Si au si ei dreptatea lor, dupa mai multe boacane, unele chiar memorabile, ale militarilor britanici.
Una peste alta, britanicii au de gand sa modernizeze 148 de tancuri Challenger 2 la standardul Challenger 3, dar in acest caz termenul de modernizare nu este chiar exact pentru ca nivelul acestei modernizari este foarte radical.
Asadar, 148 de tancuri carora li se va inlocui turela, vor primi un nou tun (L55A1) de aceasta data cu teva lisa (tancul britanic fiind, pana acum, unic in NATO, cu teava tunului ghintuita), sistem de protectie activ Trophy, un sistem de blindaj modular, un nou sistem de achizitie si urmarire automata a tintei, ceva modificari la motor, la electronice ca si o noua arhitectura a sistemelor electronice. Practic doar carcasa blindata si senilele par a ramane asa cum sunt astazi.
Totul pentru o suma bugetata de 800 milioane de lire, cam 930 de milioane de euro, grosso modo cam 6,3 milioane de euro per tanc.
Consortiul care se va ocupa de Challenger este compus din germanii de la Rheinmetall si britanicii (cat or mai de britanici) de la BAE Systems Land, prescurtat – RBSL.
Cel mai devreme, se asteapta ca Challenger 3 sa fie declarat operational in 2027.
Doar ca anumiti parlamentari britanici, chiar din arcul guvernamental, si-au exprimat dubiile cu privire la reusita acestui program.
Robert Courts, presedintele comisiei pentru aparare, a reprosat guvernului ca din 2015 pana acum armata britanica (adica doar fortele terestre) a pierdut 30 de miliarde de lire si ca datorita acestei reduceri de alocari bugetare, armata a trimis in Ucraina 32 de obuziere pe senile AS-90 si se va alege la schimb doar cu 14 obuziere pe roti Archer, ca a fost retrasa din dotare MLI Warrior desi Ajax nu este nici acum operational, ca armata britanica va detine doar 148 de tancuri Challenger 3, asta desi se vede in Ucraina ca doar 148 de tancuri nu inseamna mare lucru.
Un alt parlamentar britanic observa ca initial, prototipul Challenger 3 ar trebui sa fie gata pana la Craciun, dar ca lucrurile nu vor sta deloc asa, in timp ce un coleg – Mark Francois – i-a reprosat generalului Rob Magowan – adjunctul sefului statului major al armatei britanice – ca militari fac exact aceeasi greseala ca in cazul Ajax, adica folosesc un sasiu vechi Challenger 2 pentru o noua turela, un nou tun, sistem balistic modular de protectie etc practic cresc masa la fel ca in cazul Ajax, un vehicul care deriva din ASCOD 2 (masa in jur de 30 de tone) si a ajuns la Ajax (masa +40de tone) cu toate necazurile care au urmat.
De unde stie domnul general ca lucrurile nu se vor repeta si in cazul Challenger 3, ca doar daca aplici o reteta similara si rezultatul ar trebui sa fie congruent, desi, adaug eu, in cazul Challenger 3 nu exista deocamdata semne ca masa totala a vehiculului ar depasi-o pe cea a Challenger 2, ca doar unde ar putea sa ajunga, la 80 de tone (Challenger 2 are o masa standard de 64 tone, dar poate ajunge pana la 75 de tone cu kituri de blindaj suplimentar)?!
Parlamentarul britanic ii acuza pe generali ca n-au invatat nimic din scandalul MLI Ajax. Pe de alta parte, si militarii britanici ar putea sa-i acuze pe politicieni pentru foarte multe lucruri, cel mai elocvent dintre ele ar fi reducerea drastica a bugetului militar al Marii Britanii si, ca o urmare fireasca, reducerea dramatica a capacitatii de lupta a fortelor armate ale Regatului Unit. Ca doar nu militarii si-au taiat singuri bugetul, ei au incercat sa pastreze functionala o forta militara din ce in ce mai slab finantata. Si pe cale de consecinta, militarii ar putea sa-i acuze pe politicienii locali ca n-au invatat nimic din lectiile celui de-al doilea razboi mondial (sau din Războiul din Insulele Falkland, atunci cand daca argentinienii ar fi intarziat atacul cu cateva luni, Royal Navy n-ar mai avut portavioane) si la finalul modernizarii flotei de tancuri Challenger, Regatul va dispune de tancuri pentru aproximativ doua batalioane si trei sferturi de blindate. Adica suficiente pentru a forma o forta expeditionara pe continent.
Acum ramane sa vedem cum le va iesi britanicilor Challenger 3, cand va fi gata, daca se vor incadra in buget etc, cert este ca fortele armate britanice, in totalitatea lor, sunt de foarte mult timp intr-o reducere de capabilitati foarte drastica si de multe ori haotica, iar aici vina este impartita: politrucii cu taierea de fonduri, militarii cu unele alegeri de-a dreptul hilare.
Cateodata stai si te intrebi daca mai si exista oameni care gandesc in statul major general al Marii Britanii, pentru ca ultimii ani lasa loc la diverse raspunsuri: au lansat ditamai distrugatoarele Type 45 fara rachete anti-nava, mai apoi si-au dat seama ca navele nu generau suficienta energie electrica pentru a functiona la capacitate maxima, au retras avioanele de cercetare maritima fara sa puna nimic in loc, au renuntat la MLI Warior cand Ajaxul nu era operational, au jucat baba-oarba cu portavioanele, iar HMS Prince of Wales sta mai mult prin porturi la reparatii decat pe mare, au ramas cu o mana de tancuri (cam trei batalioane), au vandut HMS Ocean fara sa puna nimic in locul ei…
GeorgeGMT