Ambele avioane, J-20 si J-31, isi continua dezvoltarea si deocamdata nu se poate spune daca cele doua programe sunt in competitie sau complementare. Astfel nu exista suficiente date in prezent pentru a putea sti daca unul dintre cele doua este doar un dezvoltator de tehnologie sau chiar se inceraca ca ambele avioane sa intre in productia de serie.
Ultimul venit, cu primul zbor in octombrie 2012, J-31 pare ceva mai evolut si mai multirol decat J-20 si ar putea fi raspunsul Chinei in fata F-35 american, cu atat mai mult cu cat zvonurile de pe internetul chinezesc dau ca sigura capacitatea J-31 de a opera de la bordul portavioanelor. Deocmdata se pare ca sunt cel putin doua prototipuri ale avionului disponibile pentru teste.
J-20 pe de alta parte, este veteranul progrmului chinezesc de dezvoltare a tehnologiei stealth, zburand pentru prima oara in anul 2011 si existand cel putin trei prototipuri apte de zbor, ultimul aparut evidentiindu-se printr-o serie de modificari.
Desi multa lumea vede programul J-20 ca un raspuns direct in fata Raptorului american, in realitate dimensiunile si performantele aparente il recomanda mai mult ca pe un oponent al lui F-15C. Caracteristicile fizice il aduc mai mult spre „batranul” F-15C, iar motorizare este cu 65% mai slaba decat cea de pe F-22. Ultimul prototip insa se pare ca a fost dotat cu motoare care-i permit sa zboare in regim de supercroaziera, precum avioanele de generatie noua americane si europene.
Si asa cum aratam la inceputul articolului sunt sanse reale ca J-20, care pare totusi mai primitiv decat J-31, sa nu fie nimic altceva decat o platforma pe baza careia se fac cercetari si se dezvolta tehnologii, iar aparatul, cel putin in forma si cu performantele actuale, sa nu intre niciodata in productia de serie.
Insa deocamdata cel putin, ambele avioane sunt dezvoltate in paralel si nu se poate sti care sunt planurile chinezilor, nu se poate banui daca J-31 si J-20 sunt proiecte concurente sau dimpotriva unul este o platforma tehnologica pentru dezvoltarea celuilalt.
GeorgeGMT