Marti China a anunta o crestere a bugetului apararii de 10,7% pana la 88 miliarde de euro, al doilea buget militar din lume. Numai ca International Assessment and Strategy Center sustine ca in realitate sumele alocate pentru aparare, incluzand aici si programul spatial chinez, ar depasi 230 miliarde de euro, iar bugetul militar al Chinei creste an de an cu doua cifre.
Acest ritm sustinut este posibil datorita cresterii economice masive a Chinei si mai ales industrializarii economiei nationale, cresterii gradului de integarare a fluxurilor industriale, cresterii treptate a calitatii produselor si locurilor de munca.
Pana nu de mult, China si forta ei militara erau vazuta de catre Occidentali, aici adugand si Rusia sau tarile din vecinatatea Chinei, precum un tigru de hartie. Mare, frumos colorat dar nu era considearta o prea mare amenintare decat prin prisma numarului imens de soldati diponibili si intr-o mai mica masura pentru armele sale nucleare.
Principalele probleme ale fortelor militare chineze erau, pe langa slaba finantare, calitatea tehnicii din dotare, veche si prost intretinuta, majoritar sovietica sau copiata dupa modele sovietice, pregatirea personalului, care era foarte departe de orice standard ale unei armate moderne. Una peste alta China era cu adevarat un urias cu piciore de lut, redutabila numai in aparare, si pe propriul teritoriu, dar incapabila sa-si proiecteze forta mai departe de raza artileriei sale de coasta.
Numai ca acest lucru s-a schimbat si continua sa se schimbe intr-un ritm cu totul nemaivazut pentru o natiune care este totusi, cel putin oficial, in stare de pace. Astfel China a trecut la modernizarea masiva a intregii sale structuri de forte, personalul a fost redus, dar astazi este mult mai bine pregatit si antrenat, tehnica de lupta este din ce mai moderna.
Daca in urma cu ceva ani aviatia militara chineza era doar o adunatura, mare ce-i drept, de avioane sovietice si de clone slab calitative ale acestora, astazi China detine peste 500 de avioane considerate moderne, iar numarul si calitatea lor creste accelerat. De asemenea in Armata Chineza s-a implementat stilul de pregatire occidental, China avand deja o scola de pilotaj pe modelul Top Gun-ului american. Adevarat ca si tehnica de lupta moderna este in mare masura o clona a celei rusesti, numai ca acum calitatea acestei tehnici si pregatirea celor care o opereaza numai starnesc deloc zambete condoscente ale vecinilor sai, ci dimpotriva.
Noi clase de distrugatoare purtatoare de rachete, noi clase de submarine, avioane moderne, artilerie de camp sau rachete de croaziera, toate acestea sunt astazi o realitate amenintatoare pentru toti cei care ar avea ceva de impartit cu Dragonul Chinezesc. Iar daca tinem cont ca cel mai bun respect este cel aratat de inamicul tau, faptul ca SUA au anunta ca in urmatorii ani, grosul flotei lor (60%) va fi in Pacific, daca mai tinem cont si de cursa inarmarilor din Asia, acolo unde Filipine si-a reinfiintat aviatia de lupta de teama Chinei, acolo unde Japonia a anuntat cresteri ale bugetului apararii, unde Coreea de Sud continua sa se inarmeze, ajungem la concluzia ca de aceasta data China nu se joaca, ci dimpotriva este extrem de hotarata sa-si arata forta la prima “cotitura”.
Revenind la tehnica de lupta din zona de influenta a Chinei, in acest moment Japonia, Coreea, Taiwanul si SUA au impreuna peste 2000 de avioane care sa le poata tina piept celor 500 de aeronave moderne chinezesti si desi sunt inca diferente, mai ales pe partea electronica, intre cele doua flote aeriene potential oponente, China face efectiv tot ce poate pentru a recupera decalajul calitativ dintre electronica de care dispun avioanele sale, si avionica celorlalti, iar acest lucru se pare ca merge foarte bine mai ales datorita spionajului cibernetic, “felie” pe care chinezii sunt se pare campioni mondiali, olimpici, etc, etc.
In urma cu cinci ani China inca avea foarte multe avioane de tip MIG-19 si MIG-21 (copi construite local), dar astazi numarul acestora, ne referim la avioane operationale, este intr-o scadere foarte rapida, vechile grupari masive de avioane vechi fiind inlocuite cu un numar semnificativ mai mic de avioane moderne dar mult mai capabile decat vechile lor surate.
Si la nivelul preagtirii personalului navigant s-a facut un salt in timp. Daca in urma cu 10 ani scoala de pilotaj dura 10 ani, astazi ea fost scurtata la doar 5, dar foarte important, numarul de ore de zbor a fost crescut cu 40%, ceea ce aduce metodele de pregatire ale tinerilor piloti mult mai aproape de standardele americane. In acest moment baza pregatiri pilotilor chinezi de lupta este zborul si deprinderea capacitatilor necesare pentru a pilota avioane moderne, antrenamentul fiind unul gandit sa ofere o pregatire de lupta cat mai buna.
La un buget anual de peste 100 de miliarde de dolari si daca mai tinem cont si de noile sisteme de armament care intra gradual in dotare armatei, putem fi siguri ca vremurile cand Dragonul Chinezesc speria doar pisoii s-au cam terminat si a venit vremea in care creatorii Marelui Zid sa invete sa arunce din nou flacari pe nari…
Surse: strategypage & Gandul
GeorgeGMT