Romania Military

China, de unde vine si unde a ajuns

Chengdu J-20

Ne referim la industria aeronautica cu atat mai mult cu cat sunt destui cei care cred ca Beijingul este un rival pe masura SUA si a UE in privinta aviatiei militare, pentru ca pe zona civila chiar nu avem ce compara (Boeing/AIRBUS vs Comac C919?).

Istoria aviatiei militare chineze, dpdv al producerii avioanelor in tara, incepe cu copii sovietice:

Lavi si J 10

Cand rusii au vazut J 10 au ajuns la concluzia ca aparatul seamana destul de izbitor cu “Lavi” si ca este de fapt un amestec de tehnologii occidentale: “a melting pot of foreign technology and acquired design methods.” Aparatul a intrat in dotare in 2006 si de atunci a tot fost modernizat, fiind astazi considerat cel mai serios multirol chinezesc, dotat fiind si cu radar AESA;

Si am cam ajuns la final, acestea sunt avioanele dezvoltate de China, pe ele se bazeaza, cu ele merge la razboi, iar daca facem o comparatie cu ce are astazi “concurenta” cred eu ca motive de prea mare teama n-ar fi, daca ne gandim ca Beijingul nu a fost in stare sa-si dezvolte nici macar un singur avion de lupta original. Tot ce au este ori furat de la rusi, ori inspirat de la americani, iar pe zona elicopterelor lucrurile stau exact la fel, aici chinezii fiind cu ochii si pe aparatele europene.

Nimic in China care sa se ridice la nivelul Gripen, Rafale, Eurofighter, F 16, SuperHornet fara sa mai intram in detalii cu privire la F 22 Raptor, F 35, B-2 sau B-21. Asta-i realitatea chinezeasca si aici sunt ei de fapt.

Este adevarat ca tot copiind si tragand cu “ochiul si timpanul” la altii inveti diverse chestii, partea nu foarte buna este ca atunci cand copiezi ceva trebuie sa astepti ca creatorul sa-si finalizeze munca si pana pui tu pe picioare industrializarea produsului respectiv pagubitul este deja la urmatoarea generatie. Adica esti mereu cu un pas in urma, dupa cum se poate si observa din evolutia productiei de avioane de lupta din China.

In acest moment cel mai potent avion multirol chinezesc este Suhoi Su-35S si asteptam cu nerabdare ca si clona sa chinezeasca sa-si faca aparitia pe piata.

SA 321 Super Frelon si Z 20

Si nici pe zona elicopterelor nu stau mai bine, China continuand sa cumpere Mi-171 de la rusi – au in jur de 200 de unitati deja achizitionate – desi au si ei cel putin doua elicoptere destul de similare (Z 18-  copie dupa SA 321 Super Frelon si Z 20 – copie fidela a S-70) dar care nu ating performantele Mi 171, iar europenii si americanii nu le vand elicoptere militare.

 

 

PS Si oricat de in urma sunt chinezii in materie de avioane sunt si mai in urma la capitolul motoare de aviatie, acolo unde WS-10A pare a face primii pasi spre un motor cat de cat similar cu cele rusesti, care Rusia – la randul ei – este la ani lumina in spatele motoarelor occidentale.

GeorgeGMT

Exit mobile version