!

Exit mobile version