Desi batran de 45 de ani elicopterul greu de transport al armatei germane – CH-53G Sea Stallion pare, daca nu greu, macar foarte scump de inlocuit.
De-a lungul timpului Germania a cumparat numai putin de 70 de aparate care intre timp si-au trait traiul si-au mancat reursa si uite-asa au inceput nemtii discutiile cu Sikorski pentru achizitia a 40-60 de CH-53K King Stallion, aparat dezoltat pentru USMC, doar ca pretul i-a bagat pe germani in sedinta. Practic, suma pusa la bataie pentru achizitie este undeva pe la 5,6 miliarde de euro, doar ca oferta este aproape dubla si includem aici si Boeing cu al sau CH-47F Chinook.
Cele doua companii americane au depus ofertele la sfarsitul lunii ianuarie 2020 iar cand Berlinul a vazut cat cer americanii pe elicoptere au ajuns la concluzia ca discutia chiar n-are rost sa continue.
Lockheed & Boeing, pe de alta parte, au spus ca vina pentru pretul cam maricel apartine in totalitate cerintelor germane (care oricum sunt dificil de indeplinit si care necesita modificari costisitoare ale aparatelor) care includ implicarea industriei germane in program la un nivel foarte costitistor pentru bugetul pus la dispozitie.
Astfel, germanii solicita ca intretinerea, precum si adaptarea si dezvoltarea ulterioara a elicopterelor (inclusiv componente foarte importante) sa aiba loc local.
Germanii au si ei dreptatea lor, Berlinul nu doreste sa fie prizonierul Statelor Unite in cazul in care Washingtonului ii vin idei ciudate cum ar fi unele sanctiuni pe motive diverse, de exemplu Nord Stream II, luam si noi un caz la intamplare.
Cele doua companii americane sunt de acord cu transferul de tehnologie dar nu pe banii pe care germanii i-au pus pe masa. “Mai trebuie dolari,” par a spune Boeing si Lockheed in cor aratand cu degetul spre buzunarul doldora de euro al guvernului german.
Iar bietul guvern sta in cumpana: are nevoie de elicoptere grele, cele pe care le are in curte – CH-53G/GS – vor mai putea zbura pana prin 2030 maxim-maximorum.
Iar nemtii sunt grabiti, ei doreau ca contractul sa fie semnat cel mai tarziu in 2021, livrarile sa inceapa prin 2023 pana prin 2030. De remarcat cum se face o planificare inteligenta, livrarea noilor aparate ar trebui sa inceapa cu circa sapte ani inainte ca elicopterle vechi sa iasa din uz.
Acum ramane doar sa se inteleaga intre ei, sa puna banul jos si fie fericiti pentru ca daca ne uitam asa, prin lume, nu prea sta nimeni la coada Lockheed in poarta sa cumper un elicopter de 100 de milioane de dolari cum este CH-53K King Stallion. Boieng mai vinde ce-i drept CH-47F Chinook dar nici aici nu se fac liste de asteptare ca de, elicoptere grele, scumpe la achizitie si mai scumpe la operat, asa ca se vor intelege pana la urma, oferta, ca si cererea, pe acest segment fiind foarte redusa.
Socant, in acest caz, este pretul unei astfel de aeronave, cum din ce in ce mai socante sunt in general preturile pentru sisteme de arme moderne.
GeorgeGMT