O companie ameriana a primit o “mica” amenda de doar 75 de milioane de dolari pentru vina de a exporta in China softwere dedicat controlului motoarelor. Compania in cauza, (United Technologies Corp si doua subsidiare : Pratt & Whitney Canada si Hamilton Sundstrand Corporation a vandut softul cu pricina Chinei pentru scopuri civile, dar a folosit pentru elicopterul sau de lupta Z-10.
In alta ordine de ideei, se pare ca chinezii s-au hotarat sa dezvolte doua elicopere de atac: Z-10 si Z-19.
In urma cu doi ani Z-19, elicopter de atac si cercetare usor, a fost vazut in zbor, vopsit in culori militare. Z-19 este in esenta o alta dezvoltare a modelului francez Eurocopter Dauphin, pe care chinezii, suroprinzator sau nu, il construiesc la ei acasa, cu licenta, de peste 20 de ani. Surprinzatoare este doar partea cu licenta!
Z-19
Z-19 este, asa cum spunem, un elicopter de atac, cu o masa de 4,5 tone, doua locuri si care poate avea la bord un tun automat de 23mm si pana la o tona de munitie, ghidata sau PRND, la o raza de actiune de 700km si o viteza de croaziera de 245 km/h. Z-19 este de facto doar o up-grad-are a mai vechiului Z-9W.
Z-10 in schimb este un elicopter de atac greu, pana la 7 tone, ceva mai complex decat Z-19. Proiectul Z-10, la care se lucreaza de 14 ani, a generat cateva prototipuri , insa dezvoltarea lui a trenat deoarece, spun gurile rele, incercarile chinezilor de a se “inspira”, adica de a fura planurile unui astfel de aparat din Rusia sau Africa de Sud au cam esuat.
Z-10
Cu toate astea in urma cu doi ani, cateva aparate prototip, au fost trimise Armatei pentru evaluare, iar daca totul merge bine Z-10 ar putea intra in productie. In linii mari, cele doua aeronave, Z-10 si Z-19 nu sunt concurente. Ala mai micu’, Z-19 este un elicopter de atac usor si cercetare, cam ca faimosul “Ou” american(OH-6 Cayuse, “killer egg”), in schimb Z-10 ar trebui sa aiba, in cadrul armatei, cam acelasi rol pe care il joaca in Armata Americana AH-64 Apache.
Sursa: strategypage
GeorgeGMT