CH-53E Super-Stallion
Elicopterul de transport greu CH-53 (castigator al programului “Heavy Helicopter Experimental”), care si-a inceput cariera in timpul razboiului din Vietnam si apoi a evoluat, datorita utilitatii sale, in diverse variante pana zilele noastre, a ajuns prin varianta MH-53H/J/M la ultimul sau stadiu de evolutie. CH-53 nu va mai fi modernizat ci va da nastere unui nou vehicul aerian, care la exterior va semana cu cel vechi – Sikorsky CH-53E Super Stallion (versiune introdusa in serviciu in 1981), insa in interior a fost total regandit: CH-53K, dezvoltat de Sikorsky Aircraft pentru United States Marine Corps.
CH-53K
Acesta va fi cel mai mare si mai greu elicopter din inventarul armatei SUA, depasindu-l pe birotorul CH-47 Chinook.
Elicopterul va fi dotat cu 3 motoare General Electric GE38-1B de cate 7,500 shp (5,590 kW) fiecare, o cabina mai spatioasa si pale de rotor compozite. Testarea sa este planificata sa inceapa in 2014 iar costul programului, pentru 200 de bucati planificate spre productie este de peste 23 mld.$, la nivelul anului fiscal 2013 programul de dezvoltare fiind cifrat la 6,183 mld.$.
CH-53K prototip – fuselaj asamblat
Initial USMC intentiona sa modernizeze parcul de elicoptereCH-53E, insa Sikorsky a propus CH-53X, in aprilie 2006 USMC semnand un contract de 18.8 mld.$ pentru 156 de aparate care urmau a fi livrate pana in 2021. Era nevoie de un program cat mai strans de livrari, testarea in zbor fiind planificata pentru 2011, deoarece incepand cu 2009 CH-53E incepeau a fi retrase din serviciu din cauza limitelor de viata ale structurii catre 2011-2012.
In august 2007 USMC a marit volumul comenzii de la 156 la 227 de aparate, CH-53K urmand a satisface necesarul “heavy-lift” al marinei, alaturi de MV-22 pentru “medium-lift” si UH-1Y pentru light-lift. La 3 august 2010, programul CH-53K a trecut de faza de Revizuire a Conceptiei Critice (Critical Design Review), trecandu-se la faza de teste de productie.Data de intrare in inzestrare fiind amanata pentru 2018, Sikorsky va produce 4 aparate de pre-productie pentru evaluare operationala pentru care US Navy a semnat in mai 2013 un contract de 435 mil.$. La 22 ianuarie 2010 Sikorsky Aircraft a deschis un Centru de Componente de precizie in valoare de 20 mil.$, in Stratford, unde se vor produce componente ale celor doua rotoare.
CH-53K in curs de asamblare
La 4 decembrie 2012 a fost livrat primul CH-53K pentru teste la sol, care va fi urmat de altele doua, si va servi pentru calibrarea sistemului de alimentare cu combustibil si pozitionarea dispozitivelor de masurare a temperaturii, incarcarii aerodinamice, presiunii si vibratiilor. Urmeaza o livrare de vehicul capabil de zbor pentru sfarsit de 2013 astfel ca testele in zbor sa poata avea loc in 2014 iar decizia de productie in 2015.
Diagrama CH-53K
Revenind la design-ul CH-53K (prezentare pdf), au fost realizate mai multe modificari si imbunatatiri fata de versiunea anterioara CH-53E:
- Imbunatatiri ale rotorului si modificari ale unghiurilor de inclinatie, pentru a compensa golirea rezervoarelor care au fost si ele marite
- Motoare mai puternice General Electric GE38-1B
- Viteza mai mare cu 37 km/h
- Cabina re-gandita – digital glass cockpit
- Capacitate dubla de transport – maximum 15,9t
- Raza dubla de actiune
- Compartiment cargo marit pentru a putea transporta vehicule Humvee
- Structura compozita
- Amprenta redusa pe sol pentru operarea pe portavion
- Extinderea duratei de viata a structurii
- 42% reducere a costurilor de mentenanta directa
- 63% reducere a costului de ora de zbor/om pentru o ora
Specificatii CH-53 E si CH-47 F vs CH-53K:
Specificatii/ tip |
CH-53E |
CH-53K |
CH-47F Chinook |
Capacitate |
37 militari (55 max) |
37 militari (55 max) |
33 militari (55 max) |
Masa utila |
14,5t |
15,9 t |
12,7t |
Diametru rotor |
21,9m |
24m |
18,3m |
Suprafata rotor |
460 m² |
460 m² |
260 m² x2 |
Lungime |
28m |
30,2 m |
30,1m |
Inaltime |
7,6m |
8,46m |
5,7m |
Greutate gol |
14515kg |
15071kg |
10185kg |
Greutate plin |
21000kg |
33600kg |
12100kg |
Greutate max. |
33300kg |
38400kg |
22680kg |
Motoare |
3 × General Electric T64-GE-416/416A turboshaft, 4,380 shp (3,270 kW) |
3 × *General Electric GE38-1B 7,500 shp (5,600 kW) |
2 × Lycoming T55-GA-714A, 4,733 hp (3,631 kW) |
Viteza croaziera |
278km/h |
315 km/h |
240 km/h |
Viteza max |
315km/h |
|
315 km/h |
Raza de lupta |
|
204km |
370km |
Raza de zbor |
1100km |
841km |
741km |
Plafon de serviciu |
4900m |
4380 m |
5640 m |
Rata de urcare |
13 m/s |
13 m/s |
7,73 m/s |
Tragatorul de pe rampa la un CH-53G german
Fortele israeliene sunt interesate de acest nou model, insa decizia va fi luata dupa evaluarea unei variante capabile de zbor. Germania mai detine un numar insemnat de aparate CH-53G (60), si apoi Japonia (10 bucati MH-53J), dar nu este sigur daca vor dori sa le inlocuiasca cu noul elicopter CH-53K.
CH-53K transportand Humvee in acrosaj extern
Romania a fost doar gazda a unor exercitii ale fortelor israeliene si americane detinatoare de elicoptere CH-53, insa la nivelul inzestrarii armatei noastre nu exista identificata o nevoie de echipare cu astfel de elicoptere super-specializate. Cele 3 Puma Naval sunt suficiente relativ la nevoi si la restul inzestrarii fiind si recent intrate in serviciu, armata romana avand in acest moment urgente deosebite in multe zone critice ale inzestrarii de baza.
MH-53 PaveLow
Marius Zgureanu